נשיא חדש נולד: בניגוד לתוצאות הסקרים לאורך הקמפיין, המועמד הרפובליקני השנוי במחלוקת דונלד טראמפ, שהגיע למרוץ ללא עבר פוליטי, גרף הבוקר (רביעי) את 270 האלקטורים הדרושים על מנת לזכות בבחירות לנשיאות ארצות הברית, והפך לנשיא ה-45 של אמריקה. טראמפ ניצח במדינות המפתח פנסילבניה, פלורידה, אוהיו וקרוליינה הצפונית, והדהים את העולם. נאום הניצחון של טראמפ, שהיה מאוד ממלכתי, הגיע רק לאחר שיחת הטלפון אותה קיבל מהילרי קלינטון, שבחרה לא לנאום היום. במהלך הלילה ליווינו את הבחירות בבלוג חי, ובמידה וישנתם, תוכלו לעקוב ולראות את התפתחות העניינים לאורך כל הלילה.


כך זה קרה הלילה 

09:45:
 דונלד טראמפ עלה לנאום הניצחון שלו והבהיר לכולם: "הולך להיות הנשיא של כולם ולהגשים את החלום האמריקאי"

09:41: הילרי קלינטון התקשרה לדונלד טראמפ ובירכה אותו על הזכייה בבחירות. 


09:30
גם ויסקונסין של טראמפ, שזיכתה אותו ב-10 מנדטים. גם אריזונה של טראמפ.


8:45:
20 אלקטורים נוספים מצטרפים לטראמפ, שצובע באדום גם את פנסילבניה. בכך חוצה המועמד הרפובליקני את 270 האלקטורים הנדרשים וככל הנראה ניתן יהיה להכריז עליו בקרוב כזוכה בבחירות לנשיאות ארצות הברית. 

8:10 המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ זוכה לניצחון גם ביוטה, שנצבעה באדום והעניקה למועמד שישה אלקטורים נוספים.

7:50:
מפת האלקטורים של רשת פוקס ניוז האמריקאית מציגה כעת פער גדול בין שני המועמדים, עם 245 אלקטורים למועמד הרפובליקני דונלד טראמפ לעומת 215 למועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. אחד מהמועמדים צריכים לזכות ב-270 אלקטורים על מנת להיות מוכרזים כזוכים בבחירות על נשיאות ארצות הברית. 

טראמפ צופה בתוצאות המדגמים, הלילה. צילום מסך: פייסבוק


07:35: ספירת הקולות מראה שדונלד טראמפ מוביל עתה ביתרון קל גם במדינת פנסיבלבניה, מעוז דמוקרטי מובהק שלפי כל הסקרים אמור היה להיות מנוצח על ידי הילרי קלינטון. לפי ה-CNN, אחרי ספירת 92% מהקולות, טראמפ מוביל בכמה אלפים בודדים של קולות, כשכל אחד מהמתמודדים מחזיק בכ-48% מהקולות.

05:59: המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ ניצח גם במדינת המפתח פלורידה. כך מדווחת סוכנות הידיעות AP, כמו גם מספר כלי תקשורת נוספים. 
05:56: ניו יורק טיימס מעריך שסיכוייו של המועמד הרפובליקני טראמפ לזכות בנשיאות עומדים על 95%. זאת לאחר שהמועמד זכה במדינת המפתח אוהיו ומוביל במספר מדינות מתנדנדות נוספות. לעומת זאת, האתר הפוליטי "538" נותן למועמדת הדמוקרטי, הילרי קלינטון יתרון קל, 50% לניצחון לעומת 48% לטראמפ.
05:38: שווקי העולם ושערי הפזו המקסיקני והדולר האמריקאי צונחים בעקבות התוצאות המדגמיות בבחירות, שמצביעות על ניצחון אפשרי של המועמד הרפובליקני לנשיאות טראמפ. לעומת זאת, מחירי הזהב (מוצר שמחירו מטפס בתקופות של חוסר יציבות) עלו ב-1.6% במהלך הלילה. 
05:32: CNN צופה ניצחון לטראמפ במדינת אוהיו. המדינה מתנדנדת מזכה את המועמד הרפובליקני ב-18 אלקטורים. 

