אני עוסק בתחום הפרא־רפואי ויש לי חבר שמתגורר בארצות הברית שהציע לי לשווק בארץ מוצר בתחום. הבאנו את המוצר לארץ מארצות הברית, עשינו לו טסטים על מספר לא מבוטל של אנשים והשקענו בזה לא מעט כסף. כשראינו שהמוצר עובד, חתמנו על חוזה בלעדיות שנתי עם החברה האמריקאית שמספקת את המוצר. מדובר במוצר שאפשר להשיג אותו בישראל רק באמצעותנו.



התחלנו לשווק את המוצר דרך פיזיותרפיסטים. הצעתי לחבר שלי להקים חברה ולערוך חוזה מסודר, אבל הוא לא מוכן ומעדיף להמשיך לעבוד כפי שעבדנו עד כה. לא הסכמתי, אז החלטנו להתקזז בינינו על ההשקעה. הוא העביר לי צ'קים שחזרו ומאחר שיש לי עוד עסק, לא היה לי זמן לרוץ אחריו ולסדר את הנושא.



שלחתי לו הודעה להעביר לי את הכספים שמגיעים לי, אבל הוא טוען שאני זה שחייב לו כסף. אמרתי לו שכדאי שניפרד בצורה טובה, נרים טלפון לפיזיותרפיסטים ושהם יקבלו החלטה עם מי הם רוצים לעבוד, כך שכל אחד מאיתנו יעשה את עבודתו בנפרד מול החברה האמריקאית. ברגע שהצעתי לו את הרעיון הזה, התחיל סיפור מכוער. הוא אמר לי שאם אעשה את זה, הוא "יעשה בלגן" בעסק שלי ואיים עליי שיפנה למשרד הבריאות, למשרד הביטחון ולמס הכנסה.



אני מתוסכל מהמצב. אם אחליט להיכנס עמו לקרב, יש לי סיכוי של 98% לנצח אותו. מצד שני אני מרחם עליו, כי אם בגלל סכומים כאלה קטנים הוא הגיע למצב שבו הוא מוכן לאבד את החברות, זה לא שווה את זה. מה אתה מציע שאעשה?



"ראשית, תנסה לשים את התסכול ואת הרגשות בצד ותחשוב על הצד הפיננסי. לך תעשה מה שצריך, קח את האחריות על עצמך, תתגונן ותכין את עצמך לקרב. אם תוך כדי תבין שעם כל הכבוד לכסף, זה לא שווה את הכאב ואת האנרגיה, אז אתה צריך פשוט לוותר על הכל.



"חשוב שתבין כי אינך יכול לאחוז את המקל משני קצותיו. אם אתה לא רוצה להיכנס עם החבר שלך למלחמה, אל תעשה זאת כי מדובר בצרות צרורות, ולדעתי אתה לא מעוניין בכאב ראש מיותר. ברור לך שבמלחמה כולם מפסידים בסופו של דבר, ואתה מסתכל על המצב ואומר שזה לא שווה להשקיע בכך את הכוחות שלך.



"אין ספק שמדובר במצב קשה, ולכן אני מציע לך לזרוק את כל הסיפור הזה לים ולשכוח ממנו. תגיד תודה לאלוהים שזה המחיר ששילמת, כי על פי מה שאתה מתאר, זה היה יכול להיות הפסד של סכום יותר גדול, ומכאן טוב שזה נגדע בזמן.



"אם החברות עם ידידך חשובה לך, אתה יכול לכתוב לו שעצוב לך שהגעתם למצב כזה, ולכן החלטת לשחרר את הכל ולוותר. אתה יכול להוסיף שלפי דעתך הוא עדיין חייב לך כסף, אבל משום שאתה לא רוצה להרוס את היחסים שלכם, החלטת לוותר. כך אולי תוכל לפנות למצפון שלו ולגרום לכך שהוא יתייסר על היחס שנתן לך כחבר. מצד שני, אתה גם יכול לא לומר לחבר שלך כלום ופשוט לשחרר את עצמך מכל הבלגן. אל תדבר איתו בכלל ותחתוך את היחסים עמו. הכי חשוב שתלמד מזה לפעם הבאה ותבין שיש לקיים קשרים עסקיים רק בצורה מסודרת. מדובר בשיעור חשוב. אמנם שילמת עליו, אבל תגיד תודה כי מדובר בבית ספר חשוב לעסקים שתעשה בעתיד".



אני בן 42, עובד כשכיר עם משכורת של כ־14 אלף שקל בחודש. לפני כשנה התגרשתי, ולאחר הסכם הגירושים ודמי מזונות לשלושת הילדים נשארתי ללא דירה בבעלותי, ועם חיסכון של כמאה אלף שקל בלבד. איך אוכל להתחיל מחדש כדי לבנות לעצמי עתיד כלכלי?



"בעזרת 100 אלף שקל אפשר לפתוח תיק השקעות כי בנדל"ן לא שווה להשקיע בסכום כזה. אם מדובר בכסף שאינך זקוק לו ליומיום, תוכל להשקיע אותו בתיק השקעות סולידי שיכול להניב לך במהלך השנים הקרובות כחמישה אחוזי תשואה. לא מדובר בסכום גבוה, אבל לטווח הארוך מדובר בהשקעה נבונה שהריבית עליה תצטבר עד שתוכל להגיע לסכום ראשוני שעמו תוכל להתחיל להשקיע גם בנדל"ן. כך תתחיל לבנות לעצמך את היכולת להגיע לעצמאות ועתיד כלכלי".



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"



ערכה: הדס בארי