בצה"ל שומעים בימים האחרונים את התגובות של בכירי מערכת הביטחון בעבר על הרצון לשלב נשים בתפקידי לחימה ובהם בחיל השריון, ביחידת 669 ובצוללות ונדהמים מן האמירות: "אפשר להתנגד ובהחלט אפשר להביע דעה אבל אי אפשר להיות גזען ושוביניסט", אמר היום (שני) קצין בצה"ל בתגובה להתבטאויות של האלוף במילואים יפתח רון טל, הרב הצבאי לשעבר ישראל וייס ושל גיבור ישראל ותא"ל במיל אביגדור קהלני.



קרן מרציאנו עיתונאית חדשות 2 פתחה את תכניתה "תכנית חיסכון" בתגובה להתבטאויותיהם של מפקדי צה"ל בעבר: "הגנרלים לשעבר בלחץ, חלקם לפחות פתחו בהרעשה ארטילרית כבדה של פצצות חושך ודעות קדומות. הם חרדים לביטחון המדינה ונזעקים לכל מיקרופון רענן. וכל זה למה? כי צה"ל שוקל לאפשר גם לחיילות לשרת בשריון. לא רק כמדריכות, אלא ממש, טנקיסטיות. אבל עזבו אותם מפמיניזם, המתח המיני זאת הבעיה. הוא לא קיים ביחידות אחרות? מה עם חיל האוויר? זוכרים את הטיעונים נגד שילוב של נשים בקורס טייס כאילו הוא נחלתם הבלעדית של הגברים? ומה עם עולם העבודה? אולי זה לא טוב שנשים וגברים ישהו יחד באותו המשרד".

מרציאנו הוסיפה: "מי שמערער על יכולתן של נשים להשתלב בתפקידים קרביים מערער גם על היכולת שלהן להשתלב ולהוביל בשוק העבודה. גנרלים יקרים אתם יכולים למהשיך ולהחזיק בדעות החשוכות שלכם. הן כבר לא רלוונטיות יותר, אנחנו הנשים בדרך לשוויון מלא. הדרך לא קלה ויש בה סטיות ורעשי רקע מיותרים אבל בסוף, ננצח. אין ברירה אחרת".

דובר צה"ל, תת אלוף מוטי אלמוז פרסם בדף הפייסבוק שלו הודעה הנותנת גיבוי לכיוון שצה"ל הולך בו: "אחיי גיבורי התהילה, על נשים בצה״ל, נשים לוחמות ונשים בשיריון. לפני שממהרים לקבוע האם הן יכולות, מסוגלות, מה יקרה לאתוס הלחימה והאם אפשר במורכבות החברה הישראלית לאפשר לנשים לשרת ביחידות הצבא השונות כדאי לשים לב לעובדות הבאות".

"צה"ל הוא צבא העם והנשים הן חלק מהעם"

אלמוז התייחס לתפקידים השונים שצה"ל פותח לנשים: "בשנים האחרונות פתחנו תפקידים רבים לנשים והמהלך הוכח כנכון, ככזה המאפשר לצה״ל למצות את המתגייסים והמתגייסות באופן טוב יותר בלי לפגוע ברגשותיהם של חיילינו וכמובן שבלי לפגוע באתוס הלחימה. צה"ל הוא צבא העם והנשים הן חלק מהעם. פשוטו כמשמעו".

דובר צה"ל שיבח את תרומת הלוחמות בצבא: "'רבות בנות עשו חייל' - משפט שכולו ברכה וכולו גאווה. בעיקר על הרצון לתרום, המוטיבציה הגדולה והשאיפות לתת מעצמן הכל למען ביטחונה של מדינת ישראל. והוסיף: "אין לנו שום כוונה לפגוע או לא לכבד את חיילינו ואת כל המורכבות ננהל באחריות ובהתחשבות ברגשותיהם של כולם".

אלמוז ציין כי הלוחמות מבצעות את התפקידים בהצלחה: "אחד התפקידים הנחשקים מזה שנים בקרב המתגייסות הוא מדריכות שריון. בתפקיד זה מבצעות המדריכות את כל תפקידי הלחימה בטנק, נהגות, תותחניות, וטענות בהצלחה רבה". לסיום, התייחס למחלוקת לשילוב נשים בשריון: "מדובר על בחינה, לשילוב נשים בגדודים לביטחון שוטף בלבד ובסוף הבחינה נדע אם המהלך אפשרי. לפני שנוקטים עמדה כדאי תמיד לברר את העובדות".




"שתי לוחמות ושני לוחמים בטנק - זה הזוי"

היום נשמעו עוד קולות המתנגדים להחלטה בצה"ל לקדם את הנושא. הרבצ"ר לשעבר, תא"ל במיל' והרב ישראל וייס, אמר כי מדובר בהחלטה הזויה "לכולנו יש סימן שאלה לגבי מה המשמעות של שירות בנות בטנק. נניח שתי לוחמות ושני לוחמים בטנק, נשמע הזוי. אם זאת המציאות זה הזוי". בהמשך אמר בסרקזם: "שתי בנות ושני בנים יוצאים יחד למלחמה, שוהים שעות וימים באותו מתחם, עושים את צרכיהם, אולי גם שופכים על עצמם קצת מים להתנקות. אני מציע בהמשך שיהיו גם שירותים משותפים ומקלחות משותפות מחוץ לטנק ע"פ אותו עקרון" הרב אמר את הדברים בתוכניתו של קלמן ליבסקינד ברדיו גלי ישראל.

וייס הוסיף: "אני לא מתנגד לשירות בנות בצה"ל. הגבול הוא באמת מורכב, אבל מבחינתי הוא ברור אי אפשר להכניס שני בני זוג, איש ואישה, חייל וחיילת למקום ושלא יתרחשו שם עניינים נוספים. אני אומר לך שיגדל שם טנקיסט קטן בעוד תשעה חודשים". גם גיבור ישראל תת אלוף במיל', אביגדור קהלני הביע היום התנגדות למהלך: "תפקידה של האישה להיות אמא, ולהביא ילדים לעולם, אחרי טראומות של מלחמה היא תהיה אחרת לגמרי" אמר קהלני. "כשאני נפצעתי ונשרפתי, ולא יכלתי לצאת מהטנק צעקתי מילה אחת – צעקתי 'אמא'. אמא יש רק אחת ובחורה שתצא ממלחמה או חלק ממלחמות שאני עברתי, היא תצא שונה לגמרי בתכלית. ואני חושב שהפגיעה הנפשית שתהיה בה. חוץ מזה אני רק חושב על לראות נשים פצועות ממלחמות כמו שחזרו לוחמיי, וחלק שלא חזר".

בצה"ל מראים נתונים הפוכים מדעתם של הבכירים לשעבר. על פי נתונים באגף כוח אדם ישנה עלייה של 400 אחוז בשילוב נשים בתפקידי לחימה. " נוסיף נשים גם במג"ב" אומר גורם בכיר באכ"א. "אנחנו בוחנים שילוב של נשים גם בשריון גם ב669 וגם בספינות הקרב החדשות שנקנות. זה בעבודת מטה". על נשים בתוך הטנק אומר הגורם "יש כמה חלופות כמו גדודי שריון בביטחון שוטף ולא בלחימה, או שיבוץ של נשים בכל תפקידי הלחימה בטנק או מעורב, כלומר טנק שיש בו גם נשים וגם גברים". הגורם מדגיש "אם יש בעולם נשים בטנקים זה יכול לקרות גם כאן וגם בצוללות צריכות להיות נשים". הגורם הבכיר באכ"א הבהיר "אני מתרשם שהרמטכ"ל רציני בעניין".