נמשכים כיפופי הידיים וקרבות הגרסאות בצמרת אל על בין הנהלת החברה המבקשת לייצר צעדי התייעלות לבין ועד הטייסים בחברה המוחה על קיפאון בתנאי העסקתם, ושוב, על חשבון הנוסעים. עוד לא חלפה יממה מאז ביטול טיסת אל על לניו יורק והערב (שני) הודיעה החברה על ביטולה של טיסה נוספת, טיסה 095 לבייג'ינג וטיסת החזור לנתב"ג. לטענת הנהלת החברה מדובר בתוצאה של עיצומים מצד הטייסים משום שאלה מוחים על שימוש החברה גם במטוסים שהיא חוכרת מחברות אחרות כדי לעמוד בלוח הטיסות ולא רק בצי המטוסים שלה. מנגד, הטייסים עצמם תוקפים את ההנהלה ומכחישים בתוקף כי מדובר בתוצאה של עיצומים וכי הם ממשיכים לעבוד כרגיל למרות עומס עבודה חריג שגם כנגדו הם מוחים, אבל לטענתם עדיין לא בדרך של עיצומים.



בימים אלה נמצאים עובדי אל על ככלל, ולא רק הטייסים, בסכסוך עם ההנהלה על רקע צעדי ההתייעלות שזו מבקשת לקדם ומקבלים במאבקם את גיבוי ההסתדרות. עם זאת, ועד העובדים טרם הכריז רשמית על סכסוך עבודה, צעד שמחייב באל על תמיכה ישירה של לפחות 70% מהעובדים שאינם מאוגדים באותו הוועד. השבוע החל תהליך של הצבעה חשאית בקרב עובדי החברה ורק לאחריו יתברר אם חברת התעופה הישראלית הולכת לקראת אפשרות של שביתה כללית בה יוכלו לנקוט העובדים והטייסים בתוך שבועיים מרגע הפנייה להכרזה על סכסוך עבודה רשמי.



היום כאמור היה זה ועד הטייסים אותו האשימה ההנהלה בביטול הטיסה לסין כשהודיעה לנוסעים: "עיצומי הטייסים פוגעים זה חודשים ארוכים בפעילות החברה. העיצומים מתבטאים בחוסר היענות של טייסים לאייש טיסות ולטוס כטייסים פעילים הלוך וחזור ודרישה לטיסה רק בכיוון אחד. צר לנו על הפגיעה בנוסעים, אך אין בידינו כל ברירה אלא להחזיר את הסדר על כנו ואת החברה לפעילות סדירה".



מנגד, ועד הטייסים טען מיד לאחר מכן בתוקף: "ברגע זה ממש נמצאים מטוס וטייסי אל על זמינים להפעיל את הטיסה לבייג'ין. בדיוק כמו שהיה אתמול כשבוטלה הטיסה לניוארק ללא סיבה".



עם זאת, טייסי אל על נוקטים כבר חודשים במתכונת עבודה לפיה טיסות אליהן שובצו מחוץ ללוח הטיסות המקורי שלהם, הם מבצעים רק בכיוון אחד בשל זמן שהיה ארוך מדי בחו"ל לטענתם. זאת למרות מדיניות החברה לפיה ברוב המקרים צוותי האוויר הישראלים כלל לא מטיסים את המטוס בחזרה ובכל זאת מקבלים תשלום שעות נוספות עבור השהייה בו.



ועד הטייסים לא קשר בין הסכסוך על תנאי העסקתם עם ההנהלה לביטולי הטיסות האחרונים והטיל את האחריות לפתחה של ההנהלה כשרמז לפגיעה מכוונת מצידה בנוסעים: "זה הערב השני ברציפות בו בוחרים הנהלת ודירקטוריון החברה לפגוע במאות נוסעים שלא יגיעו ליעדם כמתוכנן. אנחנו קוראים להנהלת אל על לחזור בה מההחלטה האומללה לפגוע בנוסעים ללא סיבה בשנה הרווחית לחברה מאז ומעולם. שנה בה משכו בעליה דיבידנדים נדיבים תוך פגיעה מיותרת וחסרת הגיון בנוסעים ובלקוחות החברה".