אילן שגיא, אביו של סמל ארז ז"ל, לוחם בקורס מ"כים שנפל במבצע צוק איתן והיה בין ההורים השכולים הראשונים שדרשו מראש הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית, אמר אמש על הדוח של צה"ל: "הבן שלי נהרג כשמחבלים יצאו מתוך מנהרה. אני כבר מיד הבנתי שיש פה פאשלה אדירה. "אולי מדינת ישראל בשנת 2016 תוכל לתת את הדעת, אחרי שהאלוף יוסי בכר תחקר 30 מפקדים בכירים, שהגיע הזמן שגם מפקדים יואשמו ברשלנות מקצועית.



"ידעו שיש את הפיר שממנו יצאו המחבלים שהרגו את בני ולא עשו דבר. רוב העם יודע על המחדלים בצוק איתן. נכון שהיו גם המון מעשי גבורה. החבר'ה שנלחמו עם הבן שלי הגנו בגופם על תושבי נחל עוז".



שגיא אומר כי הזדעזע מהפרסומים על התחקיר המבצעי אבל לא הופתע. "המפקדים צריכים לדעת שהם מפקדים על חיי אדם, ואין מחיר לזה", הוא ממשיך, "הכאב הוא נורא, ומפקד שמפשל צריך לעמוד מול תביעה על רשלנות מקצועית, והראשון הוא שר הביטחון יעלון".



מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל
מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל



"על המנהרות ידע המבקר כבר בשנת 2005", ממשיך האב, "הוא ידע גם בשנת 2007, ובשנת 2014 הוא התריע. צה"ל צריך לבצע את מה שראש הממשלה והקבינט אומרים לו לעשות. אז הצבא אומר שהפיק לקחים, ודובר צה"ל מספר שיש יחידות שמתמחות במנהרות, אבל אני חושש שלא יופקו לקחים. לכן אנחנו דורשים ממבקר המדינה שיוציא את הדוח שלו ושיהיה כתוב שם שהוא ממליץ על הקמת ועדת חקירה ממלכתית".



תחקיר צה"ל: "המנהרות היו בחזקת נעלם לרוב המפקדים"


כזכור, אתמול נחשף תחקיר צה"לי על ההתנהלות במבצע 'צוק איתן' בקיץ 2014. התחקיר, שנערך בראשות האלוף יוסי בכר, חשף כשלים מהותיים ותקלות חמורות בהיערכות הצבא לטיפול במנהרות. התחקיר, שהושלם כמה חודשים לאחר המבצע, נחשף בגלי צה"ל על ידי הכתב טל לב-רם. על פי הפרסום, כלל מפקדי הבכירים של צה"ל, כולל מפקדי החטיבות שלחמו במבצע ומפקדי הכוחות שנגעו בנושא הטיפול במנהרות, לקחו חלק בתחקיר שמעלה שורה של כשלים במוכנות צה"ל בהתכוננות למנהרות הטרור מרצועת עזה, בהכנות לקראת עימות אפשרי ברצועה ובטיפול בשטח במהלך המבצע.



התחקיר, שחלקו הגדול נשאר מאופל על ידי הצנזורה, לא פורסם עד היום למרות שכאמור מסקנותיו הוצגו לרמטכ"ל ולדרג המדיני כבר לפני מספר חודשים. התחקיר עצמו מתיישר עם טענות המשפחות השכולות, כפי שפורסמו לראשונה ב"מעריב", לפיהן צה"ל לא היה ערוך למבצע כראוי. לפיכך, המשפחות דורשות הקמתה ועדת חקירה ממלכתית, אך דרישה זו סורבה בינתיים על ידי הדרג המדיני.