הבחירות לנשיאות ארצות הברית נכנסו לרגע האמת: הקלפיות נפתחו היום (שלישי) ברחבי ארצות הברית, כאשר המועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון מימשה את זכות ההצבעה שלה. לאחר הצבעתה בקלפי בניו יורק אמרה קלינטון: "זאת תחושה של ענווה. אני יודעת כמה אחריות מגיעה עם התפקיד, וכל כך הרבה אנשים סומכים על תוצאות הבחירות האלה, המשמעות שלהן למדינה ואני אעשה כמיטיב יכולתי אם אנצח היום".


הנשיא לשעבר ביל קלינטון, שעשוי להפוך לבעל הראשון הראשון בהיסטוריה, התייחס לתפקידו הפעם בתור הבעל של המועמדת. "אני כבר עושה את זה מספר שנים, ואני חושב שיש לי כבר 15 שנה של ניסיון", אמר בחיוך כשהגיע לקלפי עם בת הזוג שלו.

שותפה של קלינטון למרוץ, הסנאטור טים קיין, הצביעה בקלפי בריצ'מונד שבווירג'יניה ואמר לעיתונאים כי ההצבעה "הייתה די בעלת משמעות". הוא העלה לחשבון הטוויטר שלו צילום מהקלפי עם מצביעה קשישה שנולדה שלוש שנים לפני שנשים קיבלו את זכות הבחירה ב-1920 וכתב "רציתי להיות הראשון שמצביע, אבל מינרווה טרפין בת ה-99 הביסה אותי. נראה שאני צריך להתרגל להיות מספר שתיים!".

הילרי קלינטון לאחר ההצבעה. צילום:AFP
הילרי קלינטון לאחר ההצבעה. צילום:AFP


גם סגן הנשיא, ג'ו ביידן, כבר מימש את זכותו בקלפי בבית ספר תיכון בווילמינגטון שבדלוור. "החדשות הרעות הן שאני לא הולך לשום מקום", אמר ביידן והבטיח כי גם אחרי שיעזוב את הבית הלבן בינואר הקרוב הוא מתכוון להמשיך את המאבק נגד אי שוויון בשכר.

מאחור יותר המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, הגיע לקלפי בניו יורק. סמוך לשעה עשר בבוקר הגיע טראמפ עם רעייתו מלאניה ובתו איוונקה לקלפי במרכז מנהטן, שם התקבל במחיאות כפיים, אך גם בקריאות בוז מצד מתנגדיו. טראמפ, שלאחרונה נטען בתקשורת כי כמעט לא תרם על אף שהוא מציג את עצמו כפילנתרופ, מיהר לתרום מספר דולרים בדוכן למכירת עוגות בתוך הקלפי לפני שמימש את זכותו הדמוקרטית.

כאשר נשאל למי הצביע, ענה המועמד הרפובליקני בחיוך כי זו הייתה "החלטה קשה", ובהתייחסו למצב במדינות המפתח, הוא אמר "הכל טוב – הכל טוב מאד". "פשוט הכל טוב, באופן כללי", סיכם לפני שעזב את המקום. זמן קצר קודם לכן שתי נשים התפשטו בקלפי בו הצביע טראמפ במחאה נגדו על רקע הטענות כי תקף נשים מינית בעבר. 

הנשיא ברק אובמה הצביע באילינוי כבר לפני חודש, במסגרת ההצבעה המוקדמת. בהתאם למסורת שלו, הוא פתח את יום הבחירות עם משחק כדורסל בבסיס הצבאי פורט מקניר בוושינגטון עם כמה מחבריו ותומכיו, אך גם שלח מסר לכל המצביעים. "היום, ההתקדמות נמצאת על פתק ההצבעה", צייץ בחשבון הטוויטר. "לכו להצביע - ואז תבטיחו שגם חבריכם, משפחתכם וכל מי שאתם מכירים גם מצביעים".
 

טראמפ: "מי יודע מה יקרה?"


דונלד טראמפ חזה בשעות הבוקר של ארצות הברית ניצחון במדינות המתנדנדות איווה וניו המפשייר, אבל סייג ואמר "מי יודע מה יקרה?". בשיחה עם רשת פוקס, אמר המועמד הרפובליקני, כי "אני חושב שאנחנו במצב טוב מאוד במדינות רבות. קיוויתי להצליח בצפון קרוליינה, פלורידה אני חושב שהן מאוד חשובות. אני חושב שאנחנו מצליחים באוהיו ובניו המפשייר". 
 
עוד אמר טראמפ, "אנחנו ננצח באיווה ובניו המפשייר. אנחנו הולכים לנצח במדינות רבות". הוא הוסיף כי מישיגן תהיה מדינה מעניינת, שם הוא השקיע מאמץ רב לאחר שהסקרים הצביעו על מאבק צמוד בינו לבין קלינטון. המועמד הרפובליקני הוסיף: "אם אני לא אנצח, אני אראה בזה בזבוז אדיר של זמן, אנרגיה וכסף".


