גל השריפות ברחבי הארץ נמשך זה היום השלישי, וכרגע נראה שמוקד המאבק נמצא בהרי ירושלים סמוך לכביש 1. 40 צוותי כיבוי פעלו במהלך הלילה והבוקר (חמישי) בחזית אש גדולה שמתקדמת בחסות הרוחות העזות אל כיוון שער הגיא והישוב נווה אילן. לוחמי האש נלחמו כל הלילה בלהבות הענק בתוך היער בהגנה על חוות הר הרוח, נווה אילן, כביש 1, מתקנים חיוניים של חברת חשמל וחברת מקורות. 


השריפה באזור מודיעין. צילום: דוברות המשטרה

לוחמי האש בפיקודו של מפקד תחנת בית שמש, טפסר ראובן יצחק, הצליחו לבלום את האש סביב כל המקומות הנ"ל. בעקבות שינוי כיוון הרוח, כרגע האש דילגה והתקרבה מאוד אל הישוב נווה אילן, ולוחמי האש נאבקים לבלום אותה בטרם תגיע לישוב.



מוקד שריפה גדול נוסף מתפתח כעת סמוך לקיבוץ הראל. לוחמי האש פועלים במקום וצוותים נוספים זורמים למקום. מסוק משטרתי באוויר, שישה צוותי כיבוי פועלים במקום ושני מסוקי כיבוי בדרך. השריפה מתפשטת לכיוון המרכז המסחרי במודיעין, ובהנחיית כוחות הכיבוי התושבים ברחובות מגדל דוד, משמר איילון וכליל החורש בעיר נסגרו לתנועה והתושבים הונחו להסתגר בבתיהם. קטע הכביש בין ציר 443 לרחוב יאיר פרג סגור לתנועה, ובתי הספר אופק והיובל לא יפתחו הבוקר ללימודים.

תת טפסר בכיר שמוליק פרידמן, ראש אגף מבצעים בשירותי הכבאות, אמר בגלי צה"ל כי מזג האוויר בשריפות האלה קיצוני יותר מאשר בשריפה הגדולה בכרמל. "הלוחמים עובדים קשה מאוד. זה באמת אתגר לא פשוט בלשון המעטה. לוחמי האש מחרפים את נפשם במקומות רבים. קצינים ולוחמי אש התמוטטו מתשישות. היו למעלה מאלף לוחמי אש בשטח אתמול. ביקשנו סיוע אווירי מחמש מדינות. מטוסים אמורים להגיע".

בשל תחזית מזג האוויר להיום הוחלט על היערכות שיא בשירותי הכבאות והחירום. החשש הכבד הוא שהרוחות העזות, שיגיעו היום בשיאן למהירות של 70 קמ"ש, יגרמו לדליקות רבות ברחבי הארץ. על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, גם מחר ינשבו רוחות מזרחיות חזקות במרבית האזורים וייתכן אובך. במקביל יירדו הטמפרטורות ויהיו נמוכות מהממוצע.

מחר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בעיקר בהרים ובצפון הארץ וייתכן אובך. בשבת ייחלשו הרוחות בהדרגה ומזג האוויר יהיה נאה עם עלייה קלה בטמפרטורות. גם ביום ראשון צפוי מזג אוויר נאה. ייתכן שבאמצע השבוע הבא יחל גשם, אבל בינתיים כולם בלחץ, בתקווה לעבור בשלום את היובש והרוחות.

יממה אחרי פרוץ גל השריפות ברחבי הארץ, במשטרה החלו היום להעריך את הגורמים לאש שהיכתה בגליל, בהרי ירושלים ויהודה ושומרון. על פי החשד, השריפה שאירעה סמוך ליישוב נטף נגרמה בעקבות רשלנות של ארבעה עובדי קבלן שעבדו בסלילת כביש סמוך ליישוב והבעירו מדורה באזור. בעקבות החשד עוכבו העובדים לחקירה.

