פעם בעשרות שנים: הערב (שני) ייראה הירח גדול יותר מהממוצע ועוצמת אורו תהיה חזקה במיוחד. חוקר החלל יואב יאיר, דיקן בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי, הסביר לבן כספית ב"103FM": "זה הירח הכי גדול שנראה מאז 1948. הירח מקיף את כדור הארץ במסלול אליפטי ולכן יש זמנים בהם הוא יותר קרוב אלינו. אם יוצא שבמחזור המופעים שלו מתקבל ירח מלא כשהוא נמצא בנקודה הקרובה במסלול האליפטי, אתה מקבל מה שנקרא ירח-על, או סופר-מון. למעשה אין כזה מושג אסטרונומי, זו המצאה נחמדה של אסטרונומים אמריקנים. זה הפך לביטוי פופולרי, בכל פעם שהירח נראה גדול בשמיים. היום רצה המקרה ויש לנו ירח גדול במיוחד, הכי גדול מאז 1948 והבא בתור יהיה רק ב-2034".




"מומלץ להביט מזרחה החל מרבע לשש בערב", הוסיף יאיר. "כי ככל שהירח קרוב יותר לקו האופק, ממש אחרי הזריחה שלו, יש אפקט פסיכולוגי שנקרא 'אשליית הירח'. המוח שלנו מתעתע בנו ובגלל שהעין והמוח משווים את הגוף הנצפה, את הירח, לעצמים קרובים כמו בניינים ועצים, הירח נראה לנו גדול אפילו יותר. בשביל זה צריך קו ראייה נקי לאופק המזרחי", הסביר.




"סטודנטים שלי אומרים שהם יעלו על הגג של מגדלי עזריאלי, אבל לא חייבים. אחר כך, בתשע בערב, כשהירח יהיה באמצע השמיים, הוא יראה הרבה פחות מרשים. אובייקטיבית אפשר למדוד את הגודל שלו ולקבל רק את האפקט הפיזיקלי שלו", אמר. כספית ציין שהערב מתאים למסיבת 'פול מון' ויאיר השיב: "היום זה הלילה שבו ייצאו אנשי הזאב".

















תוכניתו של גבי גזית, כל בוקר ב-10:00, "רדיו ללא הפסקה 103FM"