עורך דין אמריקאי ידוע אמר אתמול כי נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, עשוי להוביל השפעה חיובית על העסקים והטכנולוגיה הישראליים. דניאל ריטר, שותף בכיר בקבוצה בינלאומית למדיניות ציבורית ועריכת דין, אמר ל"ג'רוזלם פוסט" כי ניצחונו של טראמפ יכול למעשה להוביל לזינוק משמעותי בכלכלה הישראלית.



"בשלב הנוכחי, טראמפ עדיין מהווה חידה, ברוב הנושאים ולרוב המדינות. זאת כי בקמפיין הבחירות שלו, הוא התמקד במדיניות הפנים של ארצות הברית", הסביר ריטר. "עם זאת, ככל שאנחנו יכולים לשער ולהעריך - טראמפ בהחלט יכול להיות חיובי לעסקים ישראלים", הוסיף.



לפי ריטר, האנשים המקיפים את טראמפ, הן במשפחתו והן בסביבתו המקצועית, מחזיקים בתמיכה מאוד גדולה כלפי ישראל. אנשים אלו ידאגו לשמירת יחסים מעולים בין ארצות הברית לישראל, לטענתו. עוד הוא הוסיף כי טראמפ מתכוון לפתח טכנולוגיות שישראל חלוצה בתחומיהן, כגון מל"טים וטכנולוגיות זיהוי קול. "יש שורה של טכנולוגיות ישראליות שמייצגות הזדמנות לחברות המעוניינות בשיתופי פעולה או בכניסה לשוק האמריקאי. בהתחשב בסדר העדיפויות של הממשל החדש, מעולם ההזדמנות לא הייתה טובה יותר", אמר.



בתוך כך, הביקורת נגד הנשיא הנבחר מאז ניצחונו על הילרי קלינטון בבחירות לא מסתכמת רק בהפגנות הענק ברחובות הערים הגדולות בארה"ב. בימים האחרונים החלה ההסתה נגד טראמפ ברשתות החברתיות לצבור תאוצה, כאשר חלק מהגולשים פתחו דפי טוויטר ופייסבוק תחת הכותרת "להרוג את טראמפ" וכן "להתנקש בטראמפ" עם קריאות לפגוע בחייו של הנשיא הנבחר. 



בסוף השבוע הניף אחד המפגינים מול מגדלי טראמפ במנהטן שלט שבו נכתב "לאנוס את מלניה" (רעייתו של טראמפ - נ"צ). רבים מתומכיו של המיליארדר הביעו זעם על כך שהרשתות החברתיות מאפשרות את פעילות החשבונות נגד טראמפ. "זה בסדר לקרוא להתנקש בטראמפ, אבל דפי אינטרנט נגד קלינטון הוסרו מיד מהרשתות החברתיות", כתב אחד מתומכי הנשיא הנבחר בזעם. "טוויטר מצנזרת דפים המצדדים בטראמפ אבל מאפשרת פרסום הקורא לאונס של מלניה".




מסתמן: רודי ג'וליאני ימונה למזכיר המדינה


בינתיים טראמפ ממשיך לבנות את הכוורת. לאחר שהודיע על מינוים של סטיב באנון לאסטרטג הראשי שלו ושל ריינס פרייבוס לראש צוות הבית הלבן מסתמן כי ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני יהיה מזכיר המדינה בממשל של הנשיא החדש דונלד טראמפ.



פקיד בכיר בצוות המעבר של הממשל החדש אמר אתמול כי "אין תחרות אמיתית על תפקיד מזכיר המדינה. אם ג'וליאני ירצה אותו, הוא שלו". בימים האחרונים הוזכרו גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ' ושגריר ארה"ב לשעבר באו"ם ג'ון בולטון כמועמדים בכירים לתפקיד. גם ג'וליאני עצמו רמז כי הוא מעוניין בתפקיד מזכיר המדינה כאשר אמר באירוע בוושינגטון כי "לא אהיה היועץ המשפטי לממשלה". ראש עיריית ניו יורק לשעבר גם חשף כי "הבסת ארגון הטרור דעא"ש עומדת בראש סדר העדיפויות במדיניות החוץ של טראמפ".



ג'וליאני התייחס למתיחות בין ארה"ב ורוסיה בחודשים האחרונים והאשים את הנשיא היוצא ברק אובמה בהתחזקות מעמדה של רוסיה. "רוסיה חושבת שזו תחרות צבאית. זו לא. חוסר הנכונות שלנו תחת אובמה אפילו לאיים בשימוש בצבא שלנו הפך את רוסיה לחזקה כל כך", אמר ג'וליאני. 



מסתמן: מזכיר המדינה החדש, רודי ג'וליאני. צילום: רויטרס
מסתמן: מזכיר המדינה החדש, רודי ג'וליאני. צילום: רויטרס




בשבועות הקרובים צפוי טראמפ לאייש את כל המשרות הבכירות בממשל החדש, יחד עם עוד 4,000 משרות ממשלתיות זוטרות יותר. לצורך כך הוא שכר צוות של לוביסטים ויוצעים ארגוניים שיסייעו לו במשימה המורכבת. אחד הרעיונות שעלו בדיונים היה לשנות את דעת הקהל כלפי טראמפ על ידי מינוי אישה לראש הוועדה הלאומית הרפובליקנית ומינוי הומוסקסואל מוצהר לשגריר ארה"ב באו"ם.



הצהרתו של טראמפ על הכוונה לגרש שלושה מיליון מהגרים לא חוקיים הביאה את ראש העירייה היהודי של שיקגו רם עמנואל להודיע כי יילחם בתוכנית ולא יאפשר גירוש מהגרים המתגוררים בשיקגו, הנחשבת לעיר מקלט לרבים מהם. "לכל אלו שעצבניים ומלאי חרדה אחרי הבחירות, אתם בטוחים בשיקגו ואתם מקבלים תמיכה כאן", אמר עמנואל בראיון ל"שיקגו טריביון". "שיקגו תמיד תהיה עיר מקלט. אנשים מכל הדתות, מכל הרקעים ומכל חלקי העולם פילסו את דרכם לשיקגו, כי העיר מציעה להם, לבניהם ולנכדיהם סיכוי להגשים את החלום האמריקאי. אני אומר זאת כבן ונכד למהגרים".



מי שהעביר ביקורת על המפלגה הדמוקרטית הוא הסנטור ברני סנדרס, שסקר חדש שהתפרסם בימים האחרונים הראה כי היה מנצח בפער גדול את טראמפ אילו הבחירות היו נערכות ביניהם. בראיון רדיו טען סנדרס כי הפסדה של קלינטון נבע מהעובדה שראשי המפלגה היו עסוקים בגיוס כספים מעשירי ארה"ב במקום לפנות למעמד הפועלים. 



"טראמפ נכנס לבית הלבן כמועמד לנשיאות הכי פחות פופולרי בהיסטוריה האמריקאית", אמר סנדרס. "הוא פנה לחרדה ולחוסר השמחה של משפחות רבות בארה"ב. יש מיליוני משפחות שבהן אנשים עובדים בשתיים או בשלוש משרות ולא יכולים להרשות טיפול בילדיהם או לשלוח את הילדים לקולג' וראו את מקומות עבודתם עוברים למקסיקו או לסין. כואב להם. המפלגה הדמוקרטית לא עמדה לצדם. הדמוקרטים היו מודאגים יותר מגיוס כספים מאנשים עשירים מאשר משיכת אנשים עובדים למפלגה".