המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ נפגשו לפנות בוקר (חמישי) לעימות השלישי והאחרון ביניהם במסגרת המירוץ אל הבית הלבן, שיתקיים בדיוק בעוד 20 ימים, ב-8 בנובמבר. השניים, שידעו כי זוהי הפלטפורמה האחרונה שבה ייפגשו לעימות ישיר, ניצלו את הבמה כדי לתקוף אחד את השנייה, בכינויים שכללו ביטויים כמו "בובה של פוטין", "אישה רעה מאוד" ועקיצות על כל נושא שהועלה על ידי המגיש.



העימות, שהתרחש באוניברסיטת נבדה בלאס וגאס, וארך כ-90 דקות, כלל דיון מתמשך לגבי נושאי הפנים הבוערים: שופטי בית המשפט העליון, התל"ג הלאומי, מדיניות המסים וכמובן עניין ההפלות והנשק, שרודף את החברה האמריקאית כבר שנים. השניים גם התמודדו עם שאלות לגבי מדיניות החוץ, ובעיקר בכל הקשור למצב בעיראק ובסוריה, ולהסלמה עם רוסיה בתקופה האחרונה. ישראל לא הוזכרה בדיון אפילו פעם אחת, אך באחת ההזדמנויות טען טראמפ כי הסכם הגרעין שנחתם עם איראן הוא מתנה גדולה עבורם. 



קלינטון נראתה כמי שמנסה להתחמק מקרב הבוץ, וגם טראמפ החל את הדיון בצורה רגועה, אך בשלב מאוחר יותר כבר הסיר את הכפפות. בין השניים לא נרשמה לחיצת יד, למרות בקשת המנחה, כריס וואלאס (פוקס) לשמור על אווירה חיובית. אגב, ללא התראה מראש, השניים נשאו נאומי סיכום על המצע שלהם, וגם שם תקפו בעיקר זה את זה. 



טראמפ עצמו הודיע כי הוא לא מחויב לקבל על עצמו את תוצאות הבחירות, שכן לטענתו הן מושחתות. כשנשאל לגבי נושא זה, ניסה להבהיר כי התכוון לכך שקלינטון מושחתת, וכי הוא יודע שיש מיליונים של מצביעים שרשומים, אך לא אמורים כלל להצביע. 



קלינטון דיברה 41:46 דקות מזמן העימות, כשטראמפ דיבר במשך כ-35:12 דקות בלבד. מדובר בהפרש גדול, בעיקר לאור העובדה שבשני העימותים הקודמים, טראמפ היה זה שהאריך בדיבור.





הילרי קלינטון. צילום: רויטרס




מדיניות החוץ: "הילרי יצרה את דאעש"; "אתה תהיה בובה של פוטין"


דווקא לקראת סופו של העימות, התייחסו שני המועמדים למדיניות החוץ, ופתחו במבצע שקורה כעת במוסולקלינטון הודיעה כי לא תערב כוחות קרקעיים: "לא אכניס כוחות לעיראק, לא יהיה חכם לעשות זאת, המטרה היא לקחת את מוסול, שם יהיה קרב קשה, ולהמשיך ללחוץ על סוריה, לשלוט במצב ולהיכנס לקרב מול דאעש בעיר א-ראקה. סוריה תמשיך להיות קן טרור כל עוד מלחמת האזרחים משתוללת שם. כשאנחנו חיסלנו את בן לאדן, אתה היית בתכנית 'המתמחה' בטלוויזיה"

טראמפ, אמר מנגד: "מוסול הייתה שלנו, עכשיו היא כבר לא בשליטתנו. לפני שלושה חודשים הודענו שאנחנו הולכים לתקוף. הודענו שאנחנו הולכים אחרי המנהיגים, ואחרי שלושה חודשים, מן הסתם הם עזבו כבר את המקום. כל מה שהיא הייתה צריכה לעשות זה להישאר במוסול, ואת זה היא לא עשתה. נכבוש את מוסול בסופו של דבר, אבל יהיו לנו יותר הרוגים. מוסול תהיה מקום שעליו איראן תכתוב לנו מכתב תודה. היא כבר כתבה לנו אחד על הסכם הנשק הגרעיני. את לא מעורבת בהחלטות עכשיו, אבל כשהוצאתם את האנשים ממוסול, הוצאתם אותם. המנצחת הגדולה תהיה איראן".

