ועדת שרים לחקיקה אישרה הערב (ראשון) את חוק ההסדרה, שיזמו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', שולי מועלם ויואב קיש. יש לציין כי על פי הצעת החוק, פלסטינים אשר התנחלויות ומאחזים נבנו על אדמותיהם לא יוכלו לדרוש את פינוי המתנחלים משם, אלא יקבלו פיצוי כספי או פיצוי בקרקעות במקום. הדיון בוועדה היה מתוח, והשרים ליברמן ובנט התעמתו בנושא. ליברמן תקף את בנט ואמר: "אתם מסכנים פה את מדינת ישראל ואת כל ההתיישבות בשביל גחמה אלקטורלית". בנט מצידו התעקש דרש להעלות את חוק ההסדרה להצבעה, ואף הטיח בראש הממשלה בנימין נתניהו: "הייתה לכם שנה לטפל ולא קרה כלום. מאות אלפי ישראלים הם סוג ב', עכשיו צריך להתקדם". 



היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הציג לראש הממשלה ולוועדת השרים לענייני חקיקה את חוות דעתו המשפטית לגבי הצעת חוק ההסדרה, לפיה הצעת החוק מאפשרת הפקעה של קניין פרטי בניגוד לכללי המשפט הישראלי, באופן שאינו מתיישב עם חובותיה של מדינת ישראל לפי המשפט הבינלאומי. 



עוד מסר מנדלבליט לראש הממשלה ולחברי הוועדה כי הצעת החוק אינה מתיישבת עם עקרונות בסיסיים של שלטון החוק, בכך שהיא סותרת את החובה המוטלת על רשויות המדינה לכבד את הכרעות הרשות השופטת במקרים פרטניים. עוד אמר כי קיימת מניעה משפטית לאשר את הצעת החוק בנוסחה הנוכחי, ועמד על המשמעויות שעלולות לנבוע מאישור הממשלה את הצעת החוק, ובכלל זה ביחס לבקשת המדינה מבג״צ לדחות את פינוי עמונה. למרות כל טענותיו, כאמור, עבר החוק פה אחד.



יש לציין כי הדיון היה אמור להתקיים הבוקר, אך נדחה לשעות הערב, בשל מאמציו של ראש הממשלה שניסה לגבש מתווה שיהיה מקובל על שאר ראשי המפלגות ולדחות את ההצבעה על חוק ההסדרה בוועדת השרים לענייני חקיקה, אך ללא הצלחה. בישיבת שרי הליכוד הבוקר אמר ראש הממשלה כי הוא מעוניין לדחות את ההצבעה 'כדי לאפשר את הכרעת בג"ץ'". 



מוקדם יותר, בפתח ישיבת הממשלה, אמר נתניהו כי "הבקשה לבג"ץ הוגשה על ידי כל ראשי הקואליציה. היועץ המשפטי לממשלה אומר באופן ברור שהעלאת החוק תפגע קשות בסיכויי הדחייה ולכן היום בישיבת ראשי הקואליציה נבחן בשיקול דעת ואחריות את האפשרויות לפנינו. אין מי שדואג יותר להתיישבות יותר מאיתנו". 



במהלך הדיון התפתח עימות קצר בין ראש הממשלה ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בנושא, לאחר ששרת התרבות אמרה בדיון כי ראש הממשלה לא אמר אף פעם שהוא נגד חוק ההסדרה. בתגובה אמר נתניהו כי הוא אינו "זקוק להגנה מול הספינים. גם של הפוליטיקאים וגם בתקשורת". השר בנט ביקש לפתוח את הנושא אולם נתניהו ענה לו כי "זה כל כך ילדותי וחסר אחריות. רווח של רגע, שעה שאנחנו מנסים להשיג דחייה מבית המשפט".



