ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון מיוחד על סוגיית תאגיד השידור הציבורי החדש. מנכ"ל משרד התקשורת מומו פילבר הודיע ליו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) כי אין בכוונתו להגיע לדיון וספג על כך ביקורת חריפה. בפתח דבריו אמר ח"כ כבל כי הוא ותיק בפוליטיקה הישראלית, אולם מעולם לא נתקל ב"מעשה כה נכלולי כמו ההחלטה לסגור את התאגיד".



כבל האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא החליט "לשרוף את הבית והמדינה תלך לעזאזל". לדבריו, "נתניהו מוכר את המדינה. למה לסגור את התאגיד, כי בא לו? אני חרד מהרגע הזה ויותר חרד מהשתיקה של העיתונאים".



יו"ר איגוד התסריטאים עמית ליאור הודיע במהלך הדיון כי יפתח בשביתת רעב מחוץ לכנסת עד שיימצא פתרון לתאגיד. לדבריו, "התאגיד ימשיך, האנשים ימשיכו והרחוב יביא את הפתרון". במהלך הדיון הוא קרע את תעודת השחרור של בנו מצה"ל בה נכתב כי שירת גם במהלך צוק איתן, ואמר: "בני נלחם, חבריו נהרגו ונתניהו אומר שהתאגיד חמק לו מבין האצבעות בצוק איתן"?. בתגובה לדברים שנאמרו בוועדה הודיע יו"ר הקואליציה דוד ביטן כי יכנס אחר הצהריים מסיבת עיתונאים בכנסת.


צילום: מרק ישראל סלם



"עבריינות פוליטית"


ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ציין בדיון: "ראש הממשלה שובר את כל שיאי הציניות והוא מראה לנו פעם נוספת שאין לו שום עכבות. יו"ר מרצ זהבה גלאון הוסיפה: "יש פה ניסיון להפוך את התקשורת לתלויה בראש הממשלה, זו עבריינות פוליטית וצריך להביא את המנכ"ל פילבר לכאן". ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת התייחס להודעת ראש הממשלה נתניהו בנאומו לרגל פתיחת כנס החורף של הכנסת בו רמז - "אנו נשקם את רשות השידור", וציין: "כרגיל, נתניהו מדבר יפה - אבל הוא שם פס על כולכם. אנו חושבים שהוא תרמית מהלכת". 

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), אמר כי "הזיגזג ההזוי שמשחק בגורלות של אנשים ומשחק עם הרפורמה שראש הממשלה הצביע בעדה הוא מסוכן. זה לא קרב של ימין או שמאל, המאבק על השידור הציבורי הוא מלחמה על עתיד הדמוקרטיה הישראלית". עוד אמר בדבריו פרי לחברי הקואליציה שתומכים בסגירת התאגיד ולראש הממשלה העומד בראשם: "הרשו לי לעדכן אתכם - תאגיד השידור אינו חלק ממזימה שמנסה להפיל את השלטון. תצאו מהפרנויה". 
גיל עומר, יו"ר מועצת תאגידי השידור הישראלי, אמר בפתח הדיון כי "מועצת התאגיד חתמה על מסמך מוכנות לעלות לשידור ב-1 בינואר. המחוקק הטיל עלינו להקים גוף תקשורת מאוזן ומקצועי, באנו למשימה וראינו בה הזמנה והזדמנות. אנו מאמין שהיכולת שלנו לעלות לשידור ב-1 בינואר מהווה הזדמנות למסע תקשורתי חדש, עצמאי ונקי בארגון שיש לו מערך ותרבות ארגונית שונה ממה שהייתה עד היום בכלי התקשורת הציבוריים". 

 


גיל עומר, היום בוועדה. צילום: מרק ישראל סלם


 

"התערבות פוליטית - קו אדום"


עומר פרט את עיקרי מכתב המוכנות של התאגיד החדש שנשלח לראש הממשלה נתניהו ולוועדת הכלכלה. לדבריו, בתאגיד חתומים עד כה 556 עובדים שמייצגים את מגוון הדעות בחברה הישראלית: "אין עוד כלי תקשורת במדינה שהוא כל כך מגוון ונותן כל כך הרבה גיוון בדעות ובאוכלוסיה".

עד כה 556 הצטרפו לתאגיד, ולדבריו של עומר, 65 עובדים נוספים מנהלים מו"מ על הצטרפותם והשכר הממוצע בו עומד על 13,500 שקלים. כמו כן ציין כי מועצת התאגיד אישרה לוחות שידורים לרדיו, לטלוויזיה ולדיגיטל. לדבריו, התאגיד מחויב לכך שההשקעה הגדולה שהמדינה עושה בו תחזור לאזרחים והתאגיד מתכוון להקים רדיו לחרדים ורדיו לצעירים. הוא ציין כי החדשות יסופקו במלואן על ידי התאגיד ובשידורי הניסיון הדיגיטליים היו כבר שמונה מיליון צפיות.

יערה שפירא, נציגת העובדים בתאגיד החדש ציינה כי אם התאגיד ייסגר ובמקומו תקום רשות שידור "ישנה חדשה", הגוף הזה יהיה כפוף לשליטה של פוליטיקאים. "לדבריה, "עבורנו העיתונאים יש קו אדום - והתערבות של פוליטיקאים היא קו אדום".