המלחמה בדאעש טומנת בתוכה גם התמודדות לא פשוטה בקרב על מוסול, קצין מודיעין עיראקי שעסק בחיפוש מנהרות שחפרו לוחמי המדינה האסלאמית אמר כי "הם נמצאים בכל מקום", והוסיף: "כאן מצאנו אחד, ואז שלוש ועכשיו שש. ושם? הרבה יותר", אמר. בשלושת השבועות האחרונים נכבשו מידי דאעש מספר כפרים על ידי לוחמי הפשמרגה הכורדית. כוחות הצבא העיראקי פרוסים על הדרך למוסול שממולכדת במנהרות כדי לארוב לכוחות שמתקדמים במטרה לפלוש אל העיר.

בשלושת הימים האחרונים מפקדים בצבא העיראקי התמודדו עם הלחימה הקשה ביותר במתקפה על הכניסה לעיר מוסול, שהוחמרה על ידי המנהרות הנרחבות שבנה דאעש המאפשרות ללוחמיו להופיע יש מאין ולתקוף בהפתעה. המלכודות בדרך הובילו את הכוחות לסגת לעבר בונקרים מוסתרים שמהם יוכלו לתקוף את לוחמי המדינה האסלאמית.

כוח של צבא עיראק בדרום מוסול. צילום: רויטרס
כוח של צבא עיראק בדרום מוסול. צילום: רויטרס


"עכשיו זה קרב בית אל בית"


"הקרבות הפכו להיות מאוד מאוד אלימים, במיוחד בשישי-שבת", אמר יחאה ראסול, דובר הצבא העיראקי, לאחר שכמה חיילים התקדמו אל תוך העיר שנשלטת על ידי המדינה האסלאמית. "עכשיו זה קרב בית אל בית".

בשטח נמצאים כוחות מיוחדים שיתרכזו בקרב על המחוזות המזרחיים של מוסול. מפקדים אומרים כי יש מנהרות בכל מקום, לצד חורים בין קירות הבתים שמתרסקים ומאפשרים ללוחמי דאעש לנוע במהירות למצב שבו הם אורבים לכוחות הצבא העיראקים ולפשמרגה הכורדית ולנוע למקומות נסתרים.

הצבא העיראקי בדרך למוסול. צילום: רויטרס
הצבא העיראקי בדרך למוסול. צילום: רויטרס


"מופיעים מתחת לאדמה כמו עכברושים"


מפקד שריון עיראקי, שהסיע טנק אברמס אמריקאי אל תוך מזרח מוסול, נזכר שראה עשרות לוחמים נאבקים ברחוב מולו. "ואז הם נעלמו אל תוך האדמה", הוא אמר. "זה כמו שנילחם בשתי ערים", אמר קולונל פלאח אל-עוביידי, מפקד הכוחות לסיכול הטרור בעיראק. "הם במלחמה ברחוב ויש גם עיר שלמה מתחת לאדמה שם הם מסתתרים".

אל-עוביידי התלונן: "עכשיו זה קשה לשקול האם השטח משוחרר בגלל שגם אם אנחנו שולטים מעל לפני השטח, דאעש מופיעים מתחת לאדמה כמו עכברושים".