אני בת 72, ולאחרונה אני סובלת מכאב חד באגן שמופיע ונעלם. מדובר בכאב מאוד חזק ומטריד שמקשה עלי לתפקד. מהי הסיבה לכאב ומה אפשר לעשות כדי לפתור את הבעיה? "בדרך כלל כאב חד שמגיח בבת אחת כמו זרם בגוף ואחר כך נעלם, הוא כאב שקשור לעצבים בעמוד השדרה. בגיל מבוגר נוצרים שינויים ניווניים בעמוד השדרה, והרבה אנשים בגילך מתחילים לסבול מכאבים עקב אותם שינויים. אם מדובר בכאב שמופיע בתדירות גבוהה, אני ממליץ לגשת למרפאת כאב, שבה אפשר לאתר את אזור הכאב ולהזריק לשורש העצב חומר הרדמה מיוחד. יש מקרים שבהם מדובר בכאבים שמגיעים לתקופה מסוימת ואחר כך נעלמים לגמרי. מדובר בכאבים נוירולוגיים שנובעים מהעצבים וקשורים לתנועת הצוואר, והם לעתים מופיעים באזורי האוזן או בראש. לרוב הכאבים האלה נובעים מתנועה חדה של הראש והצוואר, שגורמת לזרם חד שמגיח באופן פתאומי ואחר כך נעלם כלא היה. מדובר בתופעה לא מסוכנת, אבל אם זה ממשיך, כדאי לפנות לנוירולוג או לאורתופד כדי לעבור בדיקות באזור הכאב".



בעלי בן 75, ולאחרונה הוא החל לגלות סימנים של שכחה ובעיות בזיכרון. מה הוא צריך לעשות?
"בעלך צריך לגשת לבדיקות כדי לאבחן מהו הגורם לבעיה בזיכרון, אף על פי שבגיל זה בעיות בזיכרון הן תופעה שכיחה ונורמלית. צריך לבדוק שלא חסרים לו ברזל, פריטין וויטמין B12. נוסף על כך, כדאי לבדוק את רמת השומנים בדם ואת לחץ הדם. כמו כן, יש לבדוק את רמת הסוכר ולראות שכל המערכות שגורמות לטרשת העורקים מאוזנות ויוצרות זרימת דם למוח באופן כשיר".



אני בת 20 וסובלת משיעור יתר. האם טיפול לייזר להסרת שיער מהגוף מסוכן ועלול לסכן את העור שלי?
"למיטב ידיעתי, טיפול להסרת שיער בלייזר אינו מסוכן בתנאי שהוא מתבצע בידי איש מקצוע במכון מכובד ורציני המתמחה בתחום זה, כמו מרפאות אסתטיות ליד בתי חולים, מרפאות שקשורות לקופות החולים או מרפאות ידועות שמנהל רופא. רוב הסיכויים שאם תעברי את הטיפול במרפאות אלה, לא יהיה בכך שום סיכון".



מה זה פרפור פרוזדורים? ואיך אפשר לטפל בתופעה?
"הלב בנוי מחדרים ועליות. בחדרים ישנו רוב נפח הדם, וכשהם מתכווצים, הם שולחים את הדם לעורקים, ואלה מפזרים אותו בגוף. ברגע שיש התכווצות של הלב, כל הלב מתכווץ, וברגע שיש התרחבות של הלב, כל הלב מתרחב. ברגע שיש פרפור פרוזדורים, העליות מפרפרות, פועלות בקצב אחר ונוצרות בהן מערבולות. אותן מערבולות של דם גורמות לקרישיות בדם, ולפעמים יכולים להיווצר קרישים, שאם הם נשלחים דרך אבי העורקים, הם מגיעים למוח וגורמים אירוע מוחי. ישנן תרופות שמעכבות קרישה, כשאחת הקלאסיות בהן היא קומדין. מדובר בתרופה שיש לה תופעות לוואי, והיא עלולה לגרום לדימום. לכן חייבים לאזן את החולה כדי שהדם לא יקריש יותר מדי, אך גם לא פחות מדי. הבדיקה שעורכים כדי לבדוק את התפקוד של קומדין בגוף היא INR. התוצאה הנורמלית של בדיקה זו צריכה להיות בסביבות 2.5, לא יותר גבוה מ־3, כי אז זה חושף את החולה לדימומים, ולא פחות מ־2, כי אז זה לא אפקטיבי".



אני מכורה לתרופות נרקוטיות, והשימוש בהן גורם לי להיכנס למצב של שינה עמוקה, לטשטוש ולבחילות. אני מאוד מתקשה לתפקד במהלך היום בגלל תחושת העייפות. מה לדעתך כדאי לי לעשות?


"נטילת כדורים נחשבת התמכרות כאשר הדבר הופך שגרתי. אפשר להתמכר גם לקפה ולתרופות שאינן ממכרות. יש אנשים שמכורים לאופטלגין ולאקמול. הם מרעילים את עצמם וכך גורמים נזק גדול לכבד שלהם. אפשר לפנות למחלקות מיוחדות שמטפלות בהתמכרויות לתרופות ובמניעתן. אני ממליץ לך לפנות לרופא המשפחה, למשרד הבריאות או לרופא המחוזי במקום מגורייך ולברר על מקום שדרכו אפשר לקבל ייעוץ וטיפול למניעת התמכרויות. לרוב הטיפול נעשה באמצעות טכניקה מסוימת, שבמסגרתה המינון מופחת באופן אטי והדרגתי. כלומר, לא מפסיקים את נטילת הכדורים בבת אחת, אלא באופן הדרגתי, ולעתים אף נוטלים תרופות חלופיות בתהליך. חשוב לדעת שאפשר לצאת ממצב של התמכרות לתרופות ולחזור למצב בריאותי יציב".



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא מומחה ולהיבדק אצלם.
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"

ערכה: הדס בארי