העצרת השנתית לציון 12 שנים למותו של יאסר ערפאת התקיימה היום (חמישי) ברמאללה עם נציגות מכנסת ישראל. ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) בחר להגיע לעצרת ואף נאם בפני הפלסטינים על הכיבוש הישראלי ועל עידוד ההתנגדות לו. שר הביטחון אביגדור ליברמן זעם על הופעתו ואמר: "להגיע להלוויה של פרס בירושלים הוא לא מוכן, לנאום לזכר ערפאת היום ברמאללה – כן. נמשיך לפעול כדי שהוא גם לא יהיה חבר בכנסת בירושלים אלא מקסימום חבר במועצה הפלסטינית ברמאללה".



ח"כ איימן עודה הגיב לדברים ואמר: "הגעתי היום לרמאללה על מנת להעביר מסר של שלום ותקווה אך אצל שר ההסתה והשנאה מסרים כאלה כלל לא נשמעים. ליברמן רוצה לגרש את כל הציבור הערבי ולכן מחפש כל הזדמנות להסית כנגדנו אבל אנחנו כאן כדי להישאר. גם באום אל פחם, גם בחיפה, גם ברהט וגם בכנסת".



אבו מאזן: "אני יודע מי רצח את ערפאת"


הנואם המרכזי בעצרת היה יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שהודיע כי אין בכוונתו להמשיך ולהתדיין עם ישראל. "לא אסיים את 81 שנותיי בחולשה, נסיגה ומכירה", אמר אבו מאזן. "שנת 2017 תהיה שנת סיום הכיבוש, באמצעות המאבק וכל האמצעים העומדים לרשותנו", הוסיף. הוא חזר על האמירות לפיהן הבריטים מכרו את אדמת פלסטין ליהודים כשתקף את הצהרת בלפור. "99 שנה חלפו מהצהרת בלפור, ואנו לא מכירים בה", אמר אבו מאזן והוסיף: "בלפור, מי נתן לך את הזכות למכור את אדמתנו? בלפור לא נתן הצהרה, אלא עשה עסקה עם היהודים, ועל בריטניה להכיר בטעותה. בתורה כתוב שהיינו כאן לפני אברהם אבינו, וזוהי אדמתנו. לא נשכח לומר שירושלים היא בירת מדינתנו, ולא נסכים שתהיה בירה לשתי מדינות".



אבו מאזן. צילום: רויטרס
אבו מאזן. צילום: רויטרס



אבו מאזן התייחס להסכם מדיני עתידי עם ישראל ואמר: "האופק חסום בפני תהליך השלום וישראל בורחת ממחויבויותיה ומיישום ההסכמים שנחתמו עמה. דבר זה מלווה בגזל קרקעות והרחבת ההתנחלויות. נפנה למועצת הביטחון למען עצירת ההתנחלויות, משום שההתנחלות בלתי חוקית. ממשלת ישראל רוצה להמשיך את הכיבוש כפי שהיה בדרום אפריקה, אולם אנו רוצים את פתרון שתי המדינות, כמו העולם".



בסיום נאומו הטיל אבו מאזן פצצה וטען כי הוא יודע מי "רצח", לדבריו, את יאסר ערפאת. "אני יודע מי רצח את ערפאת, אך עדותי איננה מספיקה. בקרוב יוצגו תוצאות חקירת מותו, ואתם תופתעו מיהו הרוצח", אמר. אבו מאזן סירב לענות לשאלות עיתונאים על המידע החדש שלדבריו יש בידו.