השבוע הזה צפוי להירשם כמועד שבו החלה מהפכת-הנגד של מחנה ארץ ישראל. זו הפעם הראשונה מאז 1977 שבה החלו נבחרי הציבור מהמרכז ומהימין לממש את השקפת עולמם ואת הבטחותיהם לבוחרים, ולא את עולם המושגים של המחנה היריב. כל כך הרבה שנים שהליכוד ונתניהו בשלטון, כל כך הרבה התחייבויות לממש את המצע ואת הערכים שלהם - ורק עכשיו, בהצבעה על חוק ההסדרה, הגיעה הבלחה ראשונה של מנהיגות ואידיאולוגיה.



זה לא קרה, כמובן, הודות לאביגדור ליברמן, שהוכיח אתמול שוב עד כמה הוא חף מכל אמונה, ורק כוח ושלטון מניעים אותו. זה לא קרה גם בגלל נתניהו, שנדחף בעל כורחו למהלך רק בגלל התרסקות התירוץ המסורתי שלו להתקפלות ומשיכת זמן, עם נפילת ציר אובמה-קלינטון. זה התרחש מכיוון שנוצק דור חדש של הנהגה בבית היהודי ובליכוד, כזה שיוזם בעצמו אבל גם מקשיב לציבור הרחב שלא מוכן יותר לקפל את הדגלים.



רבות דובר על המלכודת האולטימטיבית שהכינו בנט ושקד לראש הממשלה ולשר האוצר, שאכן לא הותירה להם ברירה פרט להצבעה בעד. גם בליכוד התגבשה קבוצה של בכירים שקצה בהתנערות השיטתית של נתניהו מהשקפת העולם ומהבטחות הבחירות, והכינה במחשכים אגרוף פוליטי נגדו.



מדובר במהפכת נגד מול שליטה היסטורית של המיעוט על הרוב


כך נוצרה קואליציית הברזל ונרשם השבוע הראשון במהפכת-הנגד; מהפכה שנועדה להפוך, סוף סוף, את היהודים תושבי יו"ש לאזרחים מהשורה ולא סוג ב'. שכוונתה לממש את ההשקפות הציוניות הקלאסיות - ההתיישבות, ההגשמה והעצמאות שאינה מתכרסמת.



זו מהפכת נגד מול שליטה היסטורית של המיעוט על הרוב, ומול פירמידה שלטונית ומשפטית הפוכה, שהונהגה בדור האחרון, ובמסגרתה חברי הכנסת והשרים אומנם נבחרים על ידי העם, אבל מי שקובע את ערכי המדינה ומדיניותה הם שופטי בג"ץ והיועץ המשפטי.



זו מהפכה שמטרתה להגשים את פסיפס האמונות של רוב הציבור בארץ, מי שמצביע באופן שיטתי בעד תפיסות הקואליציה הנוכחית, אבל נבחריו משליטים דווקא את מדיניות האופוזיציה. השבוע נעשה צעד ראשון גם נגד ההתבטלות לפני בעלי ההגמוניה בתקשורת ובאקדמיה. אלא שזו רק ההתחלה, ואת המהפכה צריך גם להשלים.