בלחיצת כפתור: המצאת "הכפתור Baby" - מערכת לזיהוי והתראה מיידית על שכחת ילדים ברכב. המערכת מופעלת באמצעות שלושה חיישנים, שעונים על כל התרחישים במקרה של שכחת ילד ברכב. מהרגע שהמנוע נכבה והמפתח הוצא מהסוויץ', החיישנים הללו נכנסים לפעולה. זהו פיצ'ר חדש שמצטרף למערכת "הכפתור" הקיימת, שיודעת לזהות פגיעה ותאונה ברכב ומחוברת למוקד חירום אנושי שפועל 24 שעות.



ההשראה לרעיון: "לצערנו, קרו לאחרונה לא מעט מקרים שבהם ילדים נשכחו ברכב, וכמה מהם גם מצאו את מותם", מספר טובי כהן (32), מנכ"ל חברת "הכפתור" (מערכת בטיחות וחירום לרכב). "חיפשנו את הפתרון האולטימטיבי, כלומר שילוב של מערכת טכנולוגית שמחוברת למוקד אנושי. ברגע שיש התראה על שכחת ילד ברכב (עקב זיהוי נשימה, בכי, תזוזה, או חום גוף דרך מצלמה תרמית), המוקד קודם כל מתקשר להורה או עד שלושה בני משפחה כדי לדווח על כך. אם אין מענה, המוקדנים פונים ישירות לגופי ההצלה ומכוונים אותם לרכב".



חבלי לידה: "לפני כשנה התחלנו לפתח את הפיצ'ר הזה, וכיום יש לנו מוצר מוגמר שעבר בדיקות. התחלנו כבר להפיץ אותו בקרב מובילי דעה, וב־1 בינואר הקרוב כולם יוכלו להצטרף לשירות הזה. כרגע אנחנו בתהליך לאשר גם תו תקן של מכון התקנים הישראלי".



סיפוק: "יש לי רגישות לכל נושא הרכב, גם כי יש לי ילדים וגם כי אבא שלי הוא מורה לנהיגה ומתנדב במד"א. בעקבות כך נחשפתי להרבה מקרים מצערים שקשורים ברכב. כולי תקווה שהפיצ'ר הזה יפחית את המקרים הללו".



שאיפות: "באירופה, החל משנת 2018, מדינות יחייבו הימצאות של מערכת מצוקה בתוך הרכב בטכנולוגיית eCall. אני מאוד מקווה שגם בישראל החוק יחייב להתקין בכל רכב מערכת בטיחות מצילת חיים".



כפתור לזיהוי והתראה על שכחת ילדים ברכב
כפתור לזיהוי והתראה על שכחת ילדים ברכב



בחברה טובה



ההמצאה: "קונפיקיד" - אפליקציה לתרגול סיטואציות חברתיות בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי. בשלב זה מותאמת לאייפון ולטאבלט.



ההשראה לרעיון: "אני שותפה בפרויקט הזה עם שני פאר, רוני קירש ואריאל ברונר", מספרת לירון קלינגר (37) מנהלת מוצר בחברת Sentidio. "אח של אריאל הוא בעל צרכים מיוחדים, ולכן היה חשוב לו לפתח כלי שיאפשר לילדים להתנסות בצורה וירטואלית וחינוכית בסיטואציות חברתיות מאתגרות. גם הבן שלי, שהוא בן שבע, נמצא על הספקטרום, ואני חווה איתו יום־יום את הסיטואציות האלה. ילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי חווים קשיים בסיטואציות חברתיות. הם מתקשים במשחק משותף, בליצור קשר עם ילדים בגילם, התקשורת והשיח יותר מורכבים עבורם, ולכן הרעיון של האפליקציה הוא לעזור להם להתמודד עם הקשיים האלה. האפליקציה מציגה להם סיטואציות חברתיות שונות באמצעות סרטונים, הם צופים בסיטואציה וצריכים להגיב לה. למשל, רואים ילד אוכל במבה, ואני רוצה גם. אז מה אני צריך לעשות? או למשל, מה עושים אם אני מבקש במבה, אבל הילד מסרב? איך אני מתמודד עם הדחייה? יש כמה אפשרויות בחירה, אחת מהן נכונה. המטרה היא שבאמצעות ה־video modelling שקיים באפליקציה, ילדים ידעו להתנהל בצורה נכונה כשייתקלו בסיטואציה אמיתית כזאת. זוהי אפליקציה שבראש ובראשונה מקדמת ומטפלת".



חבלי לידה: "העבודה על האפליקציה החלה לפני כשנה. האפליקציה כבר קיימת, ויש בה כ־30 סיטואציות מוסרטות. כרגע אנחנו עושים פיילוט ובוחנים תגובות של ילדים, כדי לראות אם זה אכן עוזר להם להתנהל יותר נכון בסיטואציות השונות. לאחרונה גם נכנסנו לחממתMindCET של מט"ח, והם עוזרים לנו גם להיכנס כפיילוט לבתי הספר".



