לאחר ההודעה של שר הבריאות יעקב ליצמן כי יאסור שיווק שוקו בקייטנות, ועדת הרגולציה של משרד הבריאות למזון בריא מפרסמת היום (שני) את מסקנותיה ואת דרכי היישום והאכיפה באמצעותן היא מתכוונת לפעול על מנת למגר את נתוני התחלואה והתזונה בישראל. הנתונים שהוצגו היום ע"י הוועדה משקפים תמונת מצב מדאיגה לפיה 14% ממקרי התמותה בישראל קשורים לתזונה לקויה וכ-9% מהם קשורים להשמנת יתר.



עשרות אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר. ישראל אף נמצאת במקומות הגבוהים ביותר בעולם בצריכת משקאות ממותקים קלים, ועוקפת ב-10% את ארצות הברית, הידועה כצרכנית כבדה של משקאות אלה. אנו רושמים עלייה תלולה ודרמטית בתחלואה בסוכרת וצורכים כמעט פי שניים מלח מהממוצע של מדינות ה-OECD ביום. התזונה הלקויה במדינה מובילה להוצאות ענק של המשק על הטיפול במחלות כרוניות - בסכום אדיר שעומד על כתשעה מיליארד שקלים בשנה. אז כיצד משרד הבריאות מתכוון להילחם בתופעה?



לא בריא? יסומן באדום



אחת המסקנות העיקריות של הוועדה הינה סימון אינפורמטיבי ושיפוטי (אזהרות, א.ב) בחזית האריזה של מוצרי מזון ומשקאות, על מנת שהצרכן יידע מה מכילות האריזות. הוועדה הציגה דוגמאות לסימון חיובי על מוצרים ולסימון שלילי כאשר הלוגו הסופי לדוגמאות אלה ייקבע בהתייעצות עם הציבור הרחב. סימון הנחשב שיפוטי שיש בו אזהרות יהיה בצבא אדום וסימון שיפוטי חיובי המסמן אוכל הנחשב לבריא יהיה בצבע ירוק. הסימון עם האינפורמציה הבריאותית החשובה לצרכן יוגדל ויובלט כגון מספר הקלוריות, השומן הרווי, הנתרן והסוכר.



צילום מסך



הוועדה מציעה גם הנגשה כללית של מזון בריא, בחינת עידוד יצרנים קטנים ובינוניים לייצור מזון בריא ושימוש במענקי מחקר לעידוד ייצרו מזון בריא. עוד המליצו על קידום מזון בריא לאוכלוסיות המוזנות על ידי המדינה ומפעלים גדולים כמו צבא ומעונות יום וחינוך תזונתי והסברה לאומית. המלצה חשובה לא פחות היא הגבלת השיווק והפרסום של מזון מזיק לילדים באמצעי המדיה השונים כגון טלוויזיה אינטרנט, שלטי חוצות, בקולנוע ותוכן ושיווק, כמקובל במדינות המפותחות. המלצות אלה יישומו ע"י צוותים שיוקמו לצורך כך.



לחם מדגן מלא וירקות במקום בורקס


הצעדים המיידים עליהם הוכרז בוועדה הם הנגשת לחם מדגן מלא וקידום הסבת הפיקוח מהסל הנוכחי לסל מזון בריא. כמו כן התחיל משרד הבריאות בקידום מיידי של תזונה בריאה במשרדי ממשלה, כמו הגשת פירות וירקות חתוכים במקום בורקס ועוגות ומים במקום מיצים ממותקים. הוועדה אף החליטה על חידוש פעילות השולחן העגול עם המוסדות הממשלתיים לתזונה בריאה מונגשת לאוכלוסייה והעברת קוים מנחים על ידי המחלקה לתזונה.



יינתן דגש לחינוך תזונתי מהגיל הרך, זאת בסיוע משרד הבריאות ולשם כך יצירת ערכות הדרכה חדשניות המואמות לגיל ואוכלוסייה ותקודם שעת חינוך בנושאים תזונתיים בבתי הספר מגילאים צעירים. הוועדה, שהחלה לפעול בחודש אפריל האחרון כללה 15 מומחים מהמשרד ומחוץ לו, ביניהם ראש תחום בריאות הציבור פרופסור איתמר גרוטו, נציגים ממשרד האוצר, התעשיינים ואנשי אקדמיה.




נתוני צריכת המלח בישראל, משרד הבריאות





נתוני עודף משקל והשמנה בישראל, משרד הבריאות