"מוקדם לומר שניצחנו"


יוזמת חוק ההסדרה ויו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה בתגובה לאישור החוק בוועדת השרים: "התקדמנו שלב נוסף בתהליך שיתקן עוול ויביא נורמליזציה למשפחות רבות המשרתות את המדינה, משלמות מיסים ובונות את ביתן כחוק. מוקדם לומר שניצחנו שכן צפויות עוד מהמורות בדרך ליצירת שיוויון זכויות כלפי אותם תושבים. 50 שנה אחרי שחזרנו לשטחי ארץ ישראל כולה, עושה המדינה צעד נוסף להסדרת ההתיישבות".



ח"כ בצלאל סמוטריץ', גם הוא בין יוזמי החוק, אמר: "אישור חוק ההסדרה בוועדת השרים לחקיקה כנגד כל הסיכויים מלמד אותנו בראש ובראשונה שכאשר מתעקשים על דבר צודק ונכון בסוף מצליחים. זהו מסר שטוב שהימין יפנים ויאמץ בהמשך במכלול סוגיות שעומדות על הפרק".



לדבריו, "חוק ההסדרה חשוב גם בגלל הסרת חרב ההריסה מעל הישוב עמונה ומעל אלפי בתים נוספים בהתיישבות אבל הוא חשוב בעיקר כי הוא מחזיר את הדיון על עתיד ההתיישבות אל המגרש הטבעי שבו הוא אמור להתנהל במדינה דמוקרטית - אצל נבחרי הציבור בכנסת והממשלה, ומעביר מסר חד משמעי למי שנכשלים פעם אחר פעם במגרש הדמוקרטי ומנסים לייצר מסלולים עוקפי דמוקרטיה דרך בג"ץ והמערכת המשפטית. החוק חשוב גם כי הוא מבהיר שבישראל יש ממשלה נבחרת וכנסת ריבונית והם שיקבעו את עתידה של ההתיישבות ולא פקידים ויועצים משפטיים. אני מבקש להודות מאוד לשרים בנט שקד ואריאל על נחישות ועמידה על עקרונות שהוכיחו את עצמם הערב."



השר בנט הגיב בנושא אף הוא: "מדינת ישראל החלה היום בהליך היסטורי של הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני מברך את ראש ממשלה ואת שרי מפלגתו שנשאו באחריות הנדרשת מממשלת ימין והצביעו בעד הגשמת החזון הלאומי. בנחישות ובמשילות נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו".



שרת המשפטים איילת שקד, שתמכה בהצעת החוק מסרה כך: "הממשלה הזאת תסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון, גם כשארגוני שמאל קיצוניים מנסים לבצע "לוחמה משפטית". הדרך להשפיע על מפת ההתיישבות ביהודה ושומרון היא בבחירות ולא בשיטה הפסולה בה אותם ארגונים נוהגים היום".



גורם בליכוד מסר כי הליכוד היה בעד חוק ההסדרה והצביע בעדו. השאלה שעמדה על השולחן היא דחייה של 48 שעות מתוך רצון למצות את אפשרות הדחייה של בג"צ – לטובת המתיישבים בעמונה. כשנתקבלה ההערכה בישיבת ראשי הקואליציה שהסיכוי לקבלת החלטת בג"צ עד יום שלישי הוא קלוש, הוחלט לאפשר לשרי הליכוד לתמוך בחוק וכך הם עשו.



בעקבות העברת חוק ההסדרה פה אחד בוועדת השרים, נמסר ממטה מאבק עמונה: "מברכים ומחזקים את שרי הממשלה שגילו מנהיגות אמיצה והצביעו בעד חוק ההסדרה, על אף כל הלחצים. הדרך עוד רבה לפנינו אך אנחנו בטוחים שבדרך הזו תגיע ממשלת ישראל להישג הנכסף של הסדרת ההתיישבות. ראש הממשלה וכל שרי הממשלה - חזקו ואימצו בדרך הציונית והצודקת בה אתם הולכים. אנו מצידנו נמשיך לפעול ולהזכיר כי עבור הימים בהם מחריבים ישובים. שנית עמונה לא תיפול".