דוח מבקר המדינה בעניין צוק איתן מתהפך על הדרג המדיני ומקל מאוד עם הדרג הצבאי: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון לא שיתפו את שרי הקבינט במידע המודיעיני שאסף צה"ל באשר לאיום המנהרות. ראש הממשלה נתניהו, אף על פי שידע, לא הורה להכין בצה"ל מענה מבצעי לאיום, תורת לחימה, ולא דאג שתהיה היערכות כזאת. הדוח הסופי של המבקר מאמץ את גרסתו של נפתלי בנט באשר לאיום המנהרות וקובע כי בניגוד להצהרותיו של נתניהו, הוא לא עדכן את הקבינט באשר לאיום. בקבינט לא התקיים דיון או רבע דיון על המנהרות עד 30 ביוני 2014, עת נפתלי בנט הציג את המידע בפני הקבינט. כל הציטוטים שהציג נתניהו במהלך הקיץ בפני שומעיו לקוחים מדיונים ביטחוניים לא רלוונטיים או מדיוני הקבינט שאחרי אותו תאריך.



הציטוטים שכן נלקחו מהקבינט לקוחים מאזכורים קצרים ובודדים בשולי ישיבות הקבינט, שנמשכו כמה שניות כל אחד. דיון מסודר ומקצועי בסוגיה לא היה ולא נברא, בדיוק כפי שטען בנט מהרגע הראשון.



בשורה התחתונה, מי שקבר את בנימין נתניהו בכל הקשור לדוח מבקר המדינה, הוא בנימין נתניהו בעצמו. בתגובה להדלפות מטיוטת הדוח בילה נתניהו את הקיץ האחרון באינסוף שיחות עם עיתונאים, בהן הקריא והביא מובאות מפרוטוקולים שונים ש"הוכיחו" עד כמה היה הקבינט מעודכן באיום המנהרות.



אנשי מבקר המדינה לקחו את הנושא לתשומת לבם. יכול להיות שפספסנו משהו, הם אמרו לעצמם. בין הטיוטה לדוח הסופי, שהופץ אתמול לנמענים השונים, הם עשו עבודת דוקטורט נרחבת ובדקו בפינצטה את כל הפרוטוקולים של כל הדיונים בכל הפורומים מיום הרכבת הממשלה ועד פרוץ צוק איתן. לא רק שהם לא שינו את דעתם מטיוטת הדוח בעקבות העבודה הזו, אלא להפך. התמונה התבהרה עוד יותר והפעם הם גם הטילו את האחריות על כך שהקבינט לא ידע, על האחראי: ראש הממשלה בנימין נתניהו. יחד איתו, גם שר הביטחון לשעבר, משה יעלון. האחריות הזו לא הוטלה בטיוטה הראשונה באופן ספציפי. מה שמסע ההרצאות בקיץ של ביבי הצליח להשיג, זה שהאחריות תוטל על המרצה.



הדוח הוא מסמך קשה, אפילו מדכא, שמתאר תמונה קודרת של מדינה שמתנהלת ללא יד מכוונת. יחד עם זאת, הוא משתמש בלשון נקייה, בלי סופרלטיבים, ולא מטיל אחריות אישית, רק "הערות". אלה כליו של מבקר המדינה. התמונה המצטיירת היא של צבא ומודיעין שאוספים מידע רב ערך ויקר המציאות, אך המידע הזה כלל לא מגיע לחברי הקבינט המדיני־ביטחוני. ראש הממשלה ושר הביטחון שומרים אותו אצלם. הם מסתירים את המידע מהקבינט, והוא לא מגיע לפורום החוקתי שאמור לדון בו. אבל זה לא הסוף: נתניהו, שידע על איום המנהרות מאמ"ן עוד מ־2013, לא עשה דבר כדי לייצר מוכנות בצה"ל, להכין תוכניות מבצעיות, ליצור תורת לחימה. גם כאן, האחריות מוטלת עליו.



