גל השריפות שאוחז בישראל בשלושת הימים האחרונים, הגיע לחיפה: בעקבות התקרבות האש לבתים ובשל סכנה מוחשית לחיי אדם, הורו שירותי הכבאות לכל התושבים שממערב לרוממה ועד הים כולל אחוזה רמת אשכול להתפנות מהבתים. המשטרה קוראת לתושבי השכונות רמות ספיר, רמת חן, רמת אלמוגי, רמת בן גוריון, אחוזה, מרכז חורב, רוממה, רמת אשכול, בגין, רמת גולדה ונאות פרס. להתפנות מיידית מבתיהם. התושבים התבקשו להגיע למתנ"ס בת גלים ולאצטדיון קריית אליעזר הישן. 


מדובר במאמץ אדיר של לוחמי האש, שמבקשים עזרה מכל מי שיכול להגיע עם מים ולהילחם בלהבות במקומות בהם מתלקחים אירועים קטנים. דובר כבאות חיפה, אורי צ'יבוטרו, אמר "אנחנו במצב מלחמה, חשוב מאוד להקשיב לכל הכוחות. כרגע האש לא בשליטה, ואני מציע שכולם יקשיבו לכוחות ההצלה ולהוראות החירום". 

מטוסי כיבוי שהגיעו מיוון נכנסו לפעילות מהירה בחיפה. על פי המתווה שסוכם עם טייסת הכיבוי הישראלית, היוונים הם אלה ששופכים מים, והישראלים מעכבי בעירה. 
השריפה בנווה אילן (צילום: אריאל קדם, רשות הטבע והגנים)

השריפה באזור מודיעין. צילום: דוברות המשטרה

 
האש גרמה לנזק למבנים ולרכוש. אזרחים מתבקשים שלא להגיע לאזור על מנת להימנע מסכנת חיים ולאפשר לכוחות הכיבוי והמשטרה לבצע עבודתם. התושבים ייקלטו באזור קרית אליעזר והדגלים. 

הלהבות בשכונת רוממה מתקרבות לתחנת דלק סמוכה, ומטוסי כיבוי  מטילים חומרים מעכבי בערה על מנת לבלום את קו האש, אולם העצים בוערים במהרה, מה שמקשה על מאמצי הכיבוי. בין העצים ישנם גם כבלי מתח גבוה של חברת החשמל.



ראש העירייה יונה יהב, אמר "השריפה באזור המוסכים נגרמה מרשלנות של אדם, שהשליך סיגריה וכתוצאה פרצה השריפה. האש טסה באוויר, לא נפגעו הרבה בתים, תודה לאל, אני מקווה שלא נוסיף לספור בתים שנשרפו. אנחנו חווים כוחות הצלה, ואני מקווה שעד הלילה נשתלט על הכל. היה לנו ניסיון של שבעה לילות באזור הכרמל. רכשנו חמ"לים חדישים ביותר, שעוזרים לנו להתמודד עם דברים. חשוב לא להיכנס לפאניקה".

לחדר המיון של ביה"ח כרמל הגיעו עד עכשיו שמונה נפגעים משאיפת עשן כתוצאה מהשריפות בחיפה. שישה מהם נשארו לטיפול. ד"ר סלים חלבי, מנהל חדר המיון בכרמל, מעדכן כי חדר המיון פרוס במתכונת אר"ן עם צוותים מתוגברים וערוך לכל תרחיש. לבית החולים רמב"ם הובאו מהבוקר שבעה נפגעי עשן - שלושה במצב קל. שישה פצועים הגיעו מהשריפה באזור גשר פז ואחד מאזור רחוב הנטקה. בית החולים העלה את רמת הכוננות שלו ומטה חירום לוגיסטי נפתח בביה"ח. לבית החולים בני ציון פונו עד כה ארבעה נפגעים משאיפת עשן באורח קל והוא נערך במתכונת חירום.

