בעלי בן ה־47 סובל השנה מדלקות חוזרות באזור שמעל המרפק, ואמרו לו שייתכן שזה נגרם מאכילת לחם או מאכילת סוכרים. האם גלוטן באמת עלול לגרום לדלקות?


"קודם כל אפשר לבצע בדיקות דם פשוטות לבדיקת אלרגיות כדי לבדוק אם בעלך רגיש למזונות מסוימים. קיימות בדיקות של לפחות 40 אלרגניים עיקריים. בנוגע לנזקי הגלוטן, לחם המכיל גלוטן יכול בהחלט לגרום לדלקות חוזרות ונשנות, גם אם אין מדובר במחלת הצליאק. מחקרים מראים שכמחצית מהאוכלוסייה כיום סובלת מרגישות לסוגים שונים של גלוטן שיש בקמחים - ויש כמה תסמינים שמופיעים אצלם בגלל נזקי הגלוטן.



"ההמלצה שלי היא קודם כל לנסות במשך 20 יום לאכול מזון ללא גלוטן. באמצעות הניסוי הזה אפשר לראות אם חל שיפור בדלקות לאחר כשלושה שבועות. לא מדובר פה על דיאטה למטרת הרזיה, אלא אך ורק כדי לבדוק את מצבו הבריאותי, כי הגלוטן הוא חומר שרעיל לגוף. הגלוטן כיום אינו הגלוטן הטבעי שאכלו לפני כ־5,000 שנה, אלא גלוטן שעבר הנדסה גנטית והפך לחומר שמסב נזקים רבים לגוף. זאת הסיבה לכך שהרבה אנשים סובלים לאחר אכילתו מתסמינים כמו עייפות, גירודים, כאבים, דלקות, בעיות בפרקים ועוד. לכן בעלך צריך להקפיד על הוצאת כל המוצרים המכילים גלוטן מהתזונה שלו, ולא רק לחם. כמו כן, בד־בבד כדאי שיגביר את כמות המים שהוא שותה כדי לעזור לגוף להתנקות מן הרעלים, ואז אפשר לבדוק אם הגלוטן הוא הסיבה לדלקות החוזרות. ייתכן שתראו כי הגלוטן אינו גורם הבעיה; אולי מדובר ברגישות לחלב או לסוכרים, אבל אפשר לבדוק זאת על ידי הוצאת המזונות המסוימים בכל פעם לתקופה מסוימת כדי לאבחן מאין הבעיה נובעת".



אני בת 41 ומעשנת במשך 20 שנים קופסת סיגריות ביום. אני רוצה להפסיק לעשן, אבל לא מצליחה. הייתי בסדנה של קופת חולים, נטלתי צ'מפיקס ועליתי במשקל, אבל לא הפסקתי לעשן. עכשיו אני מנסה להפסיק בעזרת מסטיקים מיוחדים. איך אוכל להפסיק לעשן אחת ולתמיד?


"יש הבדל בין הפסקת עישון לבין גמילה ממנו. הפסקה היא משהו זמני, ואילו גמילה היא משהו מוחלט ותמידי. ברגע שחושבים על גמילה בצורה כזאת, אנחנו מדברים על משהו שקורה ואז נגמר. זה לא משהו שצריך להתעסק בו שוב בעתיד. באשר לתרופות ולכדורים לגמילה, אני לא ממליץ עליהם, כי אם ממשיכים לקבל ניקוטין באמצעות מסטיקים או מדבקות וכדומה, הגוף למעשה לא ממש מצליח להיגמל מהרעל של הניקוטין, הוא מוסיף לקבל את החומר המזיק לגוף. לכן העצות שלי לגמילה הן קודם כל לקבל החלטה ברורה לגמילה, לקבוע תאריך ביומן ואז להתחיל להכין את עצמך לתאריך הזה, כי להכנה מראש יש חשיבות רבה. מדובר בהרגלים שצברת לאורך 20 שנות עישון - וצריך לשנותם. אין מדובר רק בהתמכרות כימית: יש פה גם פן רגשי ונפשי הכולל הרגלים והתניות, וצריך להתחיל להביא בחשבון את כל המכלול הזה.



"הגמילה הכימית מתרחשת בתוך כמה ימים, כי הגוף רוצה להיפטר מכל החומרים הכימיים, אבל כל המנגנונים האחרים של התגמול וההרגלים שיש לנו כמעשנים, ממשיכים לשלוט עלינו. לכן אני ממליץ לך לקבוע מועד לגמילה, ואת התאריך לרשום ביומן וגם בפתק שיהיה מול העיניים כל הזמן, למשל על המקרר. בינתיים את צריכה להכין את עצמך לגמילה, לאוורר את הבית ואת המכונית, להוציא את כל המאפרות והטבק מהבית ולהשאיר רק מאפרה אחת מחוץ לבית. כבסי את כל הבגדים ואת המצעים, נקי את השטיחים ואת הארונות - ואת כל מה שספג את הניקוטין בבית.



"כאשר יגיע תאריך הגמילה, זרקי את הסיגריה האחרונה ועשי מקלחת ארוכה וחמה כדי לפתוח את כל נקבוביות העור. שתי המון מים כדי להתנקות מכל הניקוטין. תוכלי אפילו לקנות לך איזה בגד חדש כדי להתפנק בהחלטה שקיבלת. זכרי שקיבלת החלטה לעשות לעצמך חיים טובים יותר ובריאים יותר, והביאי בחשבון שאולי בימים הראשונים יהיה מעט קשה, אבל לא נורא, כי זה עובר. חשוב שתזכרי את זה, שזה עובר כלא היה. אחרי כמה ימים הכל יהיה חדש, נקי וטוב, לא יהיה ריח רע מהפה ולא יהיו עוד סירחון ועשן. השתדלי שלא להיות בקרבת אנשים מעשנים ואל תספרי את הימים שאת לא מעשנת, אלא הניחי את העבר מאחוריך כדי להמשיך בדרכך החדשה לחיים אחרים ובריאים". 



ערכה: הדס בארי



מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"