מדי יום ממתינים בקוצר רוח אחמד, פאבל ויוסף (שמות בדויים) לספירת הבוקר בכלא. מיד לאחר מכן, בזמן שאסירים אחרים יחלו בעבודותיהם השונות, שלושת הגברים האלו יתייצבו במטבח המרשים והמצוחצח, יפשטו את מדיהם הכתומים, ילבשו מדי שף ויקבלו סט כלים מקצועי ויחלו ביום לימודים נוסף במסגרת קורס הבישול הנחשק של כלא צלמון.

"היום שלי מתחלק לשניים - קורס בישול וכל היתר. אני מסיים את הקורס, לומד את החומר של הקורס, מתקשר למשפחה ומתנתק מכולם עד לבוקר שלמחרת, כשיתחיל יום לימודים חדש בקורס ואני אבשל. הקורס הזה הוא האסקפיזם שלי ממציאות הכלא", מסביר אחמד (43), שמרצה 48 חודשי מאסר בגין העלמות מס וצפוי להשתחרר זמן קצר לאחר שהקורס יסתיים.

לא פחות מ-20 אסירים משתתפים במחזור השישי של הקורס הנוכחי, שהחל בחודש יולי האחרון ויסתיים באפריל. "כ-2 מיליון שקל הושקעו בקורס הזה, קורס בישול שלא היה מבייש מכללת בישול יוקרתית", מסבירה כלאית עדי תוויאור, קצינת ההכשרה המקצועית של הכלא. היא מסבירה כי לפני כארבע שנים הוחלט להקים במקום קורס בישול, "לאחר שמערך התעסוקה של השב"ס זיהה שיש מחסור וצורך בטבחים בגני אירועים ובבתי מלון". עוד היא אומרת כי הקורס הוא בסבסוד ובפיקוח של משרד הכלכלה "ומלמדים אותו שפים מקצועיים של רשת רימונים. מדובר בקורס הבישול הראשון והיחיד מסוגו בארץ, שהפך את כלא צלמון ליעד מבוקש עבור האסירים הפליליים בארץ. הקורס נמשך עשרה חודשים ובכל קורס משתתפים 15-20 אסירים שיוצאים מהאגפים שלהם ליום לימודים מלא המתקיים בשעות 8:00-15:00".

לומדים מושגי בישול מורכבים, אסיר מבשל בזמן הקורס. צילום: תמיר למפרט
לומדים מושגי בישול מורכבים, אסיר מבשל בזמן הקורס. צילום: תמיר למפרט


לדבריה, מדובר בקורס שבו יש סינון קפדני: "כזה שמתקבלים אליו רק אסירים שסיימו לפחות עשר שנות לימוד מכיוון שנלמדים בו תכנים עיוניים מורכבים וקשים כמו למשל תברואה ותזונה. בסיום הקורס נערכים מבחנים מעשיים ועיוניים, ומי שעובר אותם מקבל תעודת טבח מקצועי מטעם משרד הכלכלה".

"בתוך הקורס אני שוכח שאני בכלא"


אחמד, תושב דרום הארץ, נשוי עם שלושה ילדים קטנים, ניהל בעברו חברת אבטחה משגשגת והוא מגיע ממשפחה מכובדת ואמידה. לדבריו: "זו העבירה הראשונה שלי והמאסר הראשון שלי בחיים", הוא מספר, "הצרות התחילו כשהחברה נקלעה לקשיים והתחלתי להעלים מס. לא דיווחתי לרשויות המס על ההכנסות שלי כראוי, לא הגשתי דוחות בזמן וככה הידרדרתי למצב הזה. עשיתי את טעות חיי ועכשיו אני משלם עליה מחיר כבד. כואב לי שהילדים שלי בכלל לא מכירים את אבא שלהם". הוא מודה כי עוד לא התרגל לחיי הכלא: "ביום אחד אתה מוצא את עצמך מתערבב עם אוכלוסייה שבחיים שלך לא הכרת. אנשים שיושבים על רצח, אלימות, אונס. בכלא יש חוקים קשוחים ואתה שוקל כל מילה שיוצאת לך מהפה".

