ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקף הערב (שבת) את ארגון "בצלם" וכינה אותו כ"ארגון קיקיוני והזוי", זאת בעקבות דיון שהתקיים אתמול במועצת הביטחון, בו הואשמה ישראל כי היא פועלת באופן שפוגע בסיכויים לשלום בין הישראלים לפלסטינים ומכוננת מציאות של מדינה אחת למעשה. נתניהו הגיב לטענות ואמר כי הסכסוך אינו נובע מההתנחלויות, אלא מסירובם של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית.




"בדיון שהתקיים אתמול במועצת הביטחון של האו"ם הצטרפו ארגוני 'בצלם' ו'ידידי שלום עכשיו בארה"ב' למקהלת ההכפשות נגד ישראל, ומחזרו את הטענה השקרית ש'הכיבוש וההתנחלויות' הם הסיבה לסכסוך. האמת היא שהפלסטינים תקפו את ישראל במשך כ-50 שנה, לפני שהייתה התנחלות אחת", כתב נתניהו בדף הפייסבוק שלו, "הם ממשיכים לתקוף את ישראל מרצועת עזה, גם אחרי שיצאנו ממנה לחלוטין. הם תוקפים אותנו מיהודה ושומרון, תוך שהם דורשים לא רק את השטחים הללו, אלא גם את זכות השיבה ליפו, עכו וחיפה. את התביעות הללו הם מגבים בהסתה רצחנית שמכוונת אלינו מיום הקמת המדינה. העובדות הללו מוכיחות כי שורש הסכסוך איננו 'הכיבוש וההתנחלויות', אלא הסירוב הפלסטיני המתמשך להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם".



בנוסף לכך הבטיח נתניהו להמשיך להגן על הצדק והמדינה מול כל הלחצים הבינלאומיים. "יו"ר 'בצלם' הפציר אתמול במועצת הביטחון לפעול נגד ישראל, מה שהארגונים הללו לא מצליחים להשיג בבחירות דמוקרטיות בישראל, הם מנסים להשיג על-ידי כפיה בינלאומית. זהו מעשה לא ראוי. בדמוקרטיה הישראלית באים לידי ביטוי גם ארגונים קיקיוניים והזויים כמו 'בצלם'. אבל רוב הציבור יודע את האמת. אנו נמשיך להגן על הצדק ועל המדינה שלנו מול כל הלחצים הבינלאומיים". בנוסף לכך הודיע נתניהו שהוא יפעל לשינוי חוק השירות הלאומי, כך שלא יהיה ניתן לבצע שירות לאומי, בשורות ארגון ׳בצלם׳. 


גם סגנית שר החוץ, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, התייחסה לדיון וטענה כי ההתחלויות הן חוקיות לפי הדין הבינלאומי. "הדיון במועצת הביטחון מצטרף לשורה של פעולות עקרות של הפלשתינים שלא ינצחו את המציאות והאמת ההיסטורית. ההתנחלות ביהודה ושומרון היא מעשה מוסרי וצודק, והוא חוקי גם על פי הדין הבינלאומי".

חוטובלי המשיכה ובסבירה כי "שורש הסכסוך הוא הטרור, האלימות וחוסר הנכונות הפלסטיני לקבל את קיומה של מדינת ישראל. מדינת ישראל מטפחת חיים באמצעות בנייה וההנהגה הפלסטינית ממשיכה לזרוע שנאה ומקדשת את המוות. שנאת ישראל מבית, כפי שמיטיב לעשות ארגון בצלם שמנותק מהציבור הישראלי, רק מעצימה את תעמולת השקרים הפלסטינית".

הגינויים של נתניהו וחוטובלי הצטרפו לגינוי שהוציא יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, עוד לפני שנישא הנאום וכתב כי "ההחלטה של 'בצלם' להופיע בדיון שיזמו הפלסטינים במועצת הביטחון של האו"ם כדי לנגח את ישראל היא גט כריתות שהשמאל הרדיקלי נתן לציונות. הם כבר אפילו לא מעמידים פנים שהמטרה שלהם היא להשפיע על הציבור הישראלי. במקום זה הם החליטו לחבור לארגוני ה-BDS האנטישמיים כדי לנסות לכופף את ישראל מבחוץ. זה לא ילך להם מפני שלא נתכופף. ישראל תקבע את גורלה בעצמה. בשביל זה הוקמה פה מדינה עצמאית, חזקה ובטוחה. אף אחד לא יכתיב לנו איך לנהל את חיינו, בטח לא ארגונים קיקיוניים שלא מוכנים לקבל את זה שהחברה הישראלית הפסיקה להקשיב להם". 


