מכפילת כוח: הגברת הראשונה מישל אובמה השתתפה בעצרות בחירות רבות במהלך הקמפיין הנוכחי לנשיאות, ואף נאמה בוועידה הדמוקרטית שנערכה בחודש יולי בפילדלפיה. אך היום (חמישי), אובמה הלכה צעד נוסף והתייצבה לראשונה על הבמה בעצרת שנערכה בקרוליינה הצפונית יחד עם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון. "הילרי מנהיגה אמיצה, אני ניצבת לצדה" אמרה אובמה. "אין הרבה דברים טובים יותר מאשר להיות כאן עם הגברת הראשונה המדהימה שלנו", ענתה קלינטון בפתח הנאום שלה והדגישה את עבודתה הרבה של מישל אובמה למען ילדים וילדות ברחבי העולם.



"מעולם לא הייתה לנו נשיאה כה מתאימה לתפקיד", המשיכה אשת הנשיא, "אני מעריצה אותה, היא לא משחקת משחקים‎. היא מנוסה מאוד, הכי מתאימה לתפקיד הזה שהייתה בתקופת חיינו - יותר מברק ומביל. ‎היא מוכנה לגמרי להיות המפקדת העליונה, והיא במקרה אישה‎. היא, ביל וצ'לסי חברים טובים שלנו, הם תמכו בנו מהרגע שנכנסנו לבית הלבן".



"אלו בחירות חסרות תקדים", המשיכה אובמה, "מועמד אחד שעוסק בייאוש ובחזון קודר, שרואה בחלק מהאזרחים סכנה ורוצה לבנות חומות. הוא רוצה שנפחד‎. מנגד יש את החזון של הילרי למדינה הזו, חזון של אומה חזקה וחיה, גדולה מספיק בשביל כולנו‎. טראמפ רוצה שנפנה אחד נגד השני, אבל אנחנו חזקים יותר יחד".



"תחתיי אתם תגידו 'אנחנו מנצחים יותר מדי'


גם המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ קיים עצרת במהלך הערב, שם תקף את קלינטון. "אנחנו כל הזמן בוחרים קלינטון קלינטון קלינטון, פוליטיקאים שאין להם פתרונות כבר שלושים שנה". טראמפ הוסיף שלהבדיל מקלינטון, בכוונתו "להילחם עבור כל אמריקאי בכל המדינה, אני הולך להלחם על הערים שלנו, עבור הקהילה האפרו-אמריקנית, אני הולך להלחם עבור כל אדם המאמין שהמדינה צריכה לשרת את האזרח הפועל".



"אתם באוהיו תבואו אליי עוד שנה תגידו 'לי אדוני הנשיא יש יותר מדי עבודה באוהיו, ניצחנו יותר מדי את דאעש, אדוני הנשיא בבקשה תפסיק לנצח כל כך הרבה אנחנו לא רגילים אדוני הנשיא'. אנחנו הולכים לעשות את המדינה שלנו עשירה שוב, חזקה שוב, בטוחה שוב ואנחנו נעשה את אמריקה נפלאה שוב" סיים טראפ את נאומו.



נתונים מעודדים לטראמפ


קלינטון אמנם עדיין מובילה במרבית הסקרים פחות משבועיים לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית. אולם דונלד טראמפ יכול להתעודד מנתונים חדשים שפורסמו היום ומראים כי הוא מצליח לצמצם מעט את הפער, גם בחלק ממדינות המפתח הקריטיות.



התאוששות קלה, דונלד טראמפ. צילום: Getty Images
התאוששות קלה, דונלד טראמפ. צילום: Getty Images



סקר של רשת פוקס הראה כי קלינטון מובילה על טראמפ בפער של 3% - 44% מול 41% - בהתמודדות של ארבעת המועמדים, כשהיא מובילה ביתרון של 5% - 49% מול 44% - בהתמודדות ישירה ביניהם, שיפור של 2% לטובת המועמד הרפובליקני. בנוסף, רשת CNN עדכנה את מפת האלקטורים עם שני שינויים משמעותיים. פלורידה, מדינת מפתח קריטית עבור טראמפ, שחייב לנצח בה על מנת לשמור על סיכוי בבחירות, עברה מ"נוטה לטובת הדמוקרטים" ל"קרב פתוח", ושינוי דומה נרשם גם לגבי נבאדה. לפי תמונת המצב הנוכחית של המפה, לקלינטון יש 200 אלקטורים מובטחים ועוד 72 אלקטורים שנוטים לכיוונה - יותר מהרוב הדרוש של 270 אלקטורים לניצחון, בעוד לטראמפ יש 157 אלקטורים מוצקים ו־22 אלקטורים שנוטים לכיוונו, ו־87 אלקטורים עדיין לא נוטים לאף צד.



בממוצע הסקרים של אתר Real Clear Politics הצטמצם הפער בין קלינטון לבין טראמפ מ-%7.1 לטובת המועמדת הדמוקרטית ל-%5.1 בתוך עשרה ימים בלבד, וזאת על אף שבסקר של סוכנות AP, מובילה קלינטון על פני טראמפ בפער מוצק של 14% ובסקר של "יו-אס-איי טודיי", הפער עומד על 9% לטובת מזכירת המדינה לשעבר.



מנגד, קלינטון, שהשקיעה השבוע מאמצים רבים במדינת המפתח פלורידה, הבהירה כי על אף שהיא עדיין מובילה בסקרים, היא לא מתכוונת לנוח עד יום הבחירות. "אנחנו עובדים קשה", אמרה בדרכה חזרה לניו יורק. "אין אפילו טיפת שאננות, אנחנו רוצים שכולם ימשיכו לסייע לנו בשיחות טלפון, בדפיקה על דלתות, בהגעה לכולם".



התנופה היחסית המחודשת של טראמפ מגיעה חרף טענות חדשות על הטרדה מינית מצדו, הפעם של מיס פינלנד לשעבר, ניני לאקסונן. לגרסתה, טראמפ מישש אותה כשהשתתפה בתחרות מיס יוניברס בניו יורק לפני עשר שנים.



אלא שטראמפ, כצפוי, התגונן מיד, הפעם בראיון לתוכנית הבוקר של ABC. "אני מאמין בלהילחם חזרה כאשר אנשים יוצאים נגדי ומשקרים", השיב.