מאות מומחי סייבר מרחבי העולם ביקרו אתמול במרכז הירידים בתל אביב בתערוכה היוקרתית שבה הוצגו הפיתוחים המובילים של התעשיות הביטחוניות בתחום. את מרב תשומת הלב משכו כלי הטיס הקטנים והרחפנים. רוב משתתפי התערוכה הציגו יכולות לגילוי, נטרול, יירוט ושיבוש כלי הטיס הקטנים, שמרתקים כאמור את המערכות הביטחוניות והצבאיות בעולם.



אחד הדוכנים הבולטים היה של חברת אלביט מערכות, שהציג חבילה כוללת של טיפול באירועי טרור. החברה הקימה חמ”ל והציגה תרחיש לטיפול באירוע טרור בינלאומי לנטרול שני מחבלים העושים דרכם לבצע פיגוע המוני באצטדיון כדורגל שמכיל עשרות אלפי צופים. “אנחנו מציגים חבילה כוללת שמספקת מעטפת לטיפול באירוע טרור בסדר גודל עצום”, הסביר בכיר בחברת אלביט מערכות. “כלומר, מהרגע שנכנסת התרעה ועד למעצר המחבלים וסיכול הפיגוע. המערכת כוללת מעטפת של לוחמה קינטית, ויזואליה שמספקת את תמונת המצב הטובה ביותר, מערכת ניטור איומים ואפילו מערכת קשר שמחברת את כלל הגורמים שבשטח, שלכל אחד מהם תדר קשר משלו”.



המערכת שהוצגה בתערוכה. צילום: אלביט מערכות
המערכת שהוצגה בתערוכה. צילום: אלביט מערכות



במהלך תרגול התרחיש של ניסיון לפיגוע טרור באצטדיון הסביר הבכיר באלביט כי “מדובר בחמ”ל אינטגרטיבי המורכב מארבע יכולות מרכזיות - מערכת לאיסוף מודיעין באמצעות שלל סנסורים שפזורים בשטח, מערכת מידע ואיסוף עם מידע גלוי שמנוטר מהמון מקומות, מערכות סיגינט, כלומר סייבר, מערכות ויזואליות שמקבלות תמונות ממל"טים ומצלמות קבועות וטרמיות ורדאר. לכל המעטפת הזו צריך להוסיף את נושא התקשורת שהפך במשך השנים לאתגר, כי כל גוף חי בתדר שלו, כולל תדרים של קשר וסלולרי”.



המערכת מזכירה את תצוגת היכולת ב"אויב המדינה"


לדברי הבכיר, אלביט הצליחה להקים מערכת מוצפנת שמרכזת ביחד בקבוצה אחת את כל סוגיות הקשר. “אלה מערכות שיכולות לא רק לדבר אחת עם כולן אלא גם לדבר באמצעות וידיאו. כלומר, אם שוטר ידבר בקשר בניידת, יוכל איש המודיעין בשטח לשמוע בנייד שלו וההפך. במערכת השנייה, כל המודיעין שנאסף, גם באמצעות מערכות האיסוף וגם באמצעות מידע שמגיע למשטרה או למאבטח בשטח, מוצלב במערכת אחת. המערכת מעבדת את המידע ומפיצה אותו לכל מי שמחובר למערכת. בשכבה השלישית יש את מערכת השליטה והבקרה”.



וכך זה פועל: המערכת יודעת לנטר שיח עם איום של פח”ע ולהצליב את המידע עם משתפי פעולה. בו זמנית היא יודעת לאסוף מודיעין על המחבל עצמו, מיהו, מה רמת האיום שמשויכת אליו, ובמקביל - לנטר את מיקומו באמצעות הטלפון הנייד שלו או האיתוראן ברכבו. מרגע שהמחבל מאותר, מל”ט ומצלמות נייחות מתחילים לעקוב אחריו ולשדר תמונות שלו באופן שוטף. כל הכוחות מקבלים את המידע און ליין וסוגרים עליו, במטרה לעצור אותו לפני ביצוע הפיגוע. לחובבי סרטים הוליוודיים, המערכת מזכירה מאוד את תצוגת היכולת ב“אויב המדינה” בכיכובו של וויל סמית.