מבקר המדינה יוסף שפירא פנה אתמול לשר צחי הנגבי בבקשה "לא לקבל בשלב זה כל החלטה בנוגע לביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק או בנוגע לעריכת שינויים משמעותיים בקבוצה". השר הנגבי הוא הממונה במשרד התקשורת על כל מה שקשור לבזק. זאת בעקבות הסדר ניגוד העניינים שנעשה לראש הממשלה כשר התקשורת, שעל פיו הוא מנוע בין היתר מלעסוק בנושאי מונופול התקשורת.



הפנייה התקבלה על רקע כוונת משרד התקשורת לאשר לבזק לבטל את ההפרדה המבנית, בתמורה לרפורמה בשוק הסיטוני. מהלך כזה יאפשר לחברה לאחד בשלב הראשון חלק מהפעילות של חברת הבת יס ובשלב מאוחר יותר של חברות בנות נוספות, וכך לחסוך בהוצאות. בפנייה לשר הנגבי נכתב שמשרד מבקר המדינה עורך בחודשים האחרונים ביקורת בנושא הרפורמה בשוק התקשורת הנייחת, ועד אז הוא דורש להקפיא את המהלך.



צחי הנגבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צחי הנגבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



להחלטה בנוגע לביטול ההפרדה המבנית צפויה להיות השפעה של ממש על התחרות בשוק התקשורת בכללותו, לרבות על המגזר הנייח. על רקע זה נדרש השר הנגבי להימנע מכל החלטה בנושא, עד לקבלת טיוטת דוח מבקר המדינה בנושא הרפורמה בתקשורת הנייחת בעוד כשבועיים. נראה כי השר הנגבי יעדיף להמתין עם המהלך עד לקבלת טיוטת הדוח. מכתב המבקר התקבל בהפתעה הן במשרד התקשורת והן בבזק. לטענת גורמים באותם גופים, למבקר אין סמכות להורות על מהלך כזה, שההחלטה בעניינו התקבלה כבר לפני ארבע שנים.



שימוש חופשי יותר בתשתיות בזק 


יש לציין כי במסגרת חוק ההסדרים שר האוצר משה כחלון מתכוון להוביל רפורמה שתאפשר לגופים בתחום התקשורת שימוש חופשי יותר בתשתיות של בזק במחירים מפוקחים. זאת כדי להוריד את העלויות לצרכן.



יוסף שפירא. צילום: פלאש 90
יוסף שפירא. צילום: פלאש 90



אחד מהגורמים בשוק התקשורת שדחפו את המבקר לטיפול בנושא התקשורת הייתה חברת פרטנר. מנכ״ל החברה איציק בנבנישתי מתח אתמול ביקורת חריפה על בזק, בכנס "כלכליסט": "במשרד התקשורת קנתה לה אחיזה תפיסה מעוותת, ולפיה מתן הקלות למונופול יעודד אותו להשקיע", הטיח בנבנישתי. לדבריו, "אין עוד מקבילה לחברה כמו בזק ששולטת באופן כל כך דומיננטי בשוק שלם, ובמקום הגבלות זוכה לעוד ועוד הקלות. חברות התקשורת הקטינו בתקופה האחרונה את ההשקעות שלהן בתשתית כי הן ניצבות מול מציאות שבה מתקבלות החלטות רגולטוריות ללא כל היגיון. אם המצב הזה יימשך, תשתיות התקשורת בישראל נמצאות בסכנה. לפני חצי שנה הבענו רצון להשקיע סכומים משמעותיים בשדרוג התשתית במדינה, אך קיבלנו כתף קרה ממשרד התקשורת".



לדעת בנבנישתי, "בזק צריכה להיות מופרדת לחברת תשתיות ולחברת שירותים. מחברת התשתיות של בזק יקנו כל חברות התקשורת את תשתית ההולכה במחיר שתקבע המדינה, דבר שיבטיח שגם חברת השירותים של בזק תתמודד עם כל החברות האחרות. הפרדת חברת התשתית מחברת השירותים היא מגמה שאנו עדים לה בעולם, וכדוגמה אפשר להביא את המודל האוסטרלי, המודל השוודי ועוד".