יממה אחרי פרוץ גל השריפות ברחבי הארץ, במשטרה החלו היום (רביעי) להעריך את הגורמים לאש שהיכתה בגליל, בהרי ירושלים ויהודה ושומרון. על פי החשד, השריפה שאירעה סמוך ליישוב נטף נגרמה בעקבות רשלנות של ארבעה עובדי קבלן שעבדו בסלילת כביש סמוך ליישוב והבעירו מדורה באזור. בעקבות החשד עוכבו העובדים לחקירה. לעומת זאת, בזכרון יעקב, ההערכה כרגע היא שהשריפה הייתה תוצאה של הצתה. 29 שעות לאחר שפרצה האש, הצליחו הערב לוחמי האש להשתלט בצורה מלאה על השריפה. כלל התושבים ביישוב הורשו לחזור לבתיהם, מלבד אלה שבתיהם ניזוקו.
בגילון שבגוש משגב בגליל המערבי השתוללה שריפה שאיימה על בתי התושבים במשך שעות. כלל תושבי היישוב פונו מבתיהם ושני בתים ביישוב עלו באש. לאחר שעות של שריפה, הושגה הערב שליטה חלקית על האש שאיימה על היישוב. חברת החשמל מחזירה בשעות אלו את החשמל לכלל בתי היישוב, פרט לאחד הבתים שניזוק בשריפה. לאחר הערכת מצב ביישוב הוחלט כי לאחר סיום בדיקות שיבוצעו על ידי חברות החשמל והגז ובהינתן האישור יורשו התושבים שפונו לשוב לבתיהם. נכון לשעה זו הבתים ביישוב יצאו מכלל סכנה. שוטרים ולוחמי אש ימשיכו לפעול בשעות הלילה ברחבי הישוב בכדי לפקח שהאש לא תתחדש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיעו לחדר המצב בזכרון יעקב בכדי לעקוב מקרוב, יחד עם מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, על מאמצי הכיבוי הנערכים במקום. כמו כן החליטו השניים לבקש סיוע של מספר מטוסי כיבוי ממדינות זרות, זאת בשל הערכה כי מחר יהיה יבש אף יותר מהיום, מה שיכול לגרום לכך שמטוסי הכיבוי שבידי ישראל לא יספיקו. "התנאים יימשכו גם מחר ומחרתיים, ביקשתי להגדיל את מצבת המטוסים. כיום יש לנו טייסת משלנו ולכן יכול להיות שנבקש מהשכנות שלנו לקבל את הסיוע הזה. יש סימנים גם להצתות אנוש", אמר נתניהו בחפ"ק.

נתניהו שוחח בטלפון עם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס ועם ראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ' וביקש מהם סיוע במטוסי כיבוי. ראשי הממשלה של יוון וקרואטיה נענו לבקשה והבטיחו לשלוח בהקדם האפשרי מטוסי כיבוי שיסייעו לכיבוי השריפות ברחבי הארץ.
השריפה בדולב, דוברות כב"ה מחוז יו"ש


שר הפנים אריה דרעי הנחה את מינהל החירום במשרד הפנים לתת סיוע מיידי לרשויות שבתחומן ארעו אתמול והיום שריפות. "אני מודה לכוחות הכיבוי אשר עושים הכל כדי לכבות את השריפות. אני מקווה שבכוחות משותפים נצליח להקל ולו במעט על התושבים אשר נמצאים במוקד", אמר.
 
מטוס כיבוי בזכרון יעקב, צילום: מאיר וקנין, פלאש 90
מטוס כיבוי בזכרון יעקב, צילום: מאיר וקנין, פלאש 90

 

במסגרת מאמצי הכיבוי, כוחות כבאות והצלה פועלים לפנות תושבים מיישובים רבים, בהם נטף ובית חורון, זאת לאחר שבמהלך הלילה פונו תושבים מהיישוב דולב שבבינימין ומזכרון יעקב. בנוסף לכוחות הכיבוי בקרקע בוצעו גיחות רבות על ידי מטוסי כיבוי.



