מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב זוכה לסיקור תקשורתי נרחב של כלי התקשורת ברחבי העולם. לקראת פתיחת הקלפיות היום פרסמו רבים מהעיתונים המובילים מאמרים שמתחו ביקורת על התנהלותם של שני המתמודדים – הרפובליקני דונלד טראמפ והדמוקרטית הילרי קלינטון – שהחליפו ביניהם מהלומות מילוליות והשמצות באופן חסר תקדים.



"המאבק בין טראמפ לקלינטון ייזכר בהיסטוריה האמריקאית בתור הקמפיין המכוער ביותר בכל הזמנים", נכתב ב"דר שפיגל" הגרמני. העיתון הציג על שערו את תמונותיהם של שני המועמדים כשהם מלוכלכים מבוץ עם הכותרת "תסריט של טרגדיה מהחיים האמיתיים”. “לעתים נראה כאילו כותבי התסריט אפשרו לדמיון שלהם להשתולל חופשי. אבל ההשלכות על הדמוקרטיה בארה”ב יישארו לעולם", נכתב בעיתון.



ה"לה פיגארו הצרפתי" קובע שהבחירות היו "קרובות לביבים" בשל ההתנהלות של שני המועמדים. "נאמר לנו שמדובר בדרמה שייקספירית, אבל זו הייתה פארסה", ציין מאמר המערכת. "אולי קומדיה של שייקספיר, אבל הטקסט נספג זמן רב מדי במיץ הזבל. מעולם לא הייתה בארה"ב מערכת בחירות כה מקוממת ותוקפנית". היומון הצרפתי גם הזהיר כי אף שצוחקים על "הקרקס" שמתרחש בארה"ב, צרפת - ואירופה בכלל - צריכות להיזהר משום שגם הן עלולות להיקלע למערכות בחירות דומות.



סיקור הבחירות בעולם. "זו היתה פארסה"
סיקור הבחירות בעולם. "זו היתה פארסה"



"הגרדיאן" הבריטי בחר להתייצב לצדה של קלינטון והגדיר אותה "התקווה הטובה ביותר של העולם". "הבחירות האמריקאיות חשובות לעולם כמו שהן חשובות לאמריקאים", ציין העיתון. "הסיבה הראשית לכך היא הסכנה הברורה והמיידית שתלויה מעל הרב־תרבותיות והתחושה של סדר עולמי שמבוסס על חוקים. ניצחון של דונלד טראמפ יהפוך מיד את העולם למדאיג יותר מכפי שהוא. ארה"ב כבר לא תיראה כמו השליטה העולמית, בין אם נעימה או מאיימת, אבל היא עדיין המעצמה החשובה ביותר. להתנהגות שלה יש הפוטנציאל הייחודי לאפשר פתרונות או להוסיף לכאוס. נשיאות של טראמפ תהיה רעה עבור ארה"ב ומסוכנת עבור העולם. הצבעה להילרי קלינטון היא הדרך היעילה ביותר למנוע זאת".



ואילו התקשורת הסינית ניצלה את מערכת הבחירות הסוערת כדי להדגיש את החשיבות של מערכת פוליטית חד־מפלגתית, לנוכח "המצוקה והכשלים של המערכת האמריקאית". "'אדון הדמוקרטיה' צריך לבלוע את הביטחון המופרז שלו ואת היהירות", נכתב במאמר מערכת שפורסם לאחרונה ביומון העם, הביטאון הרשמי של המשטר הקומוניסטי בבייג’ינג.



לעומת זאת, התקשורת הרוסית הקפידה כמעט לכל אורך הקמפיין להבהיר כי היא רוצה לראות את טראמפ בבית הלבן ולא את קלינטון, שידועה בעמדותיה התקיפות כלפי מוסקבה. גם הפרשיות המיניות של המועמד הרפובליקני לא זכו להבלטה יתרה בכלי התקשורת המזוהים עם הקרמלין. "'סקנדל המין’ של טראמפ לא שווה דבר", נכתב ב"מוסקובוסקי קומסומולטס". "אחרי הכל, פרנקלין רוזוולט, שהיה נשיא ארבע פעמים, מת עם המאהבת שלו על הברכיים. ולג’ון קנדי היו מאות פילגשים. אחת מהן הייתה חשודה בקשרים לביון המזרח גרמני ואחת הייתה מאהבת של בוס מפורסם במאפיה של שיקגו".



העולם מסכם את המרוץ
העולם מסכם את המרוץ