הפצצה המתקתקת נשארת בחיפה: המכרז שפרסמה המדינה להקמת מתקן חלופי במישור רותם למכל האמוניה הסתיים היום (שני) בכישלון חרוץ, לאחר שאף גורם לא הגיש הצעה. רק בקיץ האחרון אישר משרד האוצר מענק הקמה מהמדינה בסכום מקסימלי של עד 240 מיליון שקל ואף פיצוי שהמדינה תספק ליזם במקרה שיביא לסגירת המפעל בגובה מקסימלי של עד 480 מיליון שקל, אולם ללא הועיל.



"כעת, הממשלה תדון בחלופות השונות, ותעדכן בכך את הציבור בהקדם האפשרי", נמסר מהמשרד להגנת הסביבה והשר זאב אלקין הוסיף: "לא נשלים עם מיקומו הנוכחי של מכל האמוניה בחיפה, ונעשה את כל המאמצים על מנת שלא יישאר שם. כעת, הממשלה צריכה לדון בחלופות השונות, ונעדכן בכך את הציבור בהקדם".



מיכל האמוניה בחיפה הוכר כבר לפני שנים על ידי רשויות המדינה, ובכלל זה מערכת הביטחון, כאחד המתקנים האסטרטגיים המסוכנים במדינת ישראל שבמקרה של תקלה קיצונית, או פגיעה ישירה של טיל במלחמה, סיכון לו היו חשופים תושבי חיפה והקריות כבר לפני עשור במלחמת לבנון השנייה, עלול להיגרם אסון המוני שיגבה את חייהם של מאות בני אדם ועוד אלפי פצועים. אבל הכלבים נבחו והשיירה עוברת ודבר לא השתנה.



בתגובה להתפתחות האחרונה, הודיעה עיריית חיפה כי היא תובעת מממשלת ישראל לממש מידית את ההחלטה בעניין פינוי מכל האמוניה בכל האמצעים העומדים לרשותם. ראש העירייה, יונה יהב, שהחליט לאחרונה לצאת בכל כוחו נגד התעשייה רבת העוצמה הכלכלית והפוליטית בעירו, אמר כי "לא יעלה על הדעת כי אינטרסים כלכליים של בעלי ההון וצמרת הממשלה יעמדו כנגד חייהם של תושבי המפרץ. איני מבין מדוע מתעקשים בממשלה לחכות לאסון בסדר גודל עצום המרחף מעל הצפון כולו". יהב הוסיף: "אנו מבקשים להביא בפני התושבים את העובדה המדאיגה כי רק 5% מהאמוניה במפרץ חיפה דרוש לקיומו של המשק הישראלי, וכי כל השאר משמש ליצור דשן ליצוא לחו"ל. זו העת של כולנו להתעורר ולהפסיק לגרור רגליים. הודעת המשרד להגנת הסביבה מאכזבת ומדאיגה".



בעיריית חיפה מדגישים כי העירייה מנהלת בשנים האחרונות מאבקים משפטיים להוצאת צו סגירה למכל על ניהול עסק ללא רישיון ובמקביל מתנהל דיון בביהמ"ש העליון על סירובה של העירייה להעניק היתר בנייה למכל. "לצערנו, המדינה מכתתת רגליה ולפני ימים ספורים ביקשה דחייה נוספת לדיון" אומרים בעיריית חיפה ומוסיפים: "המאבק המשפטי כנגד פעילות מכל האמוניה ימשיך ביתר שאת, ומכרז הסרק שהוציאה המדינה יוכיח לבית המשפט כי לממשלת ישראל לא הייתה כוונה אמתית לעמוד בהתחייבויות שפיזרה". 


 


גם בארגוני הסביבה מתחו ביקורת על הממשלה. עמותת "צלול" להגנת הסביבה, ממובילת המאבק להעתקת המכל,  אמרה כי "המשרד להגנת הסביבה כשל בניהול המכרז וממשלת ישראל לא עמדה בהבטחתה ולא הסירה את האיום המרחף מעל ראשם של תושבי הצפון. אנחנו דורשים מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקחת את הנושא תחת אחריותו ולהורות על סגירת המכל בהקדם האפשרי. עד למועד הסגירה על חברת "חיפה כימיקלים", ש-96% מהגז המסוכן מיועדים לשימושה ולשימוש מפעל דשנים, למצוא פתרונות לאספקת האמוניה". "צלול" גם הודיעו כי יתנגדו בתקיפות לכל ניסיון לחדש את היתר הרעלים של המכל לאחר שתוקפו יפוג בתחילת 2017. "לאחר גרירת הרגליים שנמשכה שנים והסתיימה בלא כלום, על הממשלה להוכיח לתושבי חיפה והצפון שחייהם אינם הפקר".



גם בעמותת "אזרחים למען הסביבה" תוקפים את הממשלה על התנהלותה בניהול המכרז ועו"ד ג'מילה הרדל-ואכים אומרת: "מלכתחילה לא היה ברור למה המדינה צריכה ליזום מכרז כזה ולקחת על עצמה להקים מפעל לא רווחי שכל מטרתו לספק אמוניה למפעל אחד שבעצמו לא ניגש למכרז. בדיון בוועדה לביקורת המדינה לפני שבועיים  הודה המשרד להגנת הסביבה שהוא מעולם לא בחן את החלופה לפיה כלל לא יאוחסנו כמויות כאלה במדינה". לדבריה, "שוב ושוב מתברר עד כמה חמור המחדל של רשויות המדינה במפרץ חיפה ועד כמה חיי מליון תושבי האזור הם הפקר - התעשייה היא שמנהלת את המציאות שלהם תוך כדי סיכון ממשי וחמור של בריאותם וביטחונם‎".