האם הצבא המצרי יחליף את האיש שמינה להוביל את ההפיכה הצבאית ב-2013? זוהי השאלה שאמורה להתבהר בחודשים הקרובים בצל הקריסה הכלכלית של ארץ הנילוס. לפי פרסומים בתקשורת, ההנהגה הצבאית במצרים תרה אחר מחליף לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי לקראת הבחירות לנשיאות, שייערכו ב-2018. אלא שלפי דיווחים שונים, החלפתו של הנשיא א-סיסי לא תתרחש במהירות שלה מצפים מתנגדיו.



מקורות מצריים חשפו בפני העיתון הלונדוני “אל-ערבי אל-ג’דיד" שבימים אלה מתרחש מאבק בין בכירים במדינה: מצד אחד עומדים הצבא והמודיעין הצבאי, ומצד שני מוסד הנשיא והמוחאבראת – המודיעין הכללי. עדיין לא ברור ידו של מי תהיה על העליונה, אבל בכל מקרה, נראה שהלוחמה בטרור – שבה המשטר מתמקד כיום - לא תרצה את העם המצרי, המשווע למצב כלכלי טוב יותר. על פי אותם מקורות, ההנהגה תופסת את הנשיא א-סיסי כעול כבד וחשה שיש להחליפו בדרכי שלום בבחירות לנשיאות, שיתקיימו בעוד כשנתיים. זאת כדי לעצור את יציאתם של ההמונים לרחובות.



לדברי המקורות, “היו שיחות עם א-סיסי מצד ההנהגה הצבאית העליונה בסוגיית אי-הגשת מועמדותו לבחירות הבאות. בד בבד, וכדי לשמור על כבודו, הוא יוצג בפני הציבור כמי שהציל את מצרים מידי האחים המוסלמים, ויוענקו לו הטבות רבות, וזאת כדי להימנע מהפיכה עממית כמו זו שהובילה להדחתו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק".



השאלה הפתוחה היא אם העם המצרי, הנמצא כיום במצב הכלכלי החמור ביותר זה שנים, ימתין שנתיים עד לבחירות. המשבר הכלכלי במצרים בימים אלה מתבטא בהיעלמותם של מוצרים בסיסיים כמו סוכר מהשווקים, ובעלייה חדה מאוד בשער הדולר, שמשנה לעתים תכופות את שער הלירה וגורמת לחלפנים במדינות ערביות להימנע מסחר בה. בעקבות המשבר דרש א-סיסי מהבנקים “לבדוק איך הכסף הקטן יסייע לכלכלה" ואף טען בקונגרס הצעירים שנערך בשארם א-שייח’ שהוא עצמו “סבל ממקרר ריק, שיש בו רק בקבוק מים, במשך עשר שנים". אלא שצעדים אלה רק התסיסו את הציבור הרחב עוד יותר. קריקטורה שהתפרסמה לאחרונה ב"אל-ג’זירה", פרי עטה של המאיירת אומיימה ג’וחא, מהבולטות בעולם הערבי, הציגה את א-סיסי כנשר שממתין למותו של אזרח ארצו, כדי לטרוף אותו.



א-סיסי מחכה לטרוף את המצרי, קריקטורה באל-ג'זירה
א-סיסי מחכה לטרוף את המצרי, קריקטורה באל-ג'זירה



כתף קרה


א-סיסי, מצדו, לא מתכוון לוותר על כיסאו בקלות. אחד הצעדים שביצע עד כה כדי לשמור על מקומו הוא לקרב אליו את ראש המודיעין הכללי גנרל חאלד פאוזי ולהעניק לו סמכויות רבות כדי להבטיח את הלויאליות שלו.



