לפני כחודשיים ניסה מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך להסביר מדוע שוטרים מתייחסים לכל אתיופי ברחוב כאילו הוא החשוד המיידי ומדוע בבתי הכלא לנוער יש כ-40% אתיופים על כאחוז אחד באוכלוסייה: “כאשר שוטר פוגש חשוד מהקהילה המעורבת בפשיעה, מטבע הדברים המוח שלו חושד בו יותר מבאחר", הסביר הנוירוכירורג הקוגניטיבי מהשב"כ.



הוא צודק אגב, ומדובר בגזענות נטו של שוטרים ובכשל תקשורתי מטבע הדברים של מוח המפכ"ל. מחאות האתיופים הביאו את משרד המשפטים להוציא מכרז לתפקיד מרכז הטיפול בבעיית הגזענות כלפי האתיופים. הג'וב עדיין לא אויש, והיוזמה נגד גזענות מבורכת, אבל בדוח למיגור הגזענות כלפי יוצאי אתיופיה, שהוציא משרד המשפטים (יולי 2016), מופיע פסוק אחד שמסביר מדוע הגזענות הן של המשטרה והן של משרד המשפטים היא גזענות סלקטיבית, משהו כמו יהודים אין ערבים החוצה. "יוצאי אתיופיה", נכתב שם, "הם בין האוכלוסיות הנתפסות כמופלות ביותר, אחרי מבוגרים, אמהות לילדים קטנים וערבים".



הנוירוכירורג הקוגניטיבי רוני אלשיך. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
הנוירוכירורג הקוגניטיבי רוני אלשיך. צילום: תומר נויברג, פלאש 90


הדוח הפתולוגי שמח"ש לא מצליחים להשיג


אתם הבנתם את זה? מילא מבוגרים ואמהות לילדים קטנים, אבל האתיופים מופלים לרעה אפילו יותר מערבים. באמת? כמעט 20% מן האוכלוסייה הם ערבים לעומת אחוז אחד של אתיופים, כאשר משנת 2000 התרחשו במגזר הערבי כ-70 אירועי הרג אזרחי ומאות אירועי אלימות ופציעות, לא כולל אירועים ביטחוניים. חלק מחקירות אירועים הוא תיקים באפלה שגוססים ביורוקרטית עד שהם מתים, ומקום קבורתם לא נודע עד עצם היום הזה. מדובר בסופר-גזענות על פי מיטב מסורת האפליה הלאומנית על פי מיטב הקריטריונים הגזעניים של הימין הקיצוני והמשיחי.



בכנס שנערך לאחרונה בנצרת לסיכום שנת המשפט של המגזר הערבי בישראל, מטעם ארגון "מוסאוא", הועלה על שולחנות הפאנלים חתך רוחבי של הבעיות הכרוכות בטיפול המשפטי הנוגע למגזר. בכנס השתתפו בין השאר שגריר יפן בישראל, בנו של מרטין לותר קינג, אנשי ציבור ודת ופוליטיקאים. אחד הפאנלים עסק ביד הקלה של השוטר על ההדק והיד הכבדה של הפרקליטות על ערימת תיקי הרג אזרחים ערבים בידי שוטרים. עורך דין עמי הולנדר, שמטפל בתיק ירי בגבו של צעיר מהכפר עין נקובה, סיפר שהתיק תקוע מאז אפריל 2015, וטען הפרקליטות לא משיבה לפניות, ובמח"ש טוענים שהם לא מצליחים לשים את היד על הדוח הפתולוגי (עניין של למעלה משנה וחצי) ולכן לא ניתן להשלים את החקירה. משפחתו של הצעיר לא קיבלה תשובה פורמלית על נסיבות המוות של בנה. מדובר לכאורה במריחה גסה שריח כבד של גזענות עולה ממנה. עו"ד הולנדר תהה מדוע במשרד המשפטים אין ג'וב מקביל לבעל התפקיד המיועד לטיפול באתיופים. זו הייתה שאלה רטורית כמובן.