בארגון 'בצלם' דחו את הגינויים נגד הארגון ואמרו כי ימשיכו לומר בכל העולם כי על הכיבוש להסתיים. "לא נרד לרמתו של ראש הממשלה ולא נכנה אותו קיקיוני", נמסר מהארגון, "אנחנו מאמינים שהציבור בישראל ראוי לדיון משמעותי בנוגע לכיבוש. בניגוד לזהות המוחלטת שמנסה ראש הממשלה לייצר בין הכיבוש לבין ישראל, אנחנו מתעקשים לומר בקול ברור: הכיבוש הוא לא ישראל והתנגדות לכיבוש אינה אנטי-ישראלית. ההיפך הוא הנכון. הביקורת החריפה נגד הכיבוש וההתנחלויות נשמעה מקיר לקיר במועצת הביטחון: הן מצד בנות בריתה הקרובות והחשובות של ישראל - ארצות הברית, צרפת ובריטניה; והן מצד מדינות כמו רוסיה וסין, שנתניהו מתהדר בטיפוח הקשרים עמן. אבל לראש הממשלה אין תשובות לתת לציבור בישראל, אז הוא מצטרף ללפיד ולצל, נגד בצלם. זה לא ירתיע את בצלם ואת מאות האלפים בישראל שמתנגדים לכיבוש. נמשיך לומר את האמת בישראל ובעולם: הכיבוש חייב להסתיים", כמו כן, ציינו בארגון כי ברשותם תקן אחד של בת שירות לאומי, וגם הוא לא מאוייש.



 מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: רויטרס





גם חברת הכנסת תמר זנדברג הגנה על הארגון תוך שהיא מאשימה את נתניהו בכך שנכשל בתפקודו כשר החוץ ובנוסף טענה שארגון בצלם מציג את פניה היפות של ישראל בעולם, פנים שונות משמציג נתניהו. "כשאתה נכשל בתור שר חוץ ובתור ראש ממשלה גם יחד בכל הקשור ליחסי החוץ, הכי קל לתקוף את מי שצועק שהמלך הוא עירום", טענה זנדברג, "במועצת הביטחון יושבות מדינות שתומכות בישראל אבל לא תומכות בכיבוש, ובצדק. המחשבה שאפשר להמשיך בכיבוש ולהסית נגד השליח היא ילדותית ומזיקה. להתנגד לכיבוש זה הכי פטריוטי והמשוואה שביבי מנסה לייצר כאילו לתמוך בישראל זה לתמוך בכיבוש היא פשוט שקרית. למעשה, ארגוני זכויות האדם מצילים את ישראל כשהם מציגים גם את פניה האחרות ומי שבאמת מדרדר אותה, כבר כל כך הרבה שנים, הוא ראש הממשלה נתניהו".



"מועצת הביטחון חייבת לפעול"


כזכור, אמש התקיים דיון פתוח במועצת הביטחון של האו"ם, ביוזמת חמש ארצות: מצרים, סנגל, אנגולה, וונצואלה ומלזיה. מנכ"ל ארגון 'בצלם' חגי אלעד הופיע מול מועצת הביטחון של האו"ם והציג סרטונים על המצב בחברון ועל הרס בתים פלסטיניים בגדה המערבית. כמו כן דחק אלעד במועצת הביטחון לקיים את מה שהוא הגדיר כ"חובתה המוסרית להבהיר לישראל שהיא איננה יכולה להמשיך בשלטון הכיבוש, מועצת הביטחון חייבת לפעול עכשיו", אמר אלעד. 


את החלטתם לנאום מול מועצת הביטחון הסבירו בבצלם בהמשך התרחבות ההתנחלויות והפרת זכויות האדם כלפי הפלסטינים. "חגי אלעד הציג בפני חברות מועצת הביטחון את העובדה כי לאחר כמעט חצי מאה של שליטה צבאית ישראלית על מיליוני בני אדם הכיבוש רק מעמיק וההתנחלויות - אחד הגורמים העיקריים לפגיעה היומיומית בזכויות האדם של הפלסטינים - ממשיכות להתרחב. בנסיבות אלה, יהיה זה מופרך להתייחס לכיבוש כאל מציאות זמנית או להאמין שישראל מתכוונת לשנותה בעתיד כלשהו. האחריות לסיום הכיבוש ולהפרות זכויות האדם שנגרמות בעטיו מוטלת בראש ובראשונה על ישראל, אולם מציאות זו לא תשתנה כל עוד הקהילה הבינלאומית תעמוד מנגד".