א-סיסי לא מתכוון לוותר, למרות הכתף הקרה ממדינות ערב. צילום: רויטרס
א-סיסי לא מתכוון לוותר, למרות הכתף הקרה ממדינות ערב. צילום: רויטרס



המלחמה בהנהגה מחלחלת גם לאמצעי התקשורת הרבים, שבהם ניכרת המחלוקת בין מגישי התוכניות הפופולריים במדינה. למשל, כמעט מדי יום תוקף איש התקשורת אברהים עיסא את א-סיסי בתוכנית שלו בערוץ “אל-קאהרה וא-נאס" (“קהיר והאנשים"). גם מאמריו השבועיים התוקפניים של הסופר הנאצריסטי עבדאללה א-סנאוי מצביעים על העוינות הגוברת לנשיא. על פי מקורות מצריים, עיסא וא-סנאוי מקבלים גב חזק מהמודיעין הצבאי, שכן הם נחשבים אנשי תקשורת המקורבים לצבא.



במוסד הנשיאות חוששים מהמשבר הבא, בין היתר בעקבות קריאות להפגנה ב-11 בנובמבר, אף על פי ששום גורם אופוזיציוני, אפילו האחים המוסלמים, עדיין לא קיבל עליה אחריות. על פי מקורות מצריים, בלשכת הנשיא מודעים שמנגנונים מסוימים במשטר עצמו הם שדוחפים להפגנה זו כדי להעביר מסר לנשיא א-סיסי: “מספיק. שלא תטביע את הספינה עם כולנו". הכתף הקרה שמעניקות סעודיה ומדינות המפרץ לא-סיסי, בעקבות הצבעתו בעד סוריה במועצת הביטחון של האו"ם, רק מחזקת את העמדה הזאת של ההנהגה הצבאית בארץ הנילוס. 



מהדקים את החגורה - סקירת עיתונות מצרים


העיתונים המצריים הרשמיים תקפו אתמול בחריפות את הממשלה המצרית כמעט בתזמון מתואם בכותרת משתנה שמטרתה להוביל לפתרון המשבר הכלכלי. מתקפה זו נועדה ככל הנראה להוביל להחלפת הממשלה הנוכחית לפני ההפגנה שתתרחש ב-11 בחודש, וכן להפיג את הזעם בקרב העם כלפי מוסד הנשיאות. כך עיתון “אל-אהראם" (“הפירמידות") כתב מאמר מערכת שכותרתו “רפורמה כלכלית עכשיו", ובו קרא לפתור את המשבר כאינטרס לאומי. במאמר תקף העיתון בחריפות את ממשלת מצרים והדגיש כי שפת המספרים לא משקרת, שכן החובות של מצרים טיפסו ל-2.5 טריליון לירות מצריות, הכנסות המדינה הם 670 מיליארד לירות בלבד, והוצאותיה עומדות על 974 מיליארד לירות. “על הממשלה להבין שעליה לשלם את מס הרפורמה. מצרים זקוקה לכלכלת מלחמה", סיכם העיתון. 

כותרות העיתונים תוקפות את א-סיסי
כותרות העיתונים תוקפות את א-סיסי

 
הכותרת הראשית שהדהדה בעיתון “אל-ג’ומהוריה" (“הרפובליקה") הייתה “רפורמה כלכלית - נחוצה". גם העיתון “אל-יום א-סאבע" (“היום השביעי") הקפיד לנקוט אותו קו. “הפתרון הוא כלכלת מלחמה", כתב העיתון. “מדוע הממשלה מהססת ולא מיישמת את הרפורמה הכלכלית שהציגה בפני הפרלמנט? יש לפעול בנחישות ולצמצם את הוצאות הממשלה". 
 
העיתונים דאגו להבליט גם את המתקפה של חברי הפרלמנט על הממשלה. ב"אל-מסרי אל-יום" (“המצרי היום") נכתב כי הפרלמנט תקף בחריפות את הממשלה ואף איים בהצבעת אי-אמון. “א-שורוק" (“הזריחה") הבליט את ההתקוממות בפרלמנט, בשל היעדרות ראש הממשלה שריף אסמעיל, בדיון על השיטפונות שגרמו לעשרות הרוגים ולהרס רב במזרח המדינה. כותרת בולטת נוספת בעיתון זה יוחדה לדיון הסוער שנערך בוועדת הכלכלה בפרלמנט בשל עליית המחירים. “כל הרחוב אומר שאין לנו ממשלה", צוטט אחד מחברי הפרלמנט.