רעידת אדמה עזה, בעוצמה 7.8 בסולם ריכטר, הורגשה היום (ראשון) בצהריים בניו זילנד, כך על-פי המכון הגיאולוגי האמריקאי. מוקד הרעש היה 91 ק"מ צפון-מזרחית לעיר קרייסטצ'רץ, באי דרומי במדינה. בשעה זו, טרם ידוע על מידת הנזק או על נפגעים. בעקבות הרעש, פורסמה וקיימת התראת אזהרה מפני צונאמי שאכן התממשה כשהחלו גלי צונאמי להכות בחופי צפון האי. האזהרה מכוונת בעיקר לחוף המזרחי של האי. צפו ברעידה.






פעילים ברשתות החברתיות מדווחים כי תושבים לכל אורך החוף המזרחי באי נוטשים את בתיהם לאזורים גבוהים יותר במרכז המדינה, מתוך חשש לפגיעה משמעותית של צונאמי. עוד הם מוסיפים, כי בזמן מנוסתם עדיין מורגשות רעידות משנה בנסיעה במכוניות ובהליכה רגלית. "הכל מאוד מפחיד וסוריאליסטי", סיפרה עיתונאית בשם אמנדה מילר בטוויטר.



יצחק גרברג, שגריר ישראל בניו זילנד, סיפר ברשת ב' על התחושה: "זה נמשך שתי דקות. הקירות רעדו. זאת הרגשה לא נעימה. אתה מחפש מחסה מתחת למשקוף". לדבריו, "היה חשש לרעידת משנה, אבל כרגע רגוע. כעת אחרי חצות פה, כנראה נדע את מידת הנזק רק מחר בבוקר". קרייסטצ'רץ היא בירת מחוז קנטרברי, באי הדרומי במדינה. העיר היא השלישית בגודלה בניו זילנד ואוכלוסייתה עומדת על כ-360 אלף בני אדם. הרעידה אף הורגשה בעיר וולינגטון, הממוקמת בדרום האי הצפוני, שם נרשם גם נזק.



אזור רעידת האדמה. צילום: אתר המכון הגיאולוגי של ארה"ב
אזור רעידת האדמה. צילום: אתר המכון הגיאולוגי של ארה"ב



האזור חווה בעבר רעידות אדמה חזקות, כאשר האחרונה מהן הייתה בפברואר 2011, אז הוגדרה ברמה של 6.3 בסולם ריכטר. מוקד הרעידה היה 10 קילומטרים מקרייסטצ'רץ ובמהלכה היא נפגעה קשות. ברעידה נהרגו 185 בני אדם, ביניהם שלושה ישראלים. בעת רעידת האדמה קרס גם בניין בית חב"ד בעיר, אך הישראלים ששהו בתוכו הספיקו להיחלץ לפני שנפל.



בספטמבר 2010 הורגשה באזור רעידת אדמה בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר - רעש שגרם לנזקים קלים בלבד ולשני פצועים באורח קשה.