לאחר מכן, כשעברו לדבר על סוריה, המשיך טראמפ להאשים בניהול כושל של מדיניות החוץ ואמר: "אסד חכם יותר ממנה ומאובמה. רוסיה ואיראן הן כעת השותפות שלו. הוא שורד הרבה יותר ממה שחשבת. אנחנו נותנים הרבה כסף למורדים, לא יודעים מיהם, ולא יודעים לאן הכסף הולך. אם היינו הולכים עם אסד, היינו מסיימים עם משהו פחות קשה ממה שעשוי לקרות כעת. והכי גרוע, שעכשיו הם כאן אצלנו במדינה".



תחילת העימות: בית המשפט, נשק והפלות


השאלה הראשונה עסקה בבית המשפט העליון, נושא רגיש מאוד בארצות הברית. קלינטון בחרה לדבר על המחויבות לחוקה ולאנשיו של הנשיא אובמה: "כאשר אנו מדברים העליון אנו בעצם שואלים איזה סוג מדינה אנחנו. אני מרגישה שבית המשפט צריך לעמוד לצד העם האמריקאי ולא לצד האליטות. בית המשפט העליון צריך לעמוד לצד אוכלוסיית הלהט”ב. בשלב הזה בהיסטוריה חשוב שלא נחזור אחורה ונדגיש שביהמ"ש העליון ייצג את כל העם ולא רק את החזקים, אני מקווה שהסנאט יעשה את עבודתו ויאשר את מועמדו של הנשיא אובמה לביהמ”ש".



המועמדת הדמוקרטית הוסיפה: "אני תומכת בתיקון השני לחוקה אני מכבדת את הצורך של החזקת נשק. עם זאת אני מאמינה ברגולציות מסוימות, כך שאנשים שלא אמורים להיות נושאי נשק לא יצליחו לשים ידם על נשק ולאיים על משפחות. אני מאמינה שטראמפ זוכה לתמיכה של תומכי התיקון השני. עם זאת, אני הולכת להציב רגולציות שלא יפגעו בתיקון השני אלא פשוט יעזרו להגדיר מי ראוי להחזיק נשק".

טראמפ עצמו השיב: "שופטת עליון לאחרונה התבטאה באופן חמור לגבי תומכיי ונאלצה להתנצל. אני מרגיש שהשופטים שאמנה יהיו נגד הפלות, יהיו שמרנים, יגנו על החוקה והם יתרגמו את החוקה כמו שהאבות המייסדים רצו בזמנו. החוקה שלנו זה הדבר הכי חשוב". לאחר מכן, כשדיברו על הפלות, תקפה קלינטון את טראמפ, שלא נשאר חייב ואמר: "לפי הילרי, אפשר לקחת את התינוק בחודש התשיעי, ולקרוע אותו מהאמא שלו. אתם יכולים להגיד כולכם שזה בסדר, אבל זה לא".


המהגרים: "אנחנו מדינה עם גבול או לא?"


המועמדים התייחסו גם לסוגיית ההגירה, כאשר קלינטון אמרה: "פגשתי אישה שחוששת שמשפחתה תגורש. היא נולדה כאן, אבל הם לא. הם עבדו קשה מאוד, אבל הם עלולים להיות מגורשים. על פי הדרישה שלו, אנשי החוק צריכים ללכת ולאסוף את 15 מיליון האנשים, לשים אותם ברכבות ולשלוח אותם מפה. זה רעיון שיקרע אותנו בתור מדינה. אני רוצה להשתמש במשאבים להיפטר מאנשים אלימים. כשטראמפ דיבר על החומה עם מקסיקו, הוא הסתבך עם ראש הממשלה שם במלחמת טוויטר".
 
טראמפ תקף בחזרה: "הייתה לי פגישה טוב עם נשיא מקסיקו, נעשה הסכמים איתם, טובים יותר ממה שביל קלינטון עשה, העסקה הכי גדולה שיש. אובמה העיף מיליונים וגירש אותם, אף אחד לא יודע, ואף אחד לא מדבר על זה. יש לנו מדינה או לא, יש לנו גבול או לא? אתה יכול לבוא ולהיות אזרחים כמו האנשים שעשו זאת בצורה חוקית, וחיכו".

טראמפ: "מדינות צריכות לשלם לנו"; קלינטון: "לא אעלה מסים"


קלינטון פתחה ואמרה: "אני רוצה לעזור לעסקים קטנים, להעלות את שכר המינימום ולדאוג שנשים ירוויחו שכר שווה. אני לא אעלה מסים, אבל לא אגדיל את החוב, כמו שאתה מתכנן לעשות. קיצוץ מסים לא עובד טוב. עדיף להשקיע במקומות אחרים ובציבור ביצירת מקומות עבודה".
 