04:57
: הקרבות במדינות המפתח וירג'יניה, פלורידה ואוהיו ממשיכים להיות צמודים ביותר. עיתון הניו יורק טיימס מפרסם מדד בו הוא מעריך את סיכויי הניצחון של טראמפ בכמעט 60%. לעומת זאת, אתר "538" של הסטטיסטיקאי הפוליטי נייט סילבר, מעניק לקלינטון סיכוי של 73% לניצחון. עד כה, טראמפ מוביל ברמה הארצית על קלינטון 47%-49%. 

04:20: שתי מדינות נוספות הולכות לטראמפ: טקסס על 38 האלקטורים שלה וארקנסו עם שישה אלקטורים. בכך טראמפ מגיע ל-128 אלקטורים. קלינטון הבטיחה עוד כה 97 אלקטורים.

04:11
: CNN מצביעה על ניצחונות למועמד הרפובליקני טראמפ במדינות טקסס, וויומינג, צפון דקוטה, דרום דקוטה, ומעניקה לו את רוב האלקטורים של נברסקה שמחולקים בשיטה פרופורציונית. קלינטון מנצחת בניו יורק שמעניקה לה 29 אלקטורים, בכך היא מגיעה לכדי 97 אלקטורים מ-270 הנדרשים, בעוד טראמפ מבטיח 84. 

03:49: רשתות NBC ו-ABC מעריכות שהרפובליקנים ישמרו על הרוב בבית הנבחרים. בהתמודדות על הסנאט הצליחה תמי דקוורת' הדמוקרטית לגבור על הסנאטור הרפובליקני המכהן, מארק קירק, והדמוקרטים זקוקים לעוד ארבעה מהפכים על מנת להשיב לידיהם את השליטה. בפלורידה, הצליח הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו להיבחר לכהונה שנייה, יותר מחצי שנה אחרי שנאלץ לפרוש מההתמודדות הרפובליקנית לנשיאות אחרי קרב השמצות מול טראמפ.

03:35: 
CNN מצביע על ניצחונות למועמד הרפובליקני טראמפ גם בקרוליינה הדרומית ובאלבמה. שתי המדינות מוסיפות לו 18 אלקטורים, ומביאות את קרב האלקטורים למצב של 68:66 לטובתה של קלינטון.

03:06
: לפי ה-CNN, תוצאות האמת מצביעות על ניצחונות לקלינטון במדינות אילנוי, ניו ג'רזי, מסצ'וסטס, מרילנד, רוד איילנד, דלאוור ובוושינגטון די. סי. בכך נוספים לקלינטון 65 אלקטורים, שמסתכמים ל-68 אלקטורים. טראמפ מנצח באוקלהומה, טנסי ומיסיסיפי, המזכות ב-24 אלקטורים.

טראמפ מגיע להצביע בניו יורק, היום. צילום: רויטרס


02:33: מאבק צמוד על פלורידה. הנתון האחרון של CNN, לאחר ספירת כרבע מסך הקולות במדינה, מראה יתרון של 0.7 אחוזים לטראמפ - 48.9% מול 48.2%. בתוך כך, טראמפ קטף מדינה נוספת, וזכה כצפוי בוירג'יניה המערבית, שמעניקה לו חמישה אלקטורים נוספים.

02:08: בעקבות התביעה שהגיש ארגון אזרחי בקרוליינה הצפונית, הקלפיות במחוז דורהאם במדינה צפויות להישאר פתוחות מעבר לשעות המתוכננות. זאת בעקבות בעיות במערכת ההצבעה האלקטרונית במקום. המחוז מאופיין באוכלוסייה אפרו-אמריקאית נרחבת והדבר צפוי לסייע למפלגה הדמוקרטית, במאבק על המדינה המתנדנדת החשובה.

