לא טבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, לא הפצצות על מטרות אזרחיות בתימן, לא מלחמת האזרחים בסודן ולא מדיניות ההתפשטות וההתרסה של רוסיה הצליחו ללכד ולאחד את חברות מועצת הביטחון של האו"ם כמו בגינוי ההתנחלויות והוקעת מדינת ישראל. זה מה שהוכח ובלט בדיון הבלתי רשמי שחברות המועצה קיימו אתמול במטה הראשי של הארגון בניו יורק בהתייעצות הבלתי רשמית שכונסה ביוזמת חמש ארצות: מצרים, סנגל, אנגולה, וונצואלה ומלזיה.



זאת לא היתה הפעם הראשונה שישראל היא יעד להתקפות ולהאשמות במסגרת האו"ם ומועצת הביטחון . אבל הדיון הפעם הפך למתקפה דיפלומטית בוטה וגורפת נגד ישראל ברמה והיקף חריגים. ישראל החרימה את הדיון ושגרירה באו"ם, דני דנון, הפיץ הודעה שבה תקף את השתתפותם בדיון של 'בצלם' ו'שלום עכשיו'. "חבל מאוד שארגונים ישראלים הצטרפו היום לטרור המדיני שמנסים הפלסטינים להפעיל באו"ם", הצהיר.



"הוכחה שהממשלה מסכלת פתרון שתי המדינות"


החידוש המפוקפק של הדיון הבלתי רשמי היה הופעתו ונאומו של מנכ"ל ארגון 'בצלם' הישראלי חגי אלעד שהציג סרטונים על המצב בחברון ועל הרס בתים פלסטיניים בגדה המערבית. נציג 'בצלם' דחק במועצת הביטחון לקיים את חובתה המוסרית ולהבהיר לישראל שהיא איננה יכולה להמשיך בשלטון הכיבוש. "מועצת הביטחון חייבת לפעול עכשיו", אמר. בנוסף לאלעד נאמה נציגת 'שלום עכשיו' בארה"ב, לארה פרידמן, שתקפה את ממשלת ישראל שפועלת נגד ארגונים לזכויות האדם. הדוברת האשימה את ממשלת נתניהו וטענה כי הסיוע שמשקיעה הממשלה בהתנחלויות הוא הוכחה שהממשלה מסכלת את פתרון שתי מדינות לשני העמים.



"בצלם", חידוש מפוקפק. צילום: יח"צ
"בצלם", חידוש מפוקפק. צילום: יח"צ



שגרירי מעצמות המערב כמו בריטניה וצרפת עוד כללו בנאומיהם גם גינויים לפיגועי טרור שביצעו לאחרונה פלסטינים נגד אזרחים ישראליים, אך שגריר ונצואלה, שידוע באיבתו נגד ישראל, דחה בנאומו את מה שהגדיר "המנהג להזכיר טרור פלסטיני". לדבריו, "פעולות הטרור הפלסטיניות הן בודדות. אבל ישראל מבצעת הרג פלסטינים, מעצרים והרס מבנים בהיקף שמאפיל על מקרי הטרור הבודדים של הפלסטינים".



אמנם, לדיונים במסגרת ההתייעצויות הבלתי רשמיות של מועצת הביטחון אין משמעות מעשית. החשש מצד ישראל הוא שהדיון הבלתי רשמי יהווה בסיס ליוזמת שלום שתועלה בדיון רשמי של המועצה בסוף החודש.