טראמפ השיב: "אני חובב של נאט”ו אבל המדינות הללו צריכות לשלם. יפן, גרמניה, ודרום קוריאה חייבות לשלם. במהלך נשיאותו של אובמה הכפלנו את החוב שלנו. יהיה לנו סחר חופשי יותר, אבל אנחנו נדון על התנאים מחדש. העבודות שלנו עזבו למקסיקו, אני אייצר מסחר ואנחנו נעשה מסחר מצוין כי זה היום אסון, אנחנו נוריד מסים ונתחיל שוב את המנוע של הכלכלה האמריקנית".

טראמפ הוסיף: "כל המדינות שמתחרות בנו צומחות, ואנחנו לא. המצב היום הוא שהמדינה איבדה את העבודה, אנחנו לא מייצרים דברים. מוצרים נכנסים מסין, וייטנאם, מכל העולם. טיפחתי חברים בשנים האחרונות שמספרים על המצב הקשה בארצות הברית. זה אחד ההסכמים הגרועים ביותר שהיו והם נעשו על ידי בעלה, ביל, ועד היום אנחנו משלמים על כך".
 
קלינטון המשיכה ואמרה: "יש פה אדם אחד על הבמה, שהעביר עבודות למקסיקו. הוא קנה סחורה סינית, המלון שלו בלאס וגאס נבנה על ידי הסינים. זה לא עובד ככה". טראמפ הגיב: "20 שנה את כאן, למה לא עשית כלום. היתרון היחיד שיש לך עלי זה ניסיון, אבל זה ניסיון רע. נעלמו שישה מיליארד דולר, לאן הם נעלמו? אם תיבחרי, המדינה הזאת תהיה בצרה".
 
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס


טראמפ: "אין לאף אחד כבוד לנשים כמו שלי יש"


לאחר מכן נשאל טראמפ על היחס לנשים ואמר: "מה שטוענים לגבי לא נכון. מה שלא מופרך זה האימיילים שלה, מה קרה להם? מי שמשקר ל-FBI אמור להיות בכלא לתקופה של חמש שנים. היא שיקרה, והיא פה. היא מתחמקת מזה? על זה צריך לדבר, לא על דמיון שיוצא כחלק ממצע מושחת של קלינטון, שמחוברת לממשל במשך שנים".

קלינטון ניצלה את הנקודה לתקוף את יריבה ואמרה: "בעימות האחרון שמענו את טראמפ מדבר על המעשים שלו כלפי נשים. טראמפ קיים מספר כנסים כאשר בהם הוא אמר שהנשים לא היו מושכות מספיק בשביל שהוא יתעניין בהן. על אישה אחת הוא אמר שהיא לא תהיה הבחירה הראשונה שלו. דונלד סבור שבריונות על נשים תורמת לדמות שלו, זה מי שהוא. אני סבורה שכולנו צריכים להראות לטראמפ מי אנחנו, ומה אנחנו מצפים מנשיא שלנו, ואיך אנחנו רוצים נשיא שיאחד את המדינה שלנו ולחגוג את השוני בינינו. אמריקה נפלאה כי אמריקה טובה, וזה חשוב שנוכיח את זה עכשיו".


"אני אומר לכם, הבחירות מושחתות"


טראמפ המשיך את המתקפה שלו מהחודשים האחרונים: "התקשורת כל כך מושחתת, והניו יורק טיימס כתב שכבר לא אכפת לו. אם אתה רואה ברשימות המצביעים, מיליונים שרשומים להצביע ולא אמורים לעשות זאת. אסור לתת לה לרוץ. היא אשמה בפשע מאוד חמור, אסור לה לרוץ. בגלל זה אני אומר שהבחירות מושחתות".

מנגד אמרה קלינטון: "ה-FBI הודיע שאין חשד לפלילים במקרה שלי, ולא כמו שהוא אומר. הוא כל הזמן טוען שהכל מושחת, שהכל מוטה, אפילו כשהוא לא קיבל את פרס 'האמי' על הסדרה, שלו, הוא טען שהטקס מוטה". כאן עצר אותה טראמפ ואמר: "הייתי אמור לקבל את זה", וגרם לפרצי צחוק בקהל. לכך הגיבה קלינטון: "הוא מצחיק, אבל הוא מסוכן".