02:07: תוצאות ראשונות מגיעות. CNN צופה, על סמך סקרי היציאה שלו, כי טראמפ ניצח במדינות קנטאקי ואינדיאנה. שתי המדינות שוות יחדיו 19 אלקטורים. קלינטון ניצחה בוורמונט, השווה שלושה אלקטורים. שלוש המדינות נחשבו כמדינות בטוחות עבור המועמדים בהתאמה. 

01:30: אדם חמוש פתח באש סמוך לקלפי בעיירה אזוסה בדרום קליפורניה. אדם אחד נהרג ועוד אחד או שניים נפצעו, לפי הודעת המשטרה המקומית. הקלפי הושם בסגר. 

01:17
: קלפיות במספר מחוזות במדינות קנטאקי ואינדיאנה נסגרו. בספירה חלקית של הקולות במחוזות בקנטאקי, המועמד הרפובליקני טראמפ מוביל בפער משמעותי, זאת בהתאם לציפיות. 

00:58: קלפיות ראשונות במדינות החוף המזרחי נסגרות. נתונים ראשונים מקנטאקי ואינדיאנה צפויים להגיע תוך דקות. ארגון אזרחי במדינת קרוליינה הצפונית הגיש תביעה בדרישה להשאיר את הקלפיות במחוז דורהאם במדינה פתוחות לשעתיים נוספות, לאחר שהתגלו בעיות במערכת האלקטרונית במקום. החלטה בעניין תתקבל בהמשך.  

הילרי קלינטון לאחר ההצבעה. צילום: רויטרס

 
23:35: טראמפ פנה לתומכיו בחשבון הטוויטר שלו וקרא להם לצאת ולהצביע: "אל תוותרו, תמשיכו לצאת ולהצביע, הבחירות עדיין לא הוכרעו. אנחנו במצב טוב ואבל יש עוד זמן רב". 


22:57
: בניו יורק, משאיות של המחלקה לתברואה ציבורית של העיר הוצבו מחוץ למגדל טראמפ העולמי, מקום מגוריו של המועמד הרפובליקני. על פי דובר המחלקה, המשאיות מולאו בחול ומטרתן להגן על המבנה במקרה של אירוע טרור בכך שייספגו את מירב עוצמת הפיצוץ. משאיות נוספות הוצבו בכניסה למלונות הילטון והפנינסולה בניו יורק ובמרכז יעבץ, שם צפויה קלינטון לחגוג אם תנצח בבחירות הלילה.





22:30
: לאחר שהמועמד הרפובליקני טראמפ הטיל ספק בטוהר הבחירות בנבאדה, עורכי דין ממטהו פנו לבית המשפט במדינה בשל מחלוקת על ההצבעה המוקדמת. "ההצבעות של הבוחרים בנבאדה אינן נקיות", הכריז טראמפ כשהוא מבקש לפסול כמה קלפיות. שופט רשמי דחה את הטענות והקולות ייספרו. בראיון שהעניק טראמפ לרשת פוקס, הוא שוב רמז כי לא ימהר להודות בהפסדו אם קלינטון תנצח וכי הוא מתכוון "לראות באילו נסיבות" הוא יהיה מוכן לקבל את התוצאות. לטענתו, ישנן מכונות הצבעה שבהן הצבעות של רפובליקנים הופכות להצבעות לטובת הדמוקרטים.



שני המועמדים לנשיאות קלינטון וטראמפ, פתחו את בוקר את יום הבחירות הדרמטי כפי שסיימו את הקמפיין המתיש שלהם שעות ספורות קודם לכן – באמונה מלאה כי הם אלה שיגיעו לבית הלבן. אזרחי ארצות הברית גדשו את הקלפיות ותורים ארוכים השתרכו מחוץ לנקודות ההצבעה ברחבי אמריקה.