"שומרים על קור רוח"

בנטף, פרצה מוקדם יותר שריפת יער גדולה פרצה בסמוך ליישוב. בתחילה העריכו כוחות הכבאות כי השריפה מסכנת את היישוב ופינו אותו מיושביו. במהלך הכיבוי פעלו באזור 25 צוותי כיבוי, שמונה מטוסי כיבוי והוכרז גיוס כללי של כבאים בתחנת בית שמש. כמו כן, המשטרה חסמה את הציר המוביל ליישוב מכיוון מעלה החמישה, כרגע השריפה נמצאת תחת שליטה, נזק נגרם למספר בתים, בהם שניים שנשרפו כליל, אך לא היו נפגעים בנפש.

לפני זמן קצר לוחמי האש הצליחו לעצור את השריפה בצד המזרחי של היישוב ובשלב זה הוא לא נמצא בסכנה. בהמלצת כבאות והצלה אנשי היישוב חזרו לבתיהם ובשעה זו לוחמי האש מבצעים כיבוי סופי של השריפה למניעת התחדשות האש בשנית.

מאות לוחמי אש בסיוע מטוסי הכבאות עמלים לבלום את חזית השריפה שמתקדמת בחסות הרוחות החזקות לכיוון פארק קנדה. כמו כן, מתבצע פינוי של מטיילים בפארק קנדה.

סגן מפקד כבאות והצלה מחוז ירושלים טפסר ניסים טויטו סיפר: "בזכות היערכות מוגברת ודריכות מבצעית יוצאת דופן של לוחמי האש, הצלחנו להדוף את חזית האש שהתקדמה והתפשטה בקצב מסחרר, עם תנאי רוח חזקה במיוחד, רוח הממחישה את עוצמת איתני הטבע. שילמנו מחיר יקר ברכוש ובנזק אדיר לחי ולצומח בטבע, אך גבורת לוחמי האש, היא שמנעה פגיעה קשה בנפש, אירוע שיכול היה להעמיד אותנו במציאות הדומה למצב באסון הכרמל".

אפרת ריינגולד, מזכירת נטף, סיפרה מוקדם יותר היום כי הם פינו את רוב ילדי החינוך הרך למתנ"ס באבו גוש וחלק מילדי הפעוטון הועברו ליישוב מעלה החמישה. "ההורים גילו בגרות מלאה והצוות מתנהל טוב. הכל נמצא בשליטה כי אנחנו עובדים עם רשימות ויודעים איפה כל ילד נמצא". ריינגולד הוסיפה כי למרות הקושי והלחץ "אנחנו שומרים על קור רוח".

רוני בורג תושבת נטף, אמא לשני ילדים בגנים, סיפרה כי האמהות נמצאות כעת במתנ"ס באבו גוש והאבות נשארו לפנות את היישוב: "מגישים לנו פה אוכל ושתייה, הם מקסימים. הילדים קצת נלחצו אבל כל ההורים הגיעו לפינוי של הגנים והפעוטון ועשינו את זה מאוד רגוע יחד עם כיבוי אש שפינו אותנו. אנחנו קצת דואגים כי האבות נשארו ביישוב. זה מלחיץ אבל אנחנו עם הילדים וזה מה שחשוב".

ההערכה: הצתה

בצפון פונו בתים רבים בנהריה ובזכרון יעקב, שם פעלו צוותי כיבוי רבים בליווי מטוסים. לפי הערכת המשטרה, השריפה בזכרון יעקב נגרמה בעקבות הצתה מכוונת, אך החקירה בעניין עודנה בעיצומה. תושבים פונו בישובים זכרון יעקב, חורש זמרין וגבעת עדן והמשטרה לא מאפשרת את חזרת התושבים לבתיהם בשלב זה.

הרוחות, שהתחזקו משמעותית לפנות בוקר, גרמו לליבוי האש והציתו מוקדים נוספים. בנוסף לכך, שריפות השתוללו סמוך לכפר ורדים ובשכונת אלקרק בשפרעם, שם חמישה צוותי כיבוי פעלו לכיבוייה, אך לא נשקפה סכנה לבתי התושבים. במהלך הלילה כובו שריפות ביער סמוך ליישוב הרדוף, בסיס תפן, בשכונת יפה נוף במעלות ושריפות נוספות בשטחים פתוחים ברחבי הצפון.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "עולם שלם נשרף"

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין הגיע לסייע לצוותי רשות הטבע והגנים באזור נטף, ואמר: "אלו מראות קשים. עולם שלם שנשרף. בעלי חיים ועולם צומח עשיר שלא הצלחנו להגן ולשמור עליו.  מעבר לעונשים הכבדים שיש להטיל על האחראים לכך חובה לשלב הסברה מעמיקה לציבור הרחב. השריפות האלה אינן גזירת גורל".

