בריטניה רעשה השבוע, כאשר שופט מקומי אישר לנערה כבת 14, חולת סרטן, להקפיא את גופתה, כדי שתופשר, אם וכאשר תימצא תרופה למחלה ממנה היא סובלת. מדובר במצב בהחלט לא רגיל, שכן אלו הבוחרים להקפיא את גופותיהם הם בדרך כלל אנשים מבוגרים ומבוססים מאוד, המעוניינים להאריך ולשפר את איכות חייהם. כל זאת, תוך לקיחת סיכון שמא לא תימצא תרופה או פתרון למצבם, ובעקבות זאת גופתם לא תופשר, ואם וכאשר תופשר, ייתכן ולא יצליחו להחזירם אל החיים.



פרופ' רפי קרסו, מגיש תכנית הבריאות ב-"103FM", דילג הפעם מתכניתו אל תכנית הבוקר של גבי גזית, ולא חסך מהמאזינים את דעתו: "כרגע מדובר בפנטזיה, כי כדי להגיע להקפאה מוחלטת של הגוף צריך להגיע ל-274 מעלות צלזיוס, מתחת לאפס, ולשנים הקרובות זה לא רלוונטי. להקפיא אדם שהוא חי, בעודו בחיים, זה רצח. כמו כן, אני לא מאמין שאדם שיפשירו אותו, אחרי הקפאה יחזור לחיים. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהטכנולוגיה תהיה עד כדי כך מתוחכמת, שנוכל להפשיר בני אדם. כל הסיפור מסתמך על טכנולוגיה שלא קיימת".



"אבל יכול להיות שיצליחו", הוסיף פרופ' קרסו. "כמו שהיום אנחנו יודעים להקפיא עוברים, כלומר ביצית מופרית על ידי זרע, בשלב של התאים הראשונים, ואחר כך להפשיר אותו בהצלחה. לעומת זאת, באדם עצמו, יש הרבה מאוד סוגים של תאים והרבה מאוד סוגי נוזלים. יש דם, לימפה, ונוזל שדרה, וכל אחד מהם מורכב מדברים שונים. אבל אולי, בעוד 200 שנה, תזמין אותי לשיחה ונראה אם טעיתי. ברפואה אין 100 אחוז ואין אפס, הכל אפשרי".



גם בפן הבריאותי, לאו דווקא מובטח שינוי: "יש בעולם מעל ל-200 אנשים מוקפאים, אבל חלקם, ברגע שיפשירו אותם, יתפרקו, כי חלקם לא הוקפאו בטכנולוגיות שיש היום. הבעיה היא שצריך להזריק נוזלים לגוף, ולהחליף את כל נוזלי הגוף בנוזלים אחרים. אגב, הנוזלים האלה מאוד רעלניים, והתקווה היא שהטכנולוגיה תוכל להתגבר על הרעלנות שיוצרים חומרי הקיפאון. כמו כן, תהליך ההקפאה מאוד מאוד יקר, וגם האחסון".



כאמור, בית המשפט הוא זה שאישר לילדה, בהיותה קטינה, לעשות את הצעד המשמעותי הזה. "אני חושב שהשופט פעל בחוכמה, כי בית המשפט היה צריך להיענות לבקשה הזאת. וזה בתנאי שמצבה של הילדה היה סופני והיה ברור שהיא לא תשרוד. השופט עשה לה מה שנקרא ביהדות 'חסד של אמת', ואפילו מעבר לזה, כי הוא ידע שלהינצל היא לא תינצל. ואם היא תלך לעולמה, התקווה שאולי, אולי, אולי התקווה הזו תתגשם, אז יש פה מצווה".