מתחילת 2017 תחל רשות המסים באכיפה מוגברת על בעלי הון שחור. זאת, בהתאם לסמכויות החדשות שהקנתה לה הכנסת, בתיקון לחוק איסור הלבנת הון, שמכיר בעבירות מס חמורות כעבירות מקור על החוק, ומאפשר להחמיר משמעותית את הענישה ואת דרכי האכיפה. את ההודעה על כך מסר בסוף השבוע מנהל רשות המסים משה אשר, במהלך כנס המסים של לשכת רואי החשבון, בפאנל שהנחו נשיא הלשכה יזהר קנה ויו"ר ועדת המסים ג'קי בלנקה. אשר מסר שבכוונת הרשות להתחיל במבצעי אכיפה מוגברים כולל החרמות רכב, עיקול חשבונות בנק ואף ביצוע מעצרים בדרכים.



הענף המרכזי שיעמוד על הכוונת של רשות המסים הוא ענף היהלומים. כזכור, בנק ישראל הנחה את הבנקים בשבוע שעבר לנהוג בהתאם לכללים החדשים של איסור הלבנת הון. משמעות הדבר היא שייאסר על הבנקים לטפל בחשבונות שבהן מקור הכסף אינו ידוע או שפתיחתו עומדת בסתירה לנהלים הקיימים.


ממידע שהגיע ל"מעריב-השבוע" מתברר שחלק מהבנקים כבר החלו להקשות על יהלומנים, ומונעים מהם ביצוע פעולות שבעבר לא עוררו קשיים. לגורמים שניהלו חשבונות בחו"ל שלא דווחו כחוק יש הזדמנות לדווח עליהם עד סוף השנה.



הבנקים מונעים מיהלומנים לבצע פעולות שבעבר עשו ללא קושי. צילום אילוסטרציה: פלאש ש 90
הבנקים מונעים מיהלומנים לבצע פעולות שבעבר עשו ללא קושי. צילום אילוסטרציה: פלאש ש 90



בקרב היהלומנים יש הטוענים כי הלחץ מצד רשות המסים נועד להקשות עליהם את ניהול העסקים השוטפים ולאלץ אותם להגיע להסדרי גילוי מרצון בתנאים נחותים.



עיצומים ברשות המיסים



בתוך כך, העיצומים בקרב עובדי רשות המסים מחריפים. הצעדים החדשים של העובדים כוללים את עצירת הטיפול בבקשות לגילוי מרצון, הפסקת הטיפול בבקשות לכופר, ואי פתיחת תיקים חדשים במס הכנסה.



עובדי הרשות טוענים כי עוד לא נחתמו איתם הסכמי שכר חדשים. בדיוק כמו במשבר באגד העובדים טוענים כי במשרד האוצר מבקשים לנצל את ההזדמנות ולאכוף עליהם כמה רפורמות, כולל בין השאר איחוד אגפים במס הכנסה.



העובדים מתנגדים לכך בתוקף ודורשים חתימה על הסכם השכר ללא תנאי, ורק לאחר מכן ניהול משא ומתן ענייני. בלשכת רואי החשבון אומרים שהעיצומים מכבידים את העבודה השוטפת ומנסים לבחון דרכים חלופיות להתגבר על המכשולים.