גולדשטיין מוסיף כי "בשנתיים האחרונות השלימה רשות הטבע והגנים כמעט ,1000 דונם כקווי חיץ בעלות של 600 אלף שקלים, וזאת רק בשמורת  הכפירה בלבד. אני קורא לממשלה לתקצב את ביצוע קווי החיץ ואת תחזוקתם בשטחים הפתוחים בבסיס תקציבי".

אמש התייחס מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך למאמצי הכיבוי כשהגיע לזירת האש ואמר כי "זהו יום עמוס ומורכב. לצערי מחכים לנו על פי נתוני מזג האוויר יומיים יותר קשים מהיום הזה, עם פוטנציאל להתפתחות שריפות עם משמעויות מרחיקת לכת". הוא גם הוסיף אישר כי השריפה הסבה "פגיעה משמעותית לבתים ולרכוש".

תושבי דולב הורשו לשוב לבתיהם


עוד במהלך הלילה פרצה שריפת חורש וצמחיה טבעית בהיקף גדול בישוב דולב שבמערב בנימין, בה נפגעו שני בני אדם באורח קל משאיפת עשן. האש הגיעה אל בתי הישוב, שמרבית תושביו פונו אל מחוץ לאזור האש. מדידות שערך איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון העידו על עלייה בחלקיקים הנשימים מעבר לערכי התרעה. בשעות הבוקר הצליחו כוחות הכיבוי, שבשיאם כללו 63 לוחמי אש להשתלט על התבערה ולאחר מכן אושרה חזרת התושבים לבתיהם, אך הם נקראים לשמור על ערנות מרבית.. כתוצאה מהאש נגרם נזק לשלושה קרוואנים שבסמוך אליהם בערו מיכלי גז. גם בגזרת יהודה מתחוללת שריפת חורש ביער גבעות וארבעה צוותי מתחנת יהודה נשלחו לנקודה.


שריפה נוספת פרצה סמוך לרבדים, אך כובתה במהלך הלילה. ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה מסר כי "על רקע ניטור האוויר שביצענו והעיד על עלייה בזיהום האוויר בקיבוץ רבדים, וכדי לשמור על בריאות התושבים, הוחלט להמליץ על לפינוי 40 משפחות מבתיהן. נקיים בבוקר מדידות וניטורים נוספים ונקבל החלטות בהתאם לגבי ההמשך, גם באשר לגני הילדים". ההמלצה של הגנת הסביבה לכב"ה לפינוי היא בשל זיהום האוויר החריג והמסוכן לבריאות התושבים כתוצאה מהשריפה הסמוכה ליישוב.


השריפה סמוך לנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש
השריפה סמוך לנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש


כבאים באתר השריפה בנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש
כבאים באתר השריפה בנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש


כבאים באזור נהריה. צילום: דוברות חברת החשמל
כבאים באזור נהריה. צילום: דוברות חברת החשמל


השריפה בנהריה. צילום: דוברות כבאות מחוז צפון
השריפה בנהריה. צילום: דוברות כבאות מחוז צפון


כיבוי השריפה בכפר ורדים. צילום: כב"ה מחוז צפון
כיבוי השריפה בכפר ורדים. צילום: כב"ה מחוז צפון



השריפה ברבדים. צילום: גלעד בן ארי, המשרד להגנת הסביבה
השריפה ברבדים. צילום: גלעד בן ארי, המשרד להגנת הסביבה

כיבוי אווירי סמוך לדולב. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז יו"ש
כיבוי אווירי סמוך לדולב. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז יו"ש


שני נפגעי עשן, התושבים פונו מבתיהם. השריפה בדולב, צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז יו"ש
שני נפגעי עשן, התושבים פונו מבתיהם. השריפה בדולב, צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז יו"ש


השריפה בדולב. צילום: איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון
השריפה בדולב. צילום: איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון


השריפה בדולב. צילום: איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון
השריפה בדולב. צילום: איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון



השריפה בדולב, צילום: דובר כב"א מוחז יו"ש
השריפה בדולב, צילום: דובר כב"א מוחז יו"ש


השתתפו בהכנת הידיעה: אלון חכמון, דנה סומברג, יונתן הללי ויובל בגנו