כדי לשרוד בחיים בכלא אחמד התמסר כולו לעולם הבישול, שלדבריו עוזר לו להיפתח לרגשות שלו ומחזק את הקשר בינו לבין אשתו: "הבישול בכלא הוא נקודת האור היחידה שלי בחיים, וככה אני שומר על שפיות".

יוסף (29) מגיע ממשפחה נוצרית מהצפון, נשפט ל-54 חודשים בגין עבירת אלימות קשה. גם הוא מספר כמה שינה קורס הבישול בכלא את חייו: "דווקא כאן התחלתי לבשל בפעם הראשונה בחיי, וגיליתי עולם ומלואו. כמי שהיה מעצב פנים בעבר גיליתי שגם בישול זה דבר יצירתי מאוד ומאתגר. בתור אדם עם הפרעת קשב גדולה, פתאום בקורס אני ממלא מחברות וגומר עטים. כשאני בקורס אני שוכח שאני בכלא, שיש אגפים. אני מרגיש שאין אסירים ואין וסוהרים ופתאום אני בעולם אחר. גיליתי את הייעוד שלי בחיים, אני רוצה להיות שף. אני כל הזמן מחשב כמה זמן נשאר לי כאן. בשנייה שאני יוצא מכאן אני אדאג לעשות מהבישול קריירה, ולעולם לא לחזור לכאן".

האסירים אוכלים את שבישלו בסיום היום. צילום: תמיר למפרט
האסירים אוכלים את שבישלו בסיום היום. צילום: תמיר למפרט


פאבל (23) מאזור המרכז נשפט לשלוש שנות מאסר בגין סחר בסמים. בדומה לאחמד, הוא צפוי להשתחרר ממש עם סיום הקורס. עבורו זה כבר המאסר השלישי. "כאשר ייבאתי סמים הרווח שלי היה עצום", הוא אומר, "הייתי מייבא סחורה ב-30 אלף שקל ומוכר אותה ב-300 אלף שקל. בגיל 18 גרתי ביחידת דיור מפוארת ששכרתי, יצאתי עם הנשים הכי יפות בארץ ובזבזתי על הבוקר סכומים יפים, שאדם נורמטיבי לא יכול להרשות לעצמו. בגלל כל הכסף הזה תמיד זלזלתי באנשים שקמים לעבודה בשבע בבוקר בשביל משכורת של 7,000 שקל ברוטו. היום אני מקנא באותם אנשים מסודרים עם עבודה חוקית".

פאבל הצליח להשלים בכלא 12 שנות לימוד ו-13 יחידות בגרות. הוא אסיר תודה על ההזדמנות שניתנה לו ללכת בכל בוקר לקורס הבישול יוצא הדופן: "הקורס הזה זה ממש כאילו מישהו נותן לי חכה ביד ומלמד אותי לדוג ולשרוד. זה נותן לי מקצוע מכובד ביד ואיזשהו בסיס להתמודד עם החיים שבחוץ ואת התקווה לצאת מעולם הפשע שנכנסתי לתוכו. החלום הגדול שלי זה שאחרי שאצא מכאן אבשל ארוחת סליחה לכל האנשים שפגעתי בהם".

"85% מבוגרי הקורס מועסקים בגני אירועים"


לא פחות מאלף אסירים פליליים מרצים תקופות מאסר שונות בכלא צלמון, שהוקם לפני 20 שנה. בכלא, שהוקם בגליל התחתון, יושבים אסירים שביצעו עבירות שונות כמו רצח, אונס, מרמה, ועבירות רכוש וסמים. צלמון משתלב היטב בנוף הגלילי. במבט ראשון נדמה כי מדובר בבית ספר תיכון טיפוסי באחד מקיבוצי הארץ. בתים נמוכים עם קשתות, עצי דקל שרוקדים ברוח, רחבות לבנות ומוצלות ואווירה נינוחה שמזמינה אליה את חתולי האזור שמתחנחנים לאסירים. ריח נעים של בישולים ביתיים מקבל את באי המקום, ומובילם למטבח משוכלל שנראה ממש כמו תפאורה של תוכנית בישול פופולרית ובו מסתובבים עשרות אסירים לבושים במדי שף - חותכים, קולפים, מטגנים, מקפיצים, ומכינים את ארוחת הצהריים הבאה, כל זה בניצוחו של השף עוזי בן עזרא מרשת רימונים. רק צלילן החזק והצורמני של דלתות הברזל הכבדות הנסגרות ונפתחות בכל רגע נתון מסגירים את העובדה שבכל זאת מדובר בבית סוהר.