מנהרות שנחשפו בצוק איתן. צילום: דובר צה"ל
מנהרות שנחשפו בצוק איתן. צילום: דובר צה"ל



טיוטת הדוח, שהתמקדה בדרג הצבאי, התהפכה בדוח הסופי, שמתמקד בדרג המדיני. הרמטכ"ל וראש אמ"ן מקבלים זיכוי חלקי. ראש אמ"ן, סגן הרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי, הביא מידע רב על המנהרות והעביר אותו למי שהיה צריך להעביר אותו. העובדה שלא הועבר לקבינט, אינה באחריותו. המבקר מאמץ את הנרטיב של צה"ל בנושא. הוא קורא תיגר על הנוהל הזה ומעיר לצבא שאם בעתיד יראו שמידע חיוני שהעבירו לא מגיע לשרי הקבינט, יעשו טוב אם יעירו על כך לשר הביטחון ולראש הממשלה, על מנת שיציגו את המידע הזה לקבינט. הנה כמה ציטוטים מהדוח: "היה על שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש אמ"ן, ואף על ראש הממשלה, לפעול ולוודא שבצה"ל תהיינה תוכניות מבצעיות גם בהתייחסות לאיום זה". זוהי הערה מפורשת והטלת אחריות על העובדה שצה"ל לא היה מוכן לאיום המנהרות.



"מעיר לשר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש אמ"ן ורח"ט מחקר על כך שלא הוצגו במפורט לשרי הקבינט חומרת איום המנהרות המתפתח כשם שהיו ידועים להם מבעוד מועד, עד ה־1 ביולי", נכתב עוד בדוח. "אי־הצגת האיום כאמור מהווה ליקוי ופגעה בבסיס הידע של חברי הקבינט. הערה נוספת לשר הביטחון שלא וידא שצה"ל מציג את החומרים הקיימים בפניו לכלל חברי הקבינט. חומרת איום המנהרות הייתה ידועה כבר במחצית השנייה של 2013 לשב"כ ולאמ"ן והללו מסרו דיווחים מפורטים על כך לשר הביטחון לראש הממשלה. מ־2008 ועד לצוק איתן הושקעו מאמצים מודיעיניים רבים בעניין המנהרות על ידי שב"כ ואמ"ן, בדגש על 2013".



כותבי הדוח במשרד המבקר מציינים עוד: "הגם שצה"ל אינו עומד בקשר ישיר עם הקבינט ואין לו כפיפות פיקודית אליו, הרי שתפקידם של ראש אמ"ן והרמטכ"ל היא באחריות קולקטיבית גם כלפי הממשלה ולא רק כלפי שר הביטחון, שידע. משכך, מכוח אחריותם של הרמטכ"ל וראש אמ"ן כלפי ראש הממשלה והקבינט, הגם שאינם ממונים על סדר היום של הקבינט, להציג בהתאם על סדר היום של הקבינט ואף לזמן ולהציג בפני שר הביטחון, שימליץ לראש הממשלה או למל"ל להציג בפני הקבינט מידע שיש להציגו. צה"ל לא יכול לכפות על חברי הקבינט לקרוא את חומריו, ויש חשיבות גדולה למה שצה"ל מעביר לשר הביטחון כדי שהוא יעביר לשאר חברי הממשלה".



בשורה התחתונה, הקבינט לא היה מעודכן באשר לאיום המנהרות, וישראל הגיעה לעימות כשצה"ל כלל לא מוכן עם מענה מבצעי, מכיוון שראש הממשלה ושר הביטחון לא דאגו שיהיה מענה כזה. המבקר גם מקבל את עמדת נפתלי בנט, שהודגמה בוויכוח שניטש בינו לבין נתניהו בסוגיית מזכיר צבאי לשרי הקבינט. המבקר מאמץ את העמדה שלפיה שר קבינט אינו שר ממשלה רגיל והוא זכאי וחייב להיחשף למידע אליו נחשפים ראש הממשלה ושר הביטחון.



גורם בסביבת ראש הממשלה נתניהו אמר אמש: "איום המנהרות הוצג במלוא חומרתו ב־13 ישיבות קבינט שונות. ראש הממשלה אף הגדיר אותו כאחד מארבעת האיומים האסטרטגיים למדינת ישראל ובהם איום הגרעין, איום הטילים ואיום הסייבר. כאשר כך הם פני הדברים, לא ניתן לטעון ברצינות שהאיום לא הוצג במלוא חומרתו בפני חברי הקבינט".