יותר מחודש אחרי שאזרחי קולומביה דחו את הסכם השלום ההיסטורי עם המורדים מפאר"ק, הגיעו הממשלה וחברי המחתרת השמאלנית להסכם מחודש שמשלב את ההסתייגויות שהגיעו מהאופוזיציה ומקבוצות נוספות. בתום משא ומתן מחודש שהתקיים בהוואנה חתמו על ההסכם החדש ביום שבת בערב נציג ממשלת קולומביה, הומרבטו דה לה קאלה, ובכיר פאר"ק, איוון מרקז, בטקס חגיגי בנוכחות שר החוץ הקובני, ברונו רודריגז פרייה.



"הגענו להסכם סופי חדש כדי לסיים את העימות המזוין, שמשלב שינויים, הבהרות וכמה תרומות חדשות מקבוצות חברתיות שונות", נאמר בהודעת הסיכום המשותפת. "השלום לא יכול להמתין יותר". נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס, שזכה בפרס נובל השנה בזכות פעילותו לסיום מלחמת האזרחים שנמשכה 52 שנה וגבתה יותר מ־220 אלף קורבנות, בירך על החתימה ואמר כי מדובר "בהסכם טוב יותר מקודמו".



נציג הממשלה, דה לה קאלה, ציין כי אחת התוספות החשובות בנוסח המחודש הוא הדרישה שחברי פאר"ק יציגו רשימה מלאה של כל הנכסים שלהם לצורך פיצוי הקורבנות. עוד נמסר כי ההסכם החדש מבטל את נוכחות השופטים הזרים בבתי הדין המיוחדים, שידונו בפשעים מתקופת המלחמה, ודורש מארגון פאר"ק לספק את כל המידע על המעורבות שלהם בסחר בסמים.



"ההסכם הזה היה הזדמנות לפתור ביקורות רבות וחוסר שביעות רצון, אולם מעל הכל הוא נועד לאחד את כל הקולומביאנים", אמר דה לה קאלה. "שוב הוכחנו שלמרות חילוקי דעות וחזון שונה אפשר להגיע לנקודות משותפות באמצעות דיאלוג".



מרקז הביע תקווה כי ההסכם החדש יוכל להיכנס לתוקף בקרוב. "אנחנו מציגים לעם הקולומביאני את הסכם השלום המוחלט החדש שאנחנו מעדיפים לקרוא לו הסכם התקווה, כלי רב עוצמה להפוך את המדינה לדמוקרטית ולהגשים את זכויות התושבים", הצהיר.



עוד לא ברור אם ההסכם הנוכחי גם יובא למשאל עם, אולם נמסר כי הנשיא לשעבר אלוורו אוריבה, שהוביל את מחנה המתנגדים לניצחון המפתיע בחודש שעבר, עדיין אינו מרוצה לחלוטין. אחרי פגישתו עם סנטוס הוא הודיע: "ביקשתי מהנשיא שהטקסטים שעליהם הם הכריזו בהוואנה לא יהיו החלטיים", וכי בכוונתו לבחון היטב את הסעיפים לעומק לפני שיביע את דעתו הסופית.