בתקופה האחרונה מדווחים בעלי פיצוציות באזור השרון על תופעה חמורה: בני נוער משתמשים בתעודות זהות מזויפות לשם כניסה למועדוני הלילה, וכן לקניית משקאות חריפים, סיגריות וכרטיסי לוטו. א', בן 17 מהרצליה, עשה זאת דרך אתר MyFakeID, המציע ללקוחותיו מגוון גדול של שירותי זיוף, החל מרישיונות נהיגה ועד לתעודות זהות אירופיות. הוא הזמין תעודה בעלות של 25 דולר ובה הוא משתמש כבר שנה. "קניתי את התעודה בשנה שעברה; הכרתי את האתר דרך חברים מתל אביב. מקבלים אותה ברוב המקומות. מעולם לא עשו לי בעיות".
ומי שלא מצליחים למצוא זייפנים מקצועיים  - יכולים לעשות את זה בבית, כך מספר י', בן 16 מחדרה. "זה הכי פשוט שיש; סורקים את תעודת הזהות במדפסת למחשב, עושים ב'צייר' עריכה לתאריך, מדפיסים ומניילנים. פשוט עד כדי כך".
גם למי שלא רוצה להדפיס יש גם פתרון, מעידה שי, בת 17 מחיפה: "צילמתי את תעודת הזהות שלי בטלפון, ערכתי אותה בפוטושופ ושיניתי את התאריך. בדרך כלל מקבלים אותה".

טל בת ה־17 מפתח תקווה משתמשת בתעודה של אחותה הגדולה. "בתעודה היא עם שיער פזור, שביל באמצע ומשקפיים - ובכל פעם שאני משתמשת בתעודה, אני מתחפשת בהתאם. לא קרה שלא האמינו לי".
יגאל ארביב, קצין ביטחון ומומחה לאבטחה ובעבר מאבטח מועדני לילה, אומר: "יש הרבה דרכים לבדוק אם תעודת זהות מזויפת. צריך לבדוק שהמעטפת לא פתוחה, לראות שלא היו שינויים בתמונה. נער שנושא תעודה לא מתאימה - רוב המאבטחים הרציניים יחרימו אותה ממנו. אם המאבטח קשוח, אז הוא גם יעכב את הילד עד להגעת המשטרה. מאבטח פחות קשוח יסביר לילד שזה לא בסדר ויחרים את התעודה. זה תלוי מאוד במקום".

"בני נוער צריכים לקבל רק תעודות זהות ביומטריות"
בעלי פיצוציות ומועדונים באזור השרון דורשים מהמדינה שתעצור את התופעה. "מצפים מאיתנו שנהיה שומרי הסף בלי לתת לנו כלים. שייתנו לנו מכונה לגילוי זיופים או שיחליטו שאנחנו לא אחראים לכך", אומר אחד מבעלי המועדונים. "אם המדינה עוצמת עין לנוכח התופעה – מה אנחנו יכולים לעשות?".
מוכר בקיוסק בנתניה מודה כי אינו מצליח להבדיל בין תעודת זהות מקורית למזויפת: "אסור לי לקבל תעודות זהות דרך טלפון נייד. חוץ מזה, אם תאריך הלידה תקין, זה מספיק". 
"נער שמחזיק תעודת זהות מזויפת או אפילו נתפס תוך ניסיון לזייף תעודת זהות חשוף לכמה שנות מאסר בהתאם לסעיף 418 לחוק העונשין", אומר עו"ד דותן ירימי מרעננה. "במקרה של קטינים יש נטייה חזקה יותר לענישה צופה פני עתיד והימנעות מהרשעה. לכן חשוב שנער שנלקח לחקירה בטענה כי זייף, יקבל ייעוץ משפטי הולם. נוסף על זה, בעצם המעשה הנער מסתכן ברישום פלילי, שיהיה אות קין".
"בשנים האחרונות החל משרד הפנים בפיילוט שבו ניתנה לאזרחים האפשרות לקבל תעודות זהות ביומטריות. תעודות אלו קשות יותר לזיוף בגלל הרכיב הביומטרי, ולכן אם יהיו בגדר חובה לכל אזרח, אני בטוח כי תופעת זיוף תעודות הזהות תרד באופן מובהק".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "לצד אכיפה נחושה, המשטרה פועלת בהיבט המניעה וההסברה ומפעילה מיזמים קהילתיים בהשתתפות אלפי בני נוער בסיכון לשם הוצאתם ממעגל הפשיעה והשבתם למעגל החיים הנורמטיבי. אחד מהם הוא תוכנית מיל"ה. אם עולה חשד לשימוש בתעודה מזויפת או אספקתה, הנער נחקר ומטופל בהתאם".

הכתבה המלאה בשבוע הבא ב"זמן צפון שרון"