סיפוק: "אני מאוד אוהבת לשלב את האתגרים הטכנולוגיים בנושאים האישיים. אני מרגישה שעושים פה משהו מאוד אנושי, וההורים של הילדים שהשתתפו בפיילוט מאוד התלהבו מהאפליקציה".



שאיפות: "להוסיף לאפליקציה סיטואציות נוספות, כשהמטרה היא שבסופו של דבר זה לא יהיה רק לילדים שנמצאים על הספקטרום, אלא לכל ילד בעל צרכים מיוחדים".



על קצה הלשון

ההמצאה: - English Club אפליקציה ללמידת אנגלית בסיסית (קריאה, כתיבה, הבנה והגהה נכונה) למתחילים ולמתקשים. מתאימה לילדים החל מכיתה א' (אם הם דוברי אנגלית) או מכיתה ג' (לאלה שלא דוברי אנגלית). את האפליקציה אפשר להתקין בסמארטפונים ובטאבלטים למיניהם.



ההשראה לרעיון: "חצי מהתלמידים בבתי הספר מתקשים באנגלית בשלב של רכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה", אומרת פרן לויט (61), שעוסקת בהוראת אנגלית. "כבר הרבה מאוד שנים אני מלמדת אנגלית לפי שיטת 'היקי', שפותחה באנגליה בידי קתלין היקי. זוהי שיטה רב־חושית יסודית ומוצלחת, שגורמת לילד ללמוד באמצעות קריאה, שמיעה, דיבור וכתיבה. יש גם משחקי לימוד בתוך האפליקציה. זה כיפי, צבעוני ומאפשר למידה עצמאית".



English Club - אפליקציה ללמידת אנגלית
English Club - אפליקציה ללמידת אנגלית



חבלי לידה: "התחלנו לעבוד על האפליקציה ב־2008, כשיצא האייפון. הגרסה הראשונה יצאה ב־2012, ומאז האפליקציה מאוד השתכללה. לפני כארבעה חודשים השקנו גרסה לאנדרואיד, שכוללת משחקי לימוד נוספים, שיתווספו בקרוב גם לגרסה של משתמשי אייפון. הוספנו גם שפות לאפליקציה. מעכשיו היא מותאמת לא רק לדוברי עברית ואנגלית, אלא גם לדוברי ערבית וספרדית".



סיפוק: "מאוד חשוב לי לעזור לילדים להתגבר על המכשולים שקיימים בתחילת הדרך של למידת האנגלית, כדי שיוכלו להמריא ביכולות שלהם. עצם זה שאני יכולה להקל עליהם עושה לי טוב".



שאיפות: "לפתח משחקים נוספים לאפליקציה, ושכמה שיותר ילדים ברחבי העולם יכירו אותה. כבר עכשיו הורידו את האפליקציה גם במונגוליה, בתאילנד, ואפילו בערב הסעודית השתמשו בה 700 תלמידים".



פסק זמן


ההמצאה: Pause - קופסה שחוסמת קליטת טלפונים סלולריים. את הקופסה, ובתוכה נמצאים הטלפונים, אפשר להניח על השולחן או בכל מקום אחר בבית, וכך ליהנות מזמן משפחה איכותי ללא הפרעות של צלצולים, ווטסאפים וכדומה.



ההשראה לרעיון: "את המוצר פיתחתי עם אשתי, לידר, ועם שני חברי ילדות שלי, אורי לוין ורונן גפן", אומר יובל לזי (41), עורך דין ויזם. "הכל התחיל מערב אחד שבו ישבתי לאכול עם אשתי והילד שלי, שהיה אז בן שלוש. בזמן ארוחת הערב התחלתי לקבל אס־אם־אסים, טלפונים ומיילים מהעבודה, ומצאתי את עצמי נבלע לתוך הטלפון. ככל הנראה, הבן שלי ניסה לדבר איתי כמה פעמים, אך הייתי מרוכז כל כולי בטלפון ולא הגבתי לו. ואז פתאום שמעתי אותו צועק: 'אבא, בבקשה שים את הטלפון בכיס'. זה שבר אותי והבנתי שאני חייב לעשות משהו בנושא. הבנתי גם שהבעיה היא אפילו הרבה יותר גדולה, כי לא רק הורים מחזיקים טלפונים ניידים, אלא גם ילדים, ואז הבעיה בעצם מתעצמת שבעתיים. לכן, חשבנו איך מייצרים זמן משפחה איכותי, ללא הפרעה כלשהי של טלפונים".