 
מצביעים במוזיאון ברוקלין. צילום: AFP
מצביעים במוזיאון ברוקלין. צילום: AFP

יום הבחירות נפתח כבר בחצות (שעון מזרח ארצות הברית), כאשר שמונה מבעלי זכות הבחירה בעיירה דיקסוויל נוץ' שבצפון ניו המפשייר המשיכו במסורת שהחלה לפני 56 שנה והיו הראשונים להצביע. התהליך נמשך כדקה אחת ובסיומה התברר כי קלינטון קיבלה ארבעה קולות, טראמפ קיבל שניים, המועמד הליברטריאני, גארי ג'ונסון, זכה בקול בודד והצבעה יחידה נרשמה גם עבור המועמד הרפובליקני בשנת 2012 מיט רומני, שהפעם לא התמודד ולפני ארבע שנים קיבל חמישה קולות כמו הנשיא ברק אובמה. 
 
הצבעות מקבילות נערכו בעוד שתי עיירות קטנות בניו המפשייר. קלינטון גברה על טראמפ בהארט'ס לוקיישן עם 17 קולות מול 14 קולות, בעוד שטראמפ ניצח בגדול בעיירה מילספילד עם 16 קולות, לעומת קלינטון שקיבלה ארבעה קולות בלבד והמועמד הדמוקרטי לשעבר בפריימריז, הסנאטור ברני סנדרס, קיבל קול בודד.
 

הקול ההיספני וההצבעה המוקדמת


אחד מהסיפורים הגדולים של מערכת הבחירות עד כה הוא שיעור ההשתתפות המסיבי של הציבור ההיספני בהצבעה המוקדמת. על פי הנתונים מפלורידה, ג'ורג'יה, נבדה, צפון קוליינה ואריזונה, חל גידול משמעותי במספר המצביעים ההיספנים. מתוך 30 מיליון הבוחרים שכבר מימשו את זכותם. ההערכה היא כי עד סוף הבחירות יגיע מספר המצביעים המוקדמים ל-50 מיליון בני אדם. מדובר בנתון חשוב מיוחד, משום שעל פי המומחים, אחוז הצבעה גבוה ישרת את קלינטון.

להערכת המומחים, ההשפעה של ההצבעה ההיספנית יכולה לשחזר את האפקט של המצביעים השחורים ב-2008 וב-2012, כשברק אובמה ניצח. בפלורידה, למשל, כמיליון מתוך 6.2 מיליון המצביעים בבחירה המוקדמת הם היספנים, עלייה של 755 לעומת 2012. מדובר בחדשות רעות עבור דונלד טראמפ, שכן רוב ההיספנים בחרו בקלינטון, בעיקר בעקבות דבריו נגד הקהילה והצהרתו כי יבנה חומה בין ארצות הברית למקסיקו.

אתמול המשיכו שני המועמדים בניסיון האחרון לשכנע את המצביעים במדינות המתנדנדות. טראמפ קיים עצרות בפלורידה, קרוליינה הדרומית, פנסילבניה וניו המפשייר, והיה אמור לערוך הלילה את הכינוס המסכם שלו במישיגן עם סגנו המיועד, המושל מייק פנס. בעצרת בפלורידה. כחלק מפנייתו לקול היהודי במדינת המפתח הכריז טראמפ כי הנשיא ברק אובמה היה “אסון, הדבר הגרוע ביותר עבור ישראל”.

קלינטון קיימה שלשום בלילה עצרת גדולה בקליבלנד, אוהיו, לצדו של כוכב הכדורסל המפורסם בעולם, לברון ג’יימס. אמש היא הגיעה לקרוליינה הצפונית ולמישיגן, והיא חתמה את מסע הבחירות בעצרת גדולה בפילדלפיה עם בעלה ובתה, הנשיא אובמה ורעייתו מישל ועם הופעות של ברוס ספרינגסטין וג’ון בון ג’ובי. “אני חושבת שיש לי עבודה לעשות כדי לאחד את המדינה”, אמרה לעיתונאים. “אני באמת רוצה להיות נשיאה של כולם”.
InsideGov | Graphiq
בנוסף לבחירות לנשיאות, אזרחי ארצות הברית צפויים להכריע בשורה של הצבעות נוספות. בין היתר יעמדו לבחירה שליש מחברי הסנאט, כל 438 חברי בית הנבחרים, בחירות למושלי המדינות, בחירות מקומיות בנושאים שונים שורה של חוקים שעומדים להצבעה, בהם הגבלות על נשיאת נשק ושימוש במריחואנה.