השריפה בחיפה. צילום: רשת ״קבוצת העיתונאים רוטרניק״
השריפה בחיפה. צילום: רשת ״קבוצת העיתונאים רוטרניק״


חמישה בתי ספר - הבונים, פיכמן, איינשטיין, אחוזת ילדים ורוממה - פונו והתלמידים הועברו לבתי ספר אחרים. גם גן הילדים החרדי בעלז פונה. על פי הדיווחים האש אוחזת במספר בתים ולוחמי האש נאבקים בלהבות תחת רוחות עזות.  המרכז הרפואי "מרכז חורב" ומרכז המכונים בגרנד קניון פונו בשל השריפה, אין נפגעים.

עשן מעל בית סוהר כרמל. צילום: מור שמועני
עשן מעל בית סוהר כרמל. צילום: מור שמועני


גם אוניברסיטת חיפה פונתה בעקבות האש. בין המפונים גם שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהגיעו לכנס של לשכת עורכי הדין שנערך במקום ובוטל בעקבות האש. 

מעיריית חיפה נמסר כי מנהרות הכרמל ישמשו ציר פינוי החל מעתה ועד להודעה אחרת בעניין. על פי הנחיות המשטרה היציאה לנווה שאנן דרך מחלף רופין אסורה. המעבר מתאפשר בכל הנתיבים. באודיטוריום שבמרכז הכרמל נפתח מרכז קליטה נוסף לתושבים המפונים מבתיהם.

במערך הכבאות הכריזו על גיוס כללי של הכוחות במחוז וכוחות כיבוי אש רבים זורמים למקום. יורם לוי, דובר הרשות הארצית לכבאות, קרא לציבור לסייע במאמצי הכיבוי: "כל מי שיכול לסייע עם מים, מוזמן". לדבריו, היה ניסיון הצתה של תחנת הכיבוי בחיפה. 

אוניברסיטת חיפה מפונה. צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה מפונה. צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

 
תושב חיפה סיפר לחדשות 2: "יש הרבה מאוד עשן. אני מנסה להגיע לבית שלי אבל הכל חסום. יש הרבה משטרה. התושבים חרדים לגורל הבתים שלהם. מנסה להגיע הביתה לפנות דברים חשובים. אין לי ביטוח. יש מחסום של המשטרה לא מצליח להגיע לבית. אני חושב שרוב האנשים מנסים להתרחק מהבתים".
גם ביישוב טלמון שבחבל בנימין מפנים תושבים לאחר שהאש במקום התחדשה וארבעה צוותי כיבוי פועלים לכיבויה, למרות הרוחות העזות שמושכות להבות לעבר שורת הבתים. בשלב זה האש צמודה למבנים. באחד הבתים האש אחזה במרפסת ויש חשש להתפוצצות בלוני גז. בנוסף מספר דליקות בחצרות ונמסר על בית נוסף שעולה באש. שני בתים קומתיים בוערים וקיימת סכנת קריסה. המשפחות מפונות מהבתים והילדים מכונסים באולם באזור מרוחק ממוקד השרפה. החל פינוי של המעונות גני הילדים ובית הספר. ילדי הגנים מפוזרים לביתם.  במידת הצורך ישנה היערכות לפינוי התושבים ליישוב נריה. בנוסף, פינו את תלמידי בית הספר בדולב לתלמוד תורה ביישוב נריה.
 
בראשון לציון פרצה שריפת קוצים בצומת גן הוורדים שבראשון לציון. שבעה צוותי כיבוי פועלים במקום, כשנכון לרגע זה השריפה מסכנת מחסנים ותחנת דלק במקום. כרגע אין שליטה על האש.

החל מהבוקר האש הגיעה גם לאזור מודיעין וכביש 443 והכוחות פועלים גם בשעות אלו. האש התקרבה למרכז המסחרי בעיר, ואילצה את התושבים בחלק מהרחובות להישאר בבתיהם. מספר רחובות נסגרו לתנועה ובשני בתי ספר לא יתקיימו היום לימודים.