קלינטון הגיעה יחד עם בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, לקלפי בבית הספר היסודי ליד ביתם בצ'פאקווה שבמדינת ניו יורק סמוך לשעה 8:00 בבוקר (שעון מקומי). השניים לחצו ידיים והתחבקו עם המצביעים ששהו במקום וקיבלו אותם במחיאות כפיים בכניסה ומיד נכנסו לתאי ההצבעה כדי לתת את קולם לאישה הראשונה שמועמדת לנשיאות ארצות הברית מטעם אחת המפלגות הגדולות. הסנאטור ברני סנדרס, שהיה יריבה המר של קלינטון בפריימריז הדמוקרטיים, הצביע למזכירת המדינה לשעבר. "אני מקווה שהיום נביס את דונלד טראמפ ונביס אותו בגדול", צייץ בטוויטר.

קלינטון בצאתה מהקלפי. צילום: טוויטר
קלינטון בצאתה מהקלפי. צילום: טוויטר


קלינטון ציינה כי יש לה "תחושת צניעות" ביום הבחירות. "אני יודעת כמה אחריות מגיעה עם זה ולכן אנשים רבים סומכים על התוצאות של הבחירות האלה, על המשמעות שלהן עבור המדינה שלנו ואני אעשה את הטוב ביותר אם אני אהיה בת מזל מספיק כדי לנצח היום", אמרה המועמדת הדמוקרטית לעיתונאים בפתח הקלפי.

הנשיא לשעבר, שעשוי להפוך לבעל הראשון בהיסטוריה, התייחס לתפקידו הפעם בתור הבעל של המועמדת. "אני כבר עושה את זה מספר שנים, ואני חושב שיש לי כבר 15 שנה של ניסיון", אמר בחיוך.

שותפה של קלינטון למרוץ, הסנאטור טים קיין, הצביעה בקלפי בריצ'מונד שבווירג'יניה ואמר לעיתונאים כי ההצבעה "הייתה בעלת משמעות". הוא העלה לחשבון הטוויטר שלו צילום מהקלפי עם מצביעה קשישה שנולדה שלוש שנים לפני שנשים קיבלו את זכות הבחירה ב-1920 וכתב "רציתי להיות הראשון שמצביע, אבל מינרווה טרפין בת ה-99 הביסה אותי. נראה שאני צריך להתרגל להיות מספר שתיים!".

הנשיא ברק אובמה כבר הצביע בהצבעה המוקדמת באילינוי לפני חודש, והיום - בהתאם למסורת שלו - הוא פתח את יום הבחירות במשחק כדורסל עם כמה מחבריו ותומכיו, אך לא שכח לשלוח מסר לכל המצביעים. "היום, ההתקדמות נמצאת על פתק ההצבעה", צייץ בחשבון הטוויטר. "לכו להצביע - ואז תבטיחו שגם חבריכם, משפחתכם וכל מי שאתם מכירים גם מצביעים".



סגן הנשיא, ג'ו ביידן, הצביע בקלפי בבית ספר תיכון בווילמינגטון שבדלוור. "החדשות הרעות הן שאני לא הולך לשום מקום", אמר ביידן והבטיח כי גם אחרי שיעזוב את הבית הלבן בינואר הקרוב הוא מתכוון להמשיך את המאבק נגד אי שוויון בשכר.

טראמפ החל את היום בשיחת טלפון עם רשת פוקס ולא הסתיר את ביטחונו כי הלילה יסתיים בניצחון שלו. על אף שהסקרים האחרונים העניקו לקלינטון את היתרון, הוא טען כי "רבים מהסקרים האלה שגויים במכוון" והעריך כי הוא יכול לנצח ברוב המדינות המתנדנדות, כולל צפון קרוליינה, פלורידה, אוהיו וגם מישיגן. "מי יודע מה יהיה?", תהה טראמפ, אך מיד הוסיף כי "בסופו של דבר, אני חושב שאנחנו הולכים לנצח". כאשר נשאל מה יקרה אם יפסיד, ענה המועמד הרפובליקני כי זה "לא יהיה נהדר". "אם אני לא אזכה, אני אראה את זה בתור בזבוז אדיר של זמן, אנרגיה וכסף".

