צה"ל מרחיב את תוכנית הלימודים למשרתים בקבע. מעתה גם קצינים ונגדים שאין ערובה כי יישארו בצבא יוכלו ללמוד לתואר הראשון שלהם על חשבון צה"ל במהלך שירותם. לוחמים יוכלו לבחור ללמוד כל תחום שיבחרו בלי קשר לתפקידם. בצה"ל יש חלוקה מוגדרת למשרתי הקבע: 30% מהם שייכים ל"אופק רחוק" - קצינים ונגדים מוערכים שמייעדים להם שירות ארוך־טווח; 60% מוגדרים "אופק פתוח" - קבוצה שאין יודעים עדיין אם תמשיך לשרת בצה"ל לאורך זמן, ו־10% משתייכים ל"אופק מצומצם" – אנשים שבהכרח לא יישארו בצבא.



עד היום רק אלו שהשתייכו ל"אופק רחוק" יכלו לצאת ללימודים מלאים, אולם משהבינו בצבא כי מרבית משרתי הקבע הצעירים מעוניינים ללמוד, הוגדרה מטרת על: כל סגן אלוף בצה"ל יהיה בוגר תואר ראשון וכל אלוף משנה יהיה בוגר תואר שני. לכן הוחלט להרחיב את התוכנית גם ל"אופק פתוח".



בנוסף, בצה"ל מאפשרים למשרתים מסלול לימודים בזמן השירות, מסלול הפתוח לכולם עם מלגות משתנות. בעבר ניתן ללמוד רק אחת לשבוע במסגרת המסלול, אולם כעת הוחלט לפצלו ליומיים, וכך יתווספו לקצינים עוד תחומי לימוד.



"רכישת השכלה במסגרת הצבא היא חובה"


תא"ל שרון שדור, ראש מנהל הקצינים, הסבירה: "צה"ל מבין שרכישת השכלה במסגרת הצבא היא חובה. הנגדים והקצינים רוצים ללמוד ולהשכיל - ואנחנו רוצים לעודד את זה; ההשכלה של המשרתים מאפשרת פיתוח אישי והרחבת אופקים ונותנת בידיהם כלים להיות מפקדים טובים יותר. צה"ל מרוויח בהכרח משירותם של אנשים איכותיים יותר".



בתוך כך, בצה"ל השיקו את התוכנית "ממדים ללימודים": לוחמים שהתגייסו מ־1 ביולי 2013 וישתחררו בתום שירות מלא יהיו זכאים למלגת לימודים מלאה לרכישת השכלה, תואר או מקצוע. בהתחלה תהיה התוכנית מיועדת רק לאוכלוסיות ייחודיות, ובהמשך היא תורחב גם לתומכי הלחימה ולחיילים העורפיים בהתאם לאופי השירות.



באגרת שפרסם הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט הוא כתב כי מלגת הלימודים תסלול להם מסלול לצמיחה אישית, למימוש יעדיהם ולצעידה קדימה לעבר עתידם - אך בעיקר תסמל את ההערכה וההצדעה של החברה בישראל לבניה ולבנותיה הלוחמים.