ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו ויו"ר הקואליציה, דוד ביטן, פועלים במרץ כדי לשכנע את חברי הקואליציה לתמוך בהצעתו של ביטן לפרק את תאגיד השידור הציבורי, שטרם עלה לאוויר, ולשוב ולהקים את רשות השידור המצויה בהליך פירוק. הנושא יועלה מחרתיים לדיון רשמי ראשון בפורום ראשי המפלגות.



יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, הבהירו כי הם מתנגדים למהלך, בעוד שר הבריאות, יעקב ליצמן מיהדות התורה, מסר כי הוא יצביע עם שר התקשורת, כלומר עם נתניהו.



בנט אמר אתמול בראיון לתוכנית "חמש בערב" עם בן כספית ורון קופמן ב"רדיו ללא הפסקה" 103FM: "אם החוק לביטול התאגיד יעלה לממשלה, נתנגד. בהצבעה בכנסת בוודאי שנלך עם הממשלה כי אנחנו מחויבים לקואליציה, אבל אני לא משוכנע שזה יעבור בממשלה". לגלי צה"ל ולרשת ב' אמר בנט: "אנחנו מתכוונים להצביע נגד החוק הזה, שיעלה כמעט מיליארד שקל". הוא העריך שהתאגיד יתחיל לשדר כמתוכנן בינואר.



ואכן, בתאגיד מבקשים לעלות לאוויר כבר בינואר הקרוב אבל בקשתם צפויה להידחות. עובדי התאגיד ועיתונאים נוספים, בהם בכירים, קיימו אתמול כנס חירום כדי לנסות למנוע את המהלך של נתניהו וביטן. "נתניהו מפחד מגוף עיתונאי חזק", האשימו.



ככל שחולפות השעות הולך ומסתמן כי ההכרעה נמצאת בידיו של שר האוצר, יו"ר כולנו משה כחלון. ח"כ רועי פולקמן אמר כי כולנו לא תסכים לסגירת התאגיד והבהיר בראיון לגלי צה"ל: "לא ניתן שהתקשורת תהיה בשליטה של מפלגה אחת". אלא שיו"ר מפלגתו כחלון חושש שמא התנגדותו תגרום לטרפוד יוזמתו להטלת מס על דירה שלישית כדי לצנן את מחירי הנדל"ן.



כחלון, ששמר אתמול על שתיקה, אמר ל"מעריב" לפני כשבועיים: "דובר על התחלת הפעלת התאגיד בינואר או באפריל 2017 וכל היתר קשקוש. אם ידברו איתי על שינוי המתווה, אחליט מה לעשות. אני פתוח לכל יוזמה. מי יודע, אולי יציעו משהו יותר טוב? כרגע מבחינתי זה לא עומד על הפרק".



גורל התאגיד בידיו, משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
גורל התאגיד בידיו, משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



השבוע הבא צפוי להיות קריטי לגורלו של התאגיד


ביטן תקף אמש בחריפות את תאגיד השידור ואמר לערוץ 2: "ברור לגמרי שהתאגיד הוא שמאלני מובהק". כהוכחה ציין כי ראש הדסק הכלכלי בתאגיד, שאול אמסטרדמסקי, פרסם לאחרונה "ציוץ בזוי" נגד נתניהו. על יו"ר כולנו אמר ביטן: "כחלון מפחד מהתקשורת. כל הפוליטיקאים מפחדים מהתקשורת, הם רוצים אווירה טובה".



בתוך סיעת הליכוד עצמה יש ויכוחים בנושא. השר גלעד ארדן, מיוזמי הקמת התאגיד, וח"כ יהודה גליק, כבר הביעו התנגדות למהלך של ביטן ונתניהו. בשבוע שעבר פרסם דוד ביטן, שהוא גם ח"כ מהליכוד וממקורבי נתניהו, מסמך המפרט לטענתו את החיסכון הכספי שייווצר מהשארת רשות השידור על כנה, בכפוף לתהליך הבראה וייעול שהיא תידרש לעבור. מנגד טען ארדן: "צר לי מאוד על פרסום הנתונים השגויים בתחשיב שהציג. עיינתי שוב ושוב בתחשיב ולא הצלחתי להבין איך חיסכון כספי מוצג בו כבזבוז, ובזבוז מוצג כחיסכון".



השבוע הבא צפוי להיות קריטי לגורלו של התאגיד, שעובדיו ומנהליו עובדים בקצב מוגבר כדי להיות מוכנים לשידור כבר בתחילת השנה הבאה, אולם הם תלויים בתוצאות המלחמה הניטשת בתוך הקואליציה. כוחות רבים פועלים כאן, כל אחד לכיוון האינטרסים שלו. בישיבת מליאת הכנסת שנערכה ב־29 ביולי 2014 דיברו הח"כים על הקמת תאגיד שידור ציבורי, בועט, אמיץ, נשכני ונקי מפוליטיקה. התאגיד עדיין לא שידר אפילו דקה אחת אבל בעיטות ונשיכות הוא כבר ספג בשפע מהפוליטיקאים.