אלפי חיילים עיראקים מרוכזים מחוץ לעיר מוסול בעיראק שנמצאת בשליטת דאעש, ומתכוננים לקרב שעשוי להוות את הסוף של ארגון הטרור בעיראק. הקרב להשבת העיר צפוי להתחיל השבוע במה שיהיה המבצע העיראקי הגדול ביותר מאז הפלישה בראשות ארה"ב בשנת 2003. כיבוש בחזרה של העיר יהווה הריסה של מוקד הכוח האחרון של ארגון הטרור במדינה ויפגע קשות בלגיטימציה שלו. כ-30 אלף חיילים עיראקיים צפויים לקחת חלק במאבק בתמיכת הכוחות המיוחדים של ארה"ב ומטוסי קרב של הקואליציה המערבית.



הצבא העיראקי כבש מחדש את העיירה קאיירה באוגוסט והתקדם לכיוון מוסול. "כל החיילים מוכנים, הם רק מחכים לפקודת רה"מ". אמר האלוף נג'ים אל ג'ובורי אחד מבכירי המפקדים על המבצע. "מוסול היא ראש הנחש", הוא אמר. "אני חושב שדאעש יודעים שזה הסוף שלהם בעיראק".



מוסול היא העיר השנייה בגודלה בעיראק. בעבר היא הייתה עיר שוקקת חיים בה התגוררו כ-2.5 מיליון תושבים ונודעה באוניברסיטה שלה שהיא אחת ממרכזי החינוך הגדולים במזרח התיכון. מאז שנכבשה ע"י דאעש ביוני 2014 ראתה זוועות רבות כאשר ארגון הטרור ניסה לשלוט על 600 אלף התושבים שנותרו בה. באוגוסט תשעה צעירים נקשרו לעמודי ברזל ונחתכו לשניים עם מסורים לאחר שהואשמו בהשתייכות לתנועת התנגדות. "דאעש בפאניקה" תושב אחד סיפר לטלגרף. "מאז שאיבדו את קאירה, הם הידקו את האבטחה, ביצעו מאסרים רבים, ועשו פשיטות בהן חיפשו נשק ופלאפונים לא חוקיים".



מפקדי דאעש מבינים את החשיבות הסמלית של שמירת השליטה בטריטוריה בעיראק. מלבד העובדה שמוסול היא העיר הגדולה ביותר שהם מחזיקים בה, בעיראק הכריז לראשונה מנהיג הארגון, אבו באכר אל בגדדי, על הקמת הח'אליפה באפריל 2013.



כ-60 אלף ג'יהאדיסטים נערכים בעיר למה שעומד להיות קרב עקוב מדם. תעלה רחבה נחפרה סביב מוסול לצד מחסומים רבים שמכונים "גדרות ח'ליפות". לדברי הטלגרף הג'יהאדיסטים מתכננים להשתמש בנשק כימי ולנצל את האזרחים באזור כמגן אנושי. האו"ם מעריך כי יותר מחצי מיליון אנשים הצליחו לברוח מהעיר. כיבוש מחדש של העיר יכול להביא למשבר הומניטרי מורכב.