קופסה שחוסמת קליטת טלפונים סלולריים
קופסה שחוסמת קליטת טלפונים סלולריים



חבלי לידה: "אנחנו עובדים על הפרויקט כשנתיים. יש לנו אבטיפוס מוכן, וכרגע אנחנו נמצאים במהלך גיוס המונים ב־Indiegogo. נשאר לנו עוד כחודש לקמפיין הגיוס, ואז אנחנו נכנסים לתהליך הייצור. בחודש מרץ הקרוב המוצר אמור לצאת לשוק".



סיפוק: "סקר שנערך בארצות הברית לפני כשנתיים הראה שכ־62% מהילדים טוענים שההורים שלהם לא שמים לב אליהם, והסיבה העיקרית הייתה התעסקות בטלפונים הניידים. לכן, העובדה שהמוצר הזה מאפשר בצורה נוחה ופשוטה להתנתק מהטלפון ולהתחבר למה שחשוב באמת - לילדים ולמשפחה - היא מאוד משמחת. בקופסה הזאת יש מקום לשישה טלפונים, ועצם ההימצאות שלה בבית מזכיר לנו את הצורך להתנתק מהניידים ולבלות בשקט ובנחת עם בני המשפחה. הרעיון הוא גם ליצור מעין טקס משפחתי של ניתוק מהטלפונים לזמן מסוים".



שאיפות: "שנתחיל לראות את Pause מככב בכל שולחן ארוחת ערב של משפחות, וגם במסעדות ובמשרדים. אני לא נגד טכנולוגיה, אין לי בעיה עם טלפונים, אבל אני גם בעד זמן איכות משפחתי ושיח פנים מול פנים".



ליווי צמוד

ההמצאה: "ברקיד" - צמיד חכם ואופנתי לילדים שמתריע בכל פעם שהילד מתרחק מההורה מרחק של 0־45 מטרים (ההורה מגדיר מראש באמצעות אפליקציה את המרחק הרצוי). ברגע שהילד מתרחק, ההורה מקבל התרעה באמצעות צפצוף חזק מאוד. הצמיד עשוי מ־PVC, הוא אנטי־אלרגני ומתאים לילדים מגיל אפס.



ההשראה לרעיון: "הרעיון התחיל מסיפור אחר לגמרי", מספר אליאב אלחדד (29), יזם. "בתקופת מבצע עופרת יצוקה הרבה הורים בבאר שבע לא ידעו אם הילדים שלהם הספיקו להיכנס לממ"ד או לא. הטכנולוגיה שהתחלנו לעבוד עליה בזמנו הייתה אמורה לתת להורה אינדיקציה אם הילד נמצא בתוך המרחב המוגן או לא. אבל עם הזמן הגענו למסקנה שיש תאונות יותר קריטיות עם ילדים והתחלנו לפתח צמיד שנותן מענה לכל בעיות הבטיחות הקיימות, כגון טביעה בבריכה, איבוד הילד במקומות הומי אדם, שכחת ילד ברכב וכדומה".



צמיד ה"ברקיד" המתריע מפני התרחקות ילדים
צמיד ה"ברקיד" המתריע מפני התרחקות ילדים



חבלי לידה: "את המוצר פיתחנו באמצעות משקיעים פרטיים. אנחנו עובדים על המוצר במשך כארבע שנים, והוא יצא לשוק לפני כחצי שנה. בחודש הקרוב יוצאת גרסה משודרגת שלו, שלא רק מתריעה בצפצוף, אלא גם מציגה את המיקום המדויק שבו הילד נמצא באותה עת. כמו כן, תהיה גם אפשרות לשתף את תמונת הילד בפייסבוק ברגע שהוא נעדר".



סיפוק: "פנו אלינו הורים רבים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, שלא מודעים לסכנות השונות. הם אמרו לנו שהחיים שלהם נהיו הרבה יותר קלים ורגועים בזכות הצמיד, וזה בעצם הסיפוק הכי גדול".



שאיפות: "כרגע אנחנו מוכרים את הצמיד און־ליין בישראל, בארצות הברית, במקסיקו, ומתחילים למכור גם בברזיל. השאיפה היא, כמובן, לדאוג שכל הילדים בעולם יהיו בטוחים".



מעז יצא מתוק


ההמצאה: Sugarman Save The Kids - אפליקציה שהגיחה לאוויר העולם לפני כחודש וחצי, ומטרתה להעביר לילדים (בגילי 2־5) בצורה כיפית את הצורך לאכול מאכלים בריאים ומזינים במקום מוצרים מתוקים ואוכל מעובד. האפליקציה מציגה משחק שבו מראים ילדים שמנסים להשיג כל מיני ממתקים, והמטרה היא לזרוק להם מאכלים בריאים לפני שיצליחו להגיע למתוקים. השוגרמן הוא דמות שבעצם נלחמת ב"רעים" - שהם המתוקים למיניהם.