כלא צלמון. צילום: תמיר למפרט
כלא צלמון. צילום: תמיר למפרט


לדברי כלאית תוויאור, המטרה העיקרית של הקורס היא לעזור לאסירים להשתלב במעגל העבודה עם שחרורם מהכלא: "אנו רוצים שכל אסיר שסיים את הקורס ימצא תעסוקה ולא יחזור לכאן יותר. התפקיד שלנו זה לתת לאסיר כלים להשתלבות בחברה כדי שהוא יוכל להיקלט בה, למצוא עבודה ולכלכל את בני משפחתו ואת עצמו, מה שירחיק אותו מיידית ממעגל הפשע. מובן שאנחנו גם משתדלים לעזור לאסירים למצוא עבודה מחוץ לכלא, ועובדה ש-85% מבוגרי קורס הבישול שלנו מועסקים בגני אירועים ובמסעדות בארץ".

לקראת השעה אחת בצהריים המטבח כמרקחה – אסירים נעים במהירות ממקום למקום, מוציאים מהתנור את מנת היום, עופיון ממולא באורז מתובל. הם נוגעים, בודקים, טועמים ומתייעצים עם השף עוזי בן עזרא, שעובר בין כולם ובודק שהבישול נעשה כהלכתו. ברקע עפים באוויר מונחים מעולם הקולינריה – פלאמבה (שיטת בישול באלכוהול) אמנסה (חיתוך ירקות ע"פ צורתם) קארה (חיתוך קוביות גדולות). מונחים שנשטפים בקלות מפיהם של האסירים. "החלק הבסיסי בקורס הוא ללמד את האסירים את הטרמינולוגיה של עולם הבישול. כשאני אומר להם לחתוך ג'וליאן הם יודעים שצריך לחתוך לרצועות דקות וארוכות", אומר השף בן עזרא, שמעביר את קורס הבישול כבר שנתיים ברציפות. "בכל שלב שאנחנו מתקדמים בקורס אני מקנה להם את השפה הבסיסית כדי שהם יבינו במה מדובר ויצאו מכאן עם ארגז כלים וידע של שף לכל דבר, והמטרה היא שבחוץ הם ימצאו עבודה כטבחים ולא יחזרו לכאן לעולם. התפקיד שלי כשף וכמורה הוא לקחת את הקבוצה ההטרוגנית הזאת, רובם עם הפרעות קשב קשות וקשיים רבים, ולגרום להם להתרכז בבישול ולהביא אותם לקו הגמר - שזה המבחן העיוני והמעשי - כדי שהם יקבלו תעודת גמר. עבורי, כל אסיר שמקבל ממני תעודת טבח מקצועי זה נותן תחושת סיפוק אדירה".

השף בן עזרא מבשר כעת לאסירים שיש להם חמש דקות לערוך את שולחן האוכל. הטבחים מתיישבים סביב שולחן ארוך ואוכלים את מנת היום שבישלו במו ידיהם למעט פאבל, שלא בטוח אם העופיון מוכן לאכילה.

לאחר ארוחת הצהריים האסירים מנקים את המטבח, שהופך לבוהק תחת קרני השמש, והסוהר נאביל עובר על כליו של כל אסיר, סופר אותם כדי לוודא שאף פריט לא יחסר מהמטבח. האסירים משילים את מדי השף וחוזרים למדי האסיר הכתומים. כל אחד חוזר לאגף שלו, לתא שלו, וממתין לספירת הבוקר של מחר.