מלבד הבחירות לנשיאות ולקונגרס, השתתפו מיליוני מצביעים אמריקאים במשאלים מדינתיים שבין השאר קבעו כי מהפכת הלגליזציה של המריחואנה מתרחבת גם לחוף המזרחי וכי מחוז די-סי של עיר הבירה עשה צעד בדרך להפיכתו למדינה ה-51 של ארצות הברית. ארבע שנים אחרי שהחלה הלגליזציה של מריחואנה לצריכה פרטית בקולורדו ובוושינגטון – שבהמשך התרחבה גם לאורגון ולאלסקה – התקיימה הצבעה על הסוגיה בחמש מדינות. מהתוצאות עולה כי מסצ'וסטס ומיין הפכו למדינות הראשונות בחוף המזרחי שמאשרות את מכירת הסם לבני 21 ומעלה.



מפגינים מוחים בארה"ב על תוצאות הבחירות

ההצעה זכתה לרוב גם בקליפורניה ורבים בהוליווד לא הסתירו את השמחה על כך. הראפר סנופ דוג מיהר להעלות צילום שלו עם סיגריית חשיש, בעוד הקומיקאי טומי צ'ונג, שדמויותיו בסרטים ובסדרות נהגו לעשן מריחואנה, הצטלם ליד צנצנות עם עלי מריחואנה וכתב "מריחואנה חוקית!". ספירת הקולות נמשכת באריזונה ובנבדה, אולם ההערכות הן כי שתי המדינות גם יאשרו את הלגליזציה. במקביל, אישרו המצביעים בפלורידה, צפון דקוטה, מונטנה וארקנסו את ההצעות להתיר שימוש במריחואנה לצרכים רפואיים תוך מגבלות.



מפגינים בקליפורניה ובאורגון יצאו לרחובות למחות על תוצאות הבחירות:





וושינגטון הבירה תהפוך למדינה ה-51?


תושבי מחוז קולומביה, שבו שוכנת הבירה וושינגטון, הצביעו בעד טיוטת חוקה שתהפוך אותם למדינה ה-51 עם מושל ובית נבחרים מקומי שמונה 21 צירים ואשר תאפשר להם גם לשלוח שני נציגים לקונגרס האמריקאי. לפי ההצעה, גבולות המחוז יעוצבו מחדש על מנת שהבית הלבן, גבעת הקפיטול והשדרה הלאומית יקבלו מעמד פדרלי נפרד. אולם ההצעה צפויה להיתקל במכשול בקונגרס מאחר שהרפובליקנים מתנגדים לכך מחשש לשינוי במאזן הכוחות הפוליטי.



אזרחים אמריקנים חוגגים מחוץ לבית הלבן. צילום: רויטרס
אזרחים אמריקנים חוגגים מחוץ לבית הלבן. צילום: רויטרס



הצעה מעניינת נוספת עלתה להצבעה בקליפורניה, שם התבקשו הבוחרים להכריע אם משתתפים בסרטי פורנו יחויבו להשתמש בקונדום במהלך צילומים של יחסי מין. המתנגדים – כולל חברי תעשיית הפורנו והעיתונים המובילים בקליפורניה – רשמו הצלחה אחרי ש-53 אחוז מהמצביעים החליטו לדחות את ההצעה. המצביעים בקליפורניה גם דחו יוזמה לבטל את עונש המוות במדינה, אולם תמכו בהצעה להאיץ את תהליכי הערעורים.



מנגד, בנברסקה התקבלה ההצעה להשיב על כנו את עונש המוות שבוטל בשנה שעברה אחרי שלא יושם מאז 1997 על אף שיש עשרה נידונים למוות. באוקלהומה תמכו המצביעים בהצעה שתאפשר להשאיר על כנו את עונש המוות גם אם יוטל איסור על שימוש באחת השיטות להוצאה להורג.