ההשראה לרעיון: "האפליקציה היא המשך של מיזם עסקי בעל אג'נדה חברתית שיזם לפני כשנה היזם, יניב לוי", מספר גיא פלג (42), מנכ"ל חברת "שוגרמן". "היא באה בהמשך לסדרת חוברות קומיקס ששוגרמן הוציא. הרעיון של כלל המיזם הוא להנחיל בקרב ילדים ומבוגרים אורח חיים בריא, שתזונה היא אחת ממרכיביו".



אפליקציית - Sugarman Save The Kids
אפליקציית - Sugarman Save The Kids



חבלי לידה: "האפליקציה מיועדת כרגע למשתמשי אנדרואיד, ובקרוב תעלה גם לחנות של אפל. מולנו ניצבים כל הגופים המסחריים שמתפרנסים משיווק מוצרים עתירי סוכר, אבל אנחנו לא הולכים נגדם, אלא מנסים לשנות הרגלים בקרב הציבור".



סיפוק: "סוכרת היא כיום מגפה בעולם המערבי. לי יש קרובת משפחה בגיל הילדות שסובלת מכך, וגם בני משפחה רבים של יניב סובלים מסוכרת. לכן אנחנו שואבים סיפוק מהניסיון לעזור לאנשים להימנע מהמצבים האלה".



שאיפות: "בקרוב נוציא לשוק חטיפים בריאים ללא סוכר מעובד. כמו כן, השאיפה היא לפתח עוד הרבה אפליקציות כיפיות, וכמובן לגרום לשינוי המיוחל".



ראש גדול



הנה כמה מהפטנטים שרקחו ילדים כדי לשפר לעצמם את החיים: במסגרת התוכנית "למידה תוך פתרון בעיות" של "קדימה מדע" בשיתוף המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, תלמידי כיתה ט'־י' באצבע הגליל ובגולן שוקדים על פיתוח פתרונות יצירתיים לבעיות שמעסיקות אותם באמצעות חקר מדעי ותכנון טכנולוגי. התוצאות מגוונות: שיר יצחקי ואביב עשור פיתחו קוצב זמן למבחנים, עידו נוריאל, רותם שאול וארז אלקבץ מבית הספר אנה פרנק פיתחו את "מיתרים בכיף", מגן לאצבע הפורטת בגיטרה, ויש גם "תחתונאד" של מתן סרף, נועם ברגר, רגב טריגר ורז יהלום מבית הספר עינות ירדן, כלומר תחתונים שמסננים את הריח הרע. "הנפיחות נגרמות מגזים שמצטברים בגוף", הם מספרים. "פחם פעיל מסוגל לסנן ריחות, ולכן, אנו ממליצים שבתחתונים יהיו 10 גרם פחם פעיל, כמות שמסננת חצי מהריחות".



ידוע לכל שהזרת של הרגל היא הראשונה להיפגע מרהיטים, חפצים חדים, הקיר או הדלת. לשם כך פותח "מַגֵנְזֶרֶת" של גל הלל ואורי אלבאז מעמק החולה. "סיליקון סופג אנרגיה בצורה הטובה ביותר, אז הכנו מגן גמיש מיריעת סיליקון שיתלבש על כל זרת", הם מסבירים. הטָל־נוע, לעומת זאת, נועד לפתור את הבעיה של מחסור במים. "חשבנו לספוג את טיפות הטל מהדשא ולנקז אותם לכלי מים", אומרים נועה בלויטה, גיא אבני ושקד גולן, מפתחי הטָל־נוע.


"גילינו שספוגית פלא של המטבח ספגה הרבה יותר מאשר ספוגים רגילים". התוצאה: מסוע עם גליל של ספוגית הפלא שמסיע וסופג את המים.



ומה עושה תלמיד שמגיע רעב הביתה? נוב פינטו, גיא קליין ואדם דוחובני מעמק החולה בנו "פנקייקטרון" - רובוט קטן עשוי לגו עם שני משטחי טיגון, כדי שתערובת הפנקייק תישפך בצורה מדודה על המשטח, תטגן צד אחד ואז הרובוט יהפוך אותו, יטגן את הצד השני ובסוף יהפוך אותו לתוך הצלחת.


אמנם נפרדנו זה עתה מהקיץ, אבל "המחזיק המדליק" שפיתחו לנה חון, לירן לוי ומעין ששון מבית הספר אנה פרנק נועד לפתור את בעיית טפטוף הקרטיבים בימים חמים. "פיתחנו כלי איסוף של נוזלי ארטיק עשוי מסיליקון. לתוך המוצר נכנס מקל הארטיק. המחזיק הוא בעל חור קטן בחלקו התחתון, ומכיוון שהוא מסיליקון, הוא מתרחב ומתלבש לגודל מקל הקרטיב הרצוי", מסבירה חון. "בעתיד נרצה לשתף במיזם חברות קרטיבים גדולות".