גם ביער אום אל פחם פרצה שריפה שגרמה לפינוי תושבים. שמונה צוותים בפיקודו של רשף אילן קודיש פועלים לכיבוי האש. למקום הוזנקו שישה מטוסי כיבוי.

השריפה בנווה אילן, שפרצה אתמול, נמשכה לתוך הלילה וגם הבוקר, כשעשרות צוותי כיבוי פועלים לכיבויה, שהתקרבה גם לכביש 1. מוקד שריפה גדול נוסף  כעת סמוך לקיבוץ הראל. לוחמי האש פועלים במקום וצוותים נוספים זורמים למקום. מסוק משטרתי באוויר, שישה צוותי כיבוי פועלים במקום ושני מסוקי כיבוי בדרך. קטע הכביש בין ציר 443 לרחוב יאיר פרג סגור לתנועה, ובתי הספר אופק והיובל לא יפתחו הבוקר ללימודים.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן, אמר הבוקר כי כמעט מחצית מהשריפות בימים האחרונים נגרמו כתוצאה מהצתות. השר הוסיף כי לפי התחזית המטאורולוגית שקיבל, השריפות אמורות להימשך עד יום שלישי בשבוע הבא.

מטוס ההרקולס היווני שהגיע לסייע בכיבוי האש. צילום: דוברות המשטרה
מטוס ההרקולס היווני שהגיע לסייע בכיבוי האש. צילום: דוברות המשטרה


בנוסף למאמצי הכיבוי המשמעותיים מהקרקע, מערך מטוסי הכיבוי שעבר לאחרונה לאחריות המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל פועל כל העת מהאוויר ע"מ להיאבק במוקדי האש. החל מהבוקר התווספו ארבעה מטוסי כיבוי שהגיעו מיוון ומקפריסין למאמץ זה, ובהמשך צפויים להגיע מטוסי כיבוי ממדינות נוספות (קרואטיה, איטליה, רוסיה). ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שנענה לבקשתו לסייע בכיבוי השריפות וישלח שני מטוסי ענק.

גם טורקיה פנתה לישראל והציעה לשלוח מטוס כיבוי גדול. ישראל נענתה להצעה. רה"מ נתניהו אמר כי הוא מעריך את ההצעה והסיוע מצד ממשלת טורקיה. המדינות ששולחות מטוסים: יוון, איטליה, קרואטיה, רוסיה, קפריסין וטורקיה. 

מטוסי הכיבוי שהגיעו מיוון
מטוסי הכיבוי שהגיעו מיוון


ארבעת המטוסים שהגיעו יחד עם 49 אנשי צוות, מטוס מסוג 'אייר טרקטור' (קפריסין), שני מסוג 'בומבדיר' (יוון), מטוס מסוג 'הרקולס' (יוון), ישתלבו בפעילות מבצעית בתום הכנות קצרות, תאומים ותדריך. במשטרה מציינים כי כי יתרונם הבולט והערך המוסף העיקרי של מטוסים אלו הוא ביכולת הקיבולת שלהם והם צפויים לסייע משמעותית במאמצי הכיבוי הנרחבים.

תת טפסר בכיר שמוליק פרידמן, ראש אגף מבצעים בשירותי הכבאות, אמר הבוקר בגלי צה"ל כי מזג האוויר בשריפות האלה קיצוני יותר מאשר בשריפה הגדולה בכרמל. "הלוחמים עובדים קשה מאוד. זה באמת אתגר לא פשוט בלשון המעטה. לוחמי האש מחרפים את נפשם במקומות רבים. קצינים ולוחמי אש התמוטטו מתשישות. היו למעלה מאלף לוחמי אש בשטח אתמול. ביקשנו סיוע אווירי מחמש מדינות. מטוסים אמורים להגיע".

השתתפו בהכנת הכתבה: יונתן הללי, עפר לבנת, אלון חכמון, יובל בגנו ודנה סומברג