המדינה תשותק? ההסתדרות הכריזה היום (שלישי) על סכסוך עבודה כללי במשק בעקבות המשבר בביטוחים הסיעודיים. משמעות ההחלטה היא שבעוד 15 ימים תוכל ההסתדרות לפתוח בשביתה כללית במשק. הסכסוך הוכרז עקב ביטול הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים, והוא כולל גם את הסתדרות המורים והסתדרות הרופאים. יושבי ראש שלוש ההסתדרויות, אבי ניסנקורן, רן ארז וליאוניד אידלמן, אמרו כי אם לא יושג הסדר יכריזו על שביתה כללית.



המחלוקת הניצבת בבסיס הסכסוך נעוצה בכוונת משרד האוצר להכריז על ביטול הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים, ויצירת מצב שבו רבבות אזרחים ישראלים, המבוטחים בביטוח הסיעודי במסגרת יחסי עבודה, ייפלטו מההסדרים הביטוחיים הקיימים ויישארו באחת ללא כיסוי הולם.



המשבר התגלע בין הצדדים לפני כשנה בעקבות המתווה שביקש להנהיג אגף שוק ההון באוצר כבר החל מה-1 בינואר 2016. המשבר נמנע ברגע האחרון בעקבות התערבות יו"ר ההסתדרות והסכמת שר האוצר לדאוג לפתרון זמני ל-200 אלף אזרחים מעל גיל 55.



במסגרת ההבנות שהושגו לפני כשנה, הוחלט גם על הקמת צוות משותף, בהשתתפות נציגי האוצר וההסתדרות, על מנת לגבש מודל מוסכם לפתרון קבע שימנע פגיעה בציבור המבוטחים. "בשנה שחלפה, צוות פקידי האוצר שנבחר לקדם את הפשרה, הקשיח את עמדותיו והעלה טענות מופרכות בניסיון להתחמק מפתרון המשבר" אומרים בהסתדרות.



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) בירך על החלטת ההסתדרות, ואמר כי "בניגוד להתחייבויות המפורשות שנתן השר כחלון, משרד האוצר דחף את מבוטחי הסיעוד הקבוצתי למלתעות של חברות הביטוח שפשוט זרקו אותם מהפוליסות והשאירו אותם ללא כיסוי. אין ספק שזו ההונאה הכי גדולה שהיתה כאן, ועוד בחסות המדינה, עם למעלה מ-1.2 מיליון ישראלים שנפלו קורבן".



לדבריו, "הגיע הזמן שהמדינה תתחיל להגן על מבוטחי הסיעוד במקום לדאוג לאינטרסים של חברות הביטוח שחגגו על חשבונם. כבר הבנו שפתרון של 'הקפאת מצב' הוא בלוף - האוצר מקפיא את הכוונה לבטל לגמרי את הביטוח הקבוצתי אבל בקריצת עין נותן אור ירוק לחברות הביטוח להמשיך ולזרוק מבוטחים מהפוליסות. הפתרון היחידי האפשרי הוא אימוץ הצעת החוק שלי שתחייב את חברות הביטוח להמשיך את ההסדרים הקבוצתיים לתקופת ביניים ובהמשך להכניס כבר לתוקף את הצעתי לביטוח סיעודי ממלכתי".