לעומת זאת, בזכרון יעקב, ההערכה כרגע היא שהשריפה הייתה תוצאה של הצתה. מהתחקיר לאירוע בבנימין, שם פרצה אש במוצב, עולה כי חייל שזרק סיגריה בוערת לפח גרם להתלקחות, שרק בנס לא הסתיימה בקיפוח חיי אדם.  אזור כביש 1 והישוב נווה אילן הם חלק מה"קרבות" הקשים של לוחמי האש, שמנסים למנוע בכוחות מתוגברים מנסים לבלום אותה לפני שתגיע לישוב.
 
כוחות ההצלה בדרך למשגב, היום. צילום: דודו סחייני
כוחות ההצלה בדרך למשגב, היום. צילום: דודו סחייני
 יוון וקרואטיה יסייעו במטוסי כיבוי 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח בטלפון עם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס ועם ראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ' וביקש מהם סיוע במטוסי כיבוי. ראשי הממשלה של יוון וקרואטיה נענו לבקשה והבטיחו לשלוח בהקדם האפשרי מטוסי כיבוי שיסייעו לכיבוי השריפות ברחבי הארץ ובכך להגדיל משמעותית את מספרי הטיסות מעל המקומות בהן מתלקחת האש.  

שר הפנים אריה דרעי הנחה את מינהל החירום במשרד הפנים לתת סיוע מיידי לרשויות שבתחומן ארעו אתמול והיום שריפות. "אני מודה לכוחות הכיבוי אשר עושים הכל כדי לכבות את השריפות. אני מקווה שבכוחות משותפים נצליח להקל ולו במעט על התושבים אשר נמצאים במוקד", אמר.
מד"א טיפל בשתי היממות האחרונות ב-21 בני אדם שנפגעו קל משאיפת עשן. אתמול הגיעו הצוותים לאזור השריפה בזיכרון יעקב, שם העניקו טיפול רפואי ל-16 נפגעים משאיפת עשן ופינו אותם לבתי החולים. משעות הלילה פרצו דליקות באזורים נוספים ברחבי הארץ, ביניהם ביישוב דולב שבאזור בנימין - שם העניקו הצוותים טיפול רפואי ל-5 נפגעים משאיפת עשן.
בעקבות השריפות, בדיקות המשרד להגנת הסביבה גילו ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימתיים מזוהמים באוויר, מעל לערכי ההתרעה המקסימליים. העלייה בזיהום האוויר נובעת מהתגברות משמעותית של החלקיקים המזוהמים שיכולים לחדור לדרכי הנשימה של האדם, וגם בנזק סביבתי כבד לטבע ולחיות הבר. אנשי המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים וקק"ל, נמצאים בכל מוקדי השריפות מסביב לשעון, יחד עם רשויות הכבאות וההצלה, כדי לפקח על רמות זיהום האוויר ועל בקרת הנזקים לטבע. 

מטוסי הכיבוי. צילום: מדברים תקשורת
מטוסי הכיבוי. צילום: מדברים תקשורת
המשרד חידד את הנחיותיו לאוכלוסייה הרגישה שלא התבקשה להתפנות, אלא להקפיד להישאר בבתים. "הריכוזים הגבוהים נובעים גם מסופת האבק ומתנאי מטאורולוגיה קשים, ונמדדו בכל רחבי העיר. כאשר הערך הוא מעל לערך התרעה לפי חוק אוויר נקי, קיים חשש לבריאות הציבור", דיווחו אנשי המשרד. זיכרון יעקב חוברה כמעט כולה בחזרה לרשת החשמל רק היום לפנות ערב
כמו כן, המשרד להגנת הסביבה ביצע בדיקות ניטור אווירי בחמישה גנים ביישוב ובמקומות נוספים. בעקבות הבדיקה, נמצאו חריגות משמעותיות מערכי התרעה, ולפיכך, המליץ המשרד שלא לפתוח את הלימודים ברבדים, כדי לשמור על בריאות התושבים. המשרד להגנת הסביבה ממליץ לציבור המתגורר ליד מוקדי השריפות, העשוי להיחשף לעשן השריפה ושכוחות כיבוי והצלה לא ביקשו ממנו להתפנות, להסתגר בבתים ולסגור את פתחי האוורור.
השתתפו בהכנת הידיעה: אורית א. בראון, משה כהן, אלון חכמון, דנה סומברג, יונתן הללי יובל בגנו