כמעט עשר שנים אחרי הרצח המזעזע של בתה תאיר ז"ל, אילנה ראדה שוב זועמת על מערכת המשפט. בית המשפט המחוזי בנצרת דחה היום (חמישי) שוב את תביעתה של ראדה לקבל לידיה את כל החפצים המוחזקים בידי התביעה לצורכך חקירת רצח בתה, וקבע כי ניתן רק לצלם חומרים ולא לקבל אותם פיזית. עוד קבע בית המשפט כי אם משפחת ראדה רוצה את חפציה של תאיר ז"ל, יש לקיים דיון נוסף.


המדינה: "האם מבקשת לחדש את החקירה"
 

המדינה נימקה את התנגדותה לבקשת האם, בכך שהיא מבינה את חשיבות מסירת החומר למשפחה, אבל היא דוחה את הבקשה אחרי עיון בכבוד ראש. "לעת הזאת, כאשר סנגוריו של רומן זדורוב הגישו בקשה לקבלת חומרי החקירה, לצורך הגשת בקשה לקיום משפט חוזר, אף אילנה ראדה מבקשת כי החקירה תחודש לאור הפרסומים על מעורבותה האפשרית של א.ק ברצח בתה, יש הכרח בהשארת המוצג המקורי בידי המדינה". 
עוד טענה המדינה, כי היא אינה מתנגדת להעביר עותק מלא של כל חומרי המחשב לאם ואינה מתנגדת כי נציג מטעמה יהיה נוכח בעת העתקה מחומר ככל שתחפוץ בכך. 

במערכת בתי המשפט מבהירים כי "בית המשפט העביר את ההצעה של המדינה לראדה וקבע כי אם היא מסרבת לצלם את חומרי החקירה, היא צריכה להודיע על כך עד ה-15 בחודש, ולאחר מכן ייקבע מועד לדיון נוסף. למען השלמת המידע לידיעתכם כי המבקשת ביקשה לקבל לידיה את המחשב האישי של תאיר ז"ל, נגן אמ.פי. ומכשיר נייד. בתשובת המדינה נטען כי יש הכרח בהשארת המוצג המקורי בידיה לשם אפשרות של חידוש חקירה בדבר מעורבת נוספת בפרשה, וכי היא אינה מתנגדת להעביר עותק מלא של כל חומרי המחשב למבקשת". 

סנגוריו רוצים לבקש דיון נוסף. רומן זדורוב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
סנגוריו רוצים לבקש דיון נוסף. רומן זדורוב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

לאחר קבלת ההחלטה, היתה אילנה ראדה נסערת: "זה אבסורד שזועק לשמיים, מה אני מבקשת? את החפצים של הבת שלי, את המחשב שלי. אומרים לי לצלם. מה אני צריכה לצלם? אם יש שם דברים שהם כל כך זקוקים להם, שיעלו אותם על דיסק חיצוני וישמרו מה שהם רוצים וישמרו את מה שהם רוצים. עכשיו ימרחו אותי עוד ארבע שנים בדיונים?".



ראדה טוענת כי יש פסק דין של בית משפט עליון, ולכן מוזר שמסרבים לתת לה את החפצים: "ממה הם חוששים? שאבדוק מה יש במחשב? זה נראה לי מגעיל, אבסורד ומסריח".



"זה מוציא אותי מדעתי"


"עשר שנים אנחנו בהליך", אמרה ראדה, "כל הזמן אני דורשת את הדברים, כל פעם מרחו אותי בתשובות שזה קשור לחקירה. המשפט מאחורינו, תנו לי את החפצים של הבת שלי. תנו לי את המחשב. זאת לא בקשה גדולה. אני לא מבינה איפה ההיגיון פה. מה, אנחנו חיים בעולם שלישי? מה הם רוצים, עוד כמה שנים של דיונים?"



ראדה הוסיפה כי היא לא מבינה את ההחלטה שהיא יכולה לצלם את החומרים. "מה אני יכולה לצלם, את המחשב עצמו? את המסך שלו? אם יש מישהו שיכול להסביר לי את ההיגיון אחרי שיש פסק דין חלוט לקבל את החפצים, אני אשמח לשמוע, אבל אין הסבר הגיוני. זה מוציא אותי מדעתי. אני מתביישת במצב הזה".



בחודש יולי דחה בית המשפט העליון את בקשתו של רוצחה של תאיר, רומן זדורוב, לקיים דיון נוסף. בהחלטת העליון כתבה הנשיאה מרים נאור כי "גם היותה של סוגיה בעלת תהודה ציבורית או תקשורתית אינה בגדר עילה משפטית לקיום דיון נוסף. יש להבחין בענייננו בין העניין הציבורי לבין דרישות הדין. בית המשפט לא יורה על קיום דיון נוסף מקום שאין הצדקה משפטית לעשות כן, יהיה העניין הציבורי רב ככל שיהיה".



בעקבות זאת, הודיעה אילנה ראדה, שטוענת בעקביות שזדורוב לא רצח את בתה, כי תמשיך להיאבק על מציאת הרוצח האמיתי. "המלחמה שלי היא למען הצדק, למען השקט שלי, של משפחתי, של תאיר. המלחמה שלי היא מלחמה לא רק שלי אבל אני לבד במלחמה הזו. אני צריכה לדאוג לעצמי. אני צריכה לאסוף את הראיות. אני צריכה להילחם לבד את המלחמה. המדינה לא מעמידה לי מה שהיא מעמידה לרוצח", אמרה אז.