חברת הכנסת לשעבר יעל דיין שמסרה עדות בתחקיר "עובדה" על התקיפות המיניות שביצע רחבעם זאבי (גנדי), התראיינה לגל"צ הבוקר (שלישי) והביעה התנגדות לקיום הישיבה המיוחדת לזכרו בכנסת, במלאת 15 שנה להירצחו. לדבריה, "זה עניין של להבין שנעשתה טעות חמורה שצריך לתקן. הטעות היא הפיכת גנדי לסמל חיובי, ממלכתי, לאומי. זו חרפה, וחרפה אפשר למחות. חובה לתקן את הטעות. צריך לזכור את גנדי ולא לעשות לו 'קבורת חמור', אבל מבחינה ממלכתית צריך למחות את הכתם שמבייש את כולנו".



על החוק שעוסק בהנצחת זכר זאבי, אמרה דיין כי "מי שנהג בכל צורה אפשרית שלא כחוק זה גנדי. נעשתה טעות, לא ידעו דברים בזמנו. מתקנים חוקים חשובים מאלה ולכן אין מניעה לתקן את החוק. זה משהו שלא ראוי שיהיה תחת דגלה וחסותה של המדינה זה לא אתוס, זה משהו שצריך לזכור כתמרור אזהרה". לגבי פגיעה אפשרית במשפחה אמרה כי "חבל שרגשות המשפחה לא התעוררו גם לא בשעתו וגם לא כרגע. חבל שלזכרו ולהנצחתו צועדת משפחה שלמה ואני מקווה שלא מעבר למשפחה".



על דמותו של זאבי אמרה כי "זה לא בנאדם שהיה אוהב הארץ. הוא הפך לסמל לדברים איומים, צבט עכוז של אישה. היה כאן משהו כוחני ומכוער. היום, שנים אחר כך, מפריע לנו עצם הזיכרון של זה. בבקשה למחוק ולמחות את ממלכתיותו של מישהו שהמדינה צריכה להנציח. שייזכר על ידי משפחתו".



דיין יצאה נגד הנואמים בישיבה המיוחדת בכנסת: "אמנם זה התפקיד של אדלשטיין, ואם הישיבה מתקיימת חבל מאוד שהוא מופיע. יו"ר האופוזיציה, לעומת זאת, אסור לו בכלל שכף רגלו תדרוך שם. הכנסת צריכה להיות ריקה. לא מהללים דברים שמין הראוי שלא יילמדו ויישכחו. זו תזכורת לדברים איומים ונוראיים, עצם הדמות שלו שבעיני מסמלת פשיזם וגזענות והישיבה נעשית תחת מסווה שאיבדנו גבר גבר".



מלשכת ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג נמסר בתגובה לדבריה של יעל דיין כי "ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני יישא דברים במליאה על פי דרישת הפרוטוקול ממנו מתוקף תפקידו. כמו כן, ראש האופוזיציה רואה חשיבות בהפרדה בין רצח של שר בישראל בידי מחבלים פלסטינים, תקדים ממנו לא ניתן להתעלם ויש לציין, לבין הטענות הקשות שהועלו כנגד השר בתכנית עובדה ושיקבלו ביטוי בנאומו של ראש האופוזיציה".



על כך הגיבה ח״כ שלי יחימוביץ: ״נסיבות הרצחו של גנדי היו חמורות ומזעזעות אך בין זה ובין כיבוד מורשת קלוקלת רב המרחק. בעשר שנותי בכנסת בחרתי שלא להשתתף בישיבות לזכרו, בשל סלידתי ממורשת הטרנספר הגזענית ומקשריו עם העולם התחתון. השנה, אחרי שבתחקיר עובדה נחשפו נשים רבות שהיו קורבן להתעללות מינית קשה מצדו, על אחת כמה וכמה אני מתכוונת להתמיד במנהגי״.






באופוזיציה כבר עלו קולות נגד קיום הישיבה המיוחדת לזכר גנדי. שורה של חברי כנסת הודיעו כי בכוונתם להחרים אותה. בין המחרימים כל חברי סיעת מרצ, ח"כ קסניה סבטלובה וח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) וחברי הכנסת של הרשימה המשותפת. ח"כ סבטלובה פנתה ליו"ר הכנסת, יולי אלדשטיין, בדרישה לבטלה כליל. "אין זה מתפקיד בית המחוקקים לציין מורשת של עבריינות, עולם תחתון, עבירות מין ושנאת זרים. אלו הם פרקים עיקריים במורשת גנדי ועל הכנסת להתנער מהם לאלתר", כתבה.