פסגה ללא תקוות: שרי החוץ של המעצמות המעורבות במלחמת האזרחים בסוריה נפגשו היום (שבת) בלוזאן שבשווייץ, במטרה להשיב על כנה את הפסקת האש במלחמת האזרחים בסוריה. אך בשל אווירת חוסר האמון הקשה בין ארצות הברית לרוסיה, שני הצדדים לא תולים תקוות לתוצאות מרחיקות לכת. שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, אמר היום כי המשבר בין המעצמות הוא החמור ביותר מאז מלחמת יום הכיפורים ב-1973. בנוסף למזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ומקבילו הרוסי, סרגיי לברוב, בפגישה משתתפים שרי החוץ של המעצמות האזוריות ירדן, טורקיה, עיראק, קטאר, איראן וערב הסעודית.



קודם לפגישה, בכירים אמריקנים טענו כי ארה"ב חייבת להפעיל כוח רב יותר בסוריה, ולא, היא מסתכנת באובדן ההשפעה שנותרה לה על המורדים המתונים ועל בעלי בריתה הערבים, הכורדים והטורקים במאבק נגד דאעש. עם זאת, גורמים אמריקאים הביעו חשש שהגברת התקיפות הצבאיות עלולה להחמיר את הסכסוך עם הרוסים. זאת מכיוון שלעתים קרובות כוחות רוסים וסורים מאחדים כוחות, מה שמעלה את הסיכויים לעימות ישיר עם רוסיה, דבר שאמריקה מנסה למנוע.



20 הרוגים בתקיפות אוויריות בעיר חלב. צילום: רויטרס
20 הרוגים בתקיפות אוויריות בעיר חלב. צילום: רויטרס



במקביל לכך, חילות האוויר של סוריה ורוסיה המשיכו לתקוף את העיר חלב. גורמי אופוזיציה בעיר דווחו על יותר מ-20 הרוגים בתקיפות שביצעו חילות האוויר של סוריה ושל רוסיה ביממה האחרונה. על פי הדיווחים מחלב, המטוסים שבו ותקפו בתי חולים ושלושה מהם נפגעו, כאשר אחד מהם נהרס לחלוטין ונזק כבד מאוד נגרם למרכז רפואי נוסף. בדיווח נאמר כי כמה רופאים ואנשי צוות נפגעו בהפגזות.



מלחמת האשמות וטילים גרעיניים


כזכור, היחסים בין ארצות הברית לרוסיה התדרדרו לאחרונה באופן דרסטי כתוצאה ממגוון אירועים שהובילו להאשמות ולחילוקי דעות בין שתי המעצמות. אלה נובעים מהמצב השורר בסוריה, ומתווספים אליהם חילוקי דעות בנוגע למדינות מזרח אירופיות, ובמיוחד לאור ההסלמה במלחמת הסייבר. בתגובה להתדרדרות ביחסים, מוסקבה העבירה טילים המסוגלים לשאת נשק גרעיני לאזורים סמוכים לברית נאט”ו באירופה. גורמים רשמיים ברוסיה התייחסו בפומבי לחשיבות של צעדים אלה בתקופה הנוכחית.



בצד האמריקאי לעומת זאת ביקרו את רוסיה והאשימו אותה בפשעי מלחמה. קרי דרש לפתוח בחקירה רשמית נגד רוסיה וסוריה. "רוסיה והמשטר בסוריה חייבים לעולם יותר מאשר רק הסבר מדוע הם ממשיכים להפציץ מתקנים רפואיים, בתי חולים וילדים", אמר קרי במסיבת עיתונאים עם שר החוץ הצרפתי ז'אן מארק ארו. "אלו פעולות שמתחננות לחקירה נאותה של פשעי מלחמה. לרוסיה ולמשטר הסורי יש אסטרטגיה של הטלת טרור על אזרחים ושל הרג כל אדם שנמצא בדרך למטרות הצבאיות שלהם".



השר הצרפתי צפוי להציג במועצת הביטחון תכנית חדשה להפסקת אש בסוריה, שתאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לעיר חלב הנצורה. אולם סגן שר החוץ הרוסי גנאדי גטילוב כבר הודיע כי התכנית אינה מקובלת על מוסקבה. בתוך כך הפרלמנט הרוסי אישר "פריסה ללא הגבלת זמן" של כוחות רוסיים על אדמת סוריה, מה שיאפשר את הישארותם במדינה המדממת גם לאחר סיום מלחמת האזרחים, אם וכאשר יגיע.



אפילו מיכאיל גורבצ’וב, המנהיג האחרון של ברית המועצות, מסר הצהרה רשמית ביום שני האחרון, וקרא לדיאלוג מחודש ולמאמצים להרגעה בהסלמה המסוכנת בין המעצמות. "אני סבור שהעולם מגיע לנקודה מאוד מסוכנת” הזהיר גורבצ’וב והוסיף בהתייחסו להודעת ארצות הברית על הפסקת השיחות עם רוסיה בנוגע להפסקת אש בסוריה: "זה חייב להיפסק, חייבים לחדש את הדיאלוג".