ברשתות החברתיות התמקדו בעיקר בצילום של טראמפ מציץ לעבר תא ההצבעה של רעייתו והגולשים צחקו על כך שהמועמד הרפובליקני אולי אינו בטוח למי באמת נתנה מלניה את קולה. "התמונה הזו אומרת הכל", נכתב בחלק מהציוצים. "בוטח, אבל מוודא", נכתב בציוץ אחר. בהמשך נראה גם דונלד טראמפ הבן מתנהג כך בעת שהצביע עם רעייתו והגולשים מיהרו לצייץ כי "התפוח לא נופל רחוק מהעץ".

קריאות בוז לצד מחיאות כפיים


סמוך לשעה 10:00 בבוקר הגיע טראמפ עם רעייתו מלאניה ובתו איוונקה לקלפי במרכז מנהטן, שם התקבל במחיאות כפיים, אך גם בקריאות בוז מצד מתנגדיו. טראמפ, שלאחרונה נטען בתקשורת כי כמעט לא תרם על אף שהוא מציג את עצמו כפילנתרופ, מיהר לתרום מספר דולרים בדוכן למכירת עוגות בתוך הקלפי לפני שמימש את זכותו הדמוקרטית.

כאשר נשאל למי הצביע, ענה המועמד הרפובליקני בחיוך כי זו הייתה "החלטה קשה", ובהתייחסו למצב במדינות המפתח, הוא אמר "הכל טוב – הכל טוב מאד". "פשוט הכל טוב, באופן כללי", סיכם לפני שעזב את המקום. קודם לכן בקלפי בו הצביע טראמפ, שתי נשים התפשטו במחאה נגד המועמד הרפובליקני על רקע הטענות כי תקף מינית נשים. 

מחאה נגד טראמפ בקלפי בניו יורק. צילום: רויטרס
מחאה נגד טראמפ בקלפי בניו יורק. צילום: רויטרס


אריק טראמפ, בנו של המועמד הרפובליקני, העלה לטוויטר צילום של טופס ההצבעה עם הסימון ליד שמו של אביו וצייץ: "זה כבוד בלתי רגיל להצביע עבור אבא שלי! הוא יעשה כזו עבודה נהדרת עבור ארצות הברית!". החוק בניו יורק אוסר על צילום של פתקי הצבעה ושעות ספורות לאחר מכן הגיש ארגון שמתנגד למועמד הרפובליקני תלונה נגד טראמפ הבן. "שוב פעם משפחת טראמפ מתנהגת כאילו החוקים לא נועדו בשבילם", אמר מנהל הקואליציה הדמוקרטית נגד טראמפ, סקוט דוורקין.

אתמול השלימו קלינטון וטראמפ את מסע הבחירות הממושך בעצרות גדולות שנמשכו אל תוך הלילה. הכינוס האחרון של קלינטון היה בצפון קרוליינה בחצות יחד עם בעלה ועם הופעות של ליידי גאגא וג'ון בון ג'ובי. קודם לכן, היא הגיעו כ-30 אלף בני אדם לעצרת גדולה בפילדלפיה שבה נטלו חלק גם בני הזוג אובמה וברוס ספרינגסטין. "יש בחירה ברורה בבחירות האלה", אמרה קלינטון. "בחירה בין פילוג לבין אחדות. בין כלכלה שעובדת עבור כולם או רק עבור מי שבצמרת. בין מנהיגות חזקה ויציבה או קנה תותח שיכול לסכן את כולם. אל תטעו, הערכים הבסיסיים שלנו נבחנים בבחירות האלה".



טראמפ קיים את העצרת האחרונה שלו בגרנד רפידס שבמישיגן יחד עם סגנו, המושל מייק פנס. "זו הולכת להיות תחילתה של הרפתקה חדשה. הרפתקה חדשה להפוך את אמריקה לגדולה מחדש", אמר המועמד הרפובליקני. "לכו לישון, לכו לישון עכשיו ותקומו ותצביעו".