לא כך ציפו רוב הפרשנים ומנתחי הבחירות לסיים את את ליל הבחירות שנערך הלילה (רביעי). במה שנראה כהמשך להפתעת הברקזיט, הסכם השלום בקולומביה ואף ניצחונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות של 2015 בניגוד למגמת הסקרים, המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ ניצח במדינות המפתח פלורידה, אוהיו וקרוליינה הצפונית, ואף מוביל במדינת מישיגן, מדינה שנחשבת למדינה דמוקרטית באופן מסורתי, ניצחונות שסוללים את דרכו של טראמפ לנשיאות. הרפובליקנים יוכלו לנשום גם שאיפת רווחה לאחר שהם שמרו על השליטה בסנאט ובבית הנבחרים. 



בתחילת היום היה נראה כי דווקא יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון, נמצאת בדרכה להפוך לאישה הראשונה שזוכה בנשיאות. קבורה מחודשת של פרשת האימיילים על ידי המנהל הכללי של ה-F.B.I. ג'יימס קומי ונתונים מבטיחים בהצבעה המוקדמת גרמו לאופטימיות במחנה הדמוקרטי, אופטימיות שהתפוגגה ככל שמפת המדינות נצבעה באדום בוהק.



שני גורמים כנראה סללו את ניצחונו של טראמפ לנשיאות. אחוזי הצבעה גבוהים של מצביעים באזורים הכפריים בארצות הברית ושינויי הצבעה משמעותיים ב"חבל הפלדה" ו"חבל הפחם", אזורי התעשייה הגדולים של ארצות הברית, שנפגעו באופן קשה מהמשבר הכלכלי של שנת 2008 ושמונה שנות ממשל אובמה לא שיפרו את מצב התושבים שם.



איבדה יתרון מבטיח, הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
איבדה יתרון מבטיח, הילרי קלינטון. צילום: רויטרס



הבורסות צוללות, הזהב מזנק


ניצחונו האפשרי של טראמפ הביא לירידות שערים חדות בבורסות באסיה, שהן הראשונות לספוג את השפעת תוצאות הבחירות בשל אזורי הזמן. בנוסף לבורסות, שערי הדולר האמריקאי והפזו המקסיקני צללו גם הם. לעומת זאת, ערכו של הזהב, מוצר שמחירו עולה בעתות של מלחמה וחוסר יציבות קפץ ב-3.41%.



חוץ מהסוקרים, נראה שגם מנהלי הקמפיינים ברחבי העולם יצטרכו לכתוב את ספר ההדרכה מחדש, אחרי שטראמפ הוכיח שאין שום צורך לשמור על לשון נקייה או פוליטיקלי קורקטיות, ואפשר אף לדבר בוולגריות, להעליב ציבורים שלמים ועדיין לסיים כנשיא המעצמה הגדולה בעולם. באופן מפתיע, דווקא מי שחטף את מירב האש מצידו של טראמפ, הנשיא המכהן ברק אובמה, שמר על נימה אופטימית גם הבוקר ואמר "גם מחר השמש תזרח".


InsideGov | Graphiq