בעקבות התגובה החריפה בישראל על נוסח הצעת ההחלטה בנושא ירושלים, שאותה אישרה ביום חמישי ועדת התוכן והקשרים הבינלאומיים של הוועד המנהל של אונסק"ו, הודיע מיכאל פורבס, נציג גרמניה ונשיא הוועד המנהל, כי הוא מקיים מגעים לדחות את ההצבעה על אישור ההחלטה, שנועדה ליום שלישי. זאת, עד שיימצא נוסח "מוסכם על הכל", לדבריו, שיפתור את הנקודות הבעייתיות, כמו ההימנעות מאזכור הקשר ההיסטורי בין היהדות והר הבית.



אווירה עוינת נגד ישראל


פורבס הביע צער על נוסח ההצעה שעבר בוועדה, שגרמניה הייתה בין שש המדינות שהצביעה נגדה. "מה שקרה היה יוצא דופן", הוא טען, אף שהחלטה דומה התקבלה בחודש אפריל שעבר, והיא עומדת לעלות גם בוועדת המורשת של הארגון, שתתכנס ב־24 בפברואר בפריז. החלטות הוועדה חשובות, משום שכרוכים בהן גם תקציבים לאתרי המורשת המוכרים.



גורמים באונסק"ו הצביעו על אווירה עוינת לישראל שהשתררה בארגון בחודשי האחרונים, כשהמנכ"לית הבולגרית אירינה בוקובה עומדת מנגד, בשל הקמפיין שלה לתפקיד מזכ"ל האו"ם. כך למשל, אונסק"ו לא פתח ביישום הסכם שיתוף הפעולה, שנחתם במרץ שעבר עם מרכז פרס ולא הגיב על פניות המרכז.



עם זאת, במכתב לח"כ ציפי לבני הבטיחה בוקובה שאונסק"ו ממשיך להילחם נגד הדה לגיטימציה של ישראל, ומקדם פרויקטים לטיפוח אתרי מורשת יהודית בעולם ונגד הכחשת השואה. בהודעתה, שפורסמה ביום שישי, חוזרת בוקובה ואומרת כי "ירושלים קדושה לשלוש הדתות, יהדות, נצרות ואסלאם. ההכרה בגיוון יוצא הדופן של ירושלים ובדו־קיום התרבותי והדתי שמתקיים בה, היא שגרמה לה להיכנס לרשימת אתרי המורשת העולמיים של אונסק"ו".



לדבריה, "המורשת של ירושלים אינה ניתנת לחלוקה ולכל הקהילות בה יש זכות להכרה בהיסטוריה שלהן ובקשר שלהן לעיר. הכחשה, הסתרה או מחיקה של המסורת היהודית, הנוצרית או המוסלמית בעיר חותרות תחת שלמותה”.



עוד ציינה בוקובה בהודעתה כי "מסגד אל־אקצא או חראם א־שריף, שקדוש למוסלמים, הוא גם הר הבית, שהכותל המערבי שלו הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים".



בנט: "מילים הן לא תחליף למעשים"


בוקובה התייחסה בהודעתה לכך שיש עדויות לנוכחות יהודית, נוצרית ומוסלמית בכתבי הקודש של כל אחת משלוש הדתות. היא ציינה כי בתורה, ירושלים היא עיר הבירה של המלך דוד, שבה המלך שלמה בנה את בית המקדש; בברית החדשה ירושלים היא העיר שבה ישו קם לתחייה; ובקוראן ירושלים היא העיר השלישית בקדושתה לאסלאם, שאליה הגיע הנביא מוחמד לאחר מסעו הלילי ממכה למסגד אל־אקצא. "עמים שונים מקיימים פולחן דתי באותם מקומות לפעמים תחת שמות שונים. ההכרה, השימוש והכבוד לשמות הללו הוא חשוב ביותר", הוסיפה.



עם זאת, שר החינוך נפתלי בנט, שהודיע כי ישראל תנתק קשריה עם הארגון, אמר כי הודעתה של בוקובה אינה מספקת. "הרוח הגבית של ארגון אונסק"ו לטרור תיעצר אך ורק כשהארגון יבטל את ההחלטה השערורייתית מאתמול, החלטה המכחישה את ההיסטוריה כדי לרצות את שונאי ישראל. מילים הן חשובות, אך הן לא מהוות תחליף למעשי הארגון שבראשו היא עומדת", אמר שר החינוך.



ואילו ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח ביום שישי עם מזכ"ל האו"ם הנבחר, אנטוניו גוטיירס מפורטוגל, ואמר כי ההחלטה שקיבל אונסק"ו מדגישה את האבסורד ביחס המוטה והחד־צדדי של האו"ם, כלפי הדמוקרטיה היחידה במרחב גועש וסוער, שבו נטבחים ונעקרים מיליוני בני אדם.