הממשלה אישרה היום (שני) את יוזמת שר הרווחה והתעסוקה, חיים כץ, לספק לראשונה מעטפת שירותים רציפה לצעירים בסיכון מעל גיל 18 ועד גיל 25 להם לא היה עד היום מענה בדמות תכנית לאומית דוגמת זו שאושרה, תכנית "יתד". עד היום צעירים בסיכון מעל גיל 18 שטרם השלימו תהליך מלא של שיקום וחזרה לקהילה כאזרחים עצמאים נפלטים ממסגרות של פנימיות והוסטלים, פעמים רבות גם מצה"ל, ותלויים בחסדיהן של עמותות שלא יכולות לתת מענה לכולם.



התכנית הממשלתית, שתצא לדרך בראשית ינואר הקרוב, תספק בתוך שנתיים לצעירים מדריך אישי (מנטור) לחיים ותכלול בין היתר שירותים כגון סיוע ומימון השלמת השכלה תיכונית ומימון לימודים אקדמיים, הכשרה והשמה מקצועית, ליווי ושיקום אישי ומקצועי, בתים חמים לנערות וצעירות, דירות מעבר לצעירים, תמיכה בחיילים במצבי סיכון לקראת השירות הצבאי ועוד. העלות השנתית של התכנית מוערכת בכ- 100 מליון ש''ח לשנים 2017-2018.



מדובר בתכנית שתרוכז כולה במשרד הרווחה ולא אמורה להיות מופרטת, אבל הממשלה אישרה למעשה רק את מסגרת התכנית ואת תקציבה. היישום עצמו יהיה הדרגתי והוא כולל תוספת תקנים של עובדים סוציאליים מטעם משרד הרווחה שיסייעו באיתור הצעירים ובהכוונתם. גם תוספת דירות המעבר הוא תהליך שיפעל בדומה לנוהל הקיים היום לצעירים עד גיל 18 בשיתוף הרשויות המקומיות. עד 15.12 תוקם במשרד הרווחה ועדת היגוי בינמשרדית ליישום התכנית שתכלול את גורמי הממשלה הנוספים השותפים לה.



שר הרווחה והתעסוקה חיים כץ אמר עם אישור מסגרת התכנית: "מדי שנה עשרות אלפי צעירים נותרים חסרי הכוונה, ללא כלים לבניית חיים עצמאיים ובסכנה ממשית להצטרפות עתידית למעגל הנזקקות. תוכנית יתד תספק להם ליווי אישי ורצף מענים למימוש הפוטנציאל האישי, להשתלבות בחברה ובתעסוקה ובעיקר הזדמנות ממשית לחיי כבוד ורווחה".



בישראל חיים כמיליון צעירים בגילאי 18-25, מהם 200 אלף מוגדרים במצבי סיכון. על פי נתוני משרד הרווחה, בשנת 2013 18% מהם לא עבדו או למדו. 46.6% אינם זכאים לתעודת בגרות- מתוכם 6% (52 אלף) לא השלימו 12 שנות לימוד. 16.5% מהגברים נושרים מהצבא בגין אי התאמה ובעיות רפואיות במהלך השירות הצבאי.