לקראת יום ההתרמה לאגודת ניצן (לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז), יחד עם ארגוני החרשים, ער"ן (עזרה ראשונה נפשית בטלפון) ונט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) ביום שלישי, מתפרסם היום (חמישי) סקר חדש של מכון סמית בשיתוף אגודת ניצן החושף קשיי התמודדות של הורים עם לקויי למידה והפרעת קשב, בתחומי ההורות ובכלל.



בסקר השתתפו 1,095 איש בגילאי 50-25 שהם הורים לילד אחד לפחות, מתחת לגיל 18. מטרת הסקר הייתה לאמוד את אחוז ההורים עם לקות למידה או הפרעת קשב, שאובחנו במהלך חייהם וכן את אלה שסבורים שיש להם קשיי למידה, אך לא אובחנו. בנוסף, בדקו באיזו מידה, אם בכלל, זה משפיע על התפקוד היומיומי, ההורי ועל העבודה.



24% מההורים דיווחו כי יש להם לקות למידה או הפרעת קשב, כאשר 13% מתוכם דיווחו כי אובחנו במהלך חייהם. 21% מתוכם לא אובחנו מעולם אך סבורים כי יש להם לקות למידה או הפרעת קשב. אחוז האבות המאובחנים גבוה מאחוז האימהות המאובחנות - 17% לעומת 9%. כמו כן, אצל 27% מההורים המאובחנים, לפחות אחד מהילדים אובחן עם לקות למידה או הפרעת קשב. מהסקר עולה כי יש מודעות גדולה יותר לנושא בקרב הורים צעירים - 16% מההורים עד גיל 39 אובחנו, לעומת הורים בגילאי 40 ומעלה שרק 9% מהם אובחנו.



מחצית מההורים לא מספרים לילדיהם שהם לקויי למידה


כמחצית מההורים אמרו כי ילדיהם לא יודעים על הלקות, שליש מסתירים מבני משפחה נוספים וכמחצית לא מספרים לקולגות לעבודה. אצל הורים שגם ילדיהם אובחנו, נתון זה נמוך יותר - רק 27% מהורים אלו דיווחו שילדיהם אינם מודעים לכך שגם הם עצמם אובחנו בעבר. 46% מההורים שאובחנו ציינו כי קשייהם מפריעים להם במידה רבה או במידה מסוימת לתפקודם כהורים. נתונים גבוהים יותר נמצאו בקרב הורים שגם ילדיהם אובחנו - 62%. הקושי העיקרי מבחינת ההורים נוגע לשיעורי הבית - 30%, אחריו קושי בהצבת גבולות - 23% ולבסוף קושי בארגון סדר היום של הילד ובמשחקים משותפים - 19%. אצל הורים שגם ילדיהם אובחנו, הקושי העיקרי הוא בסיוע בשיעורי בית - 57% ואחריו דורג קושי בהצבת גבולות - 41%.



22% מההורים שאובחנו ציינו שבמהלך היומיום הם מתקשים בארגון סדר יום, בקשרים חברתיים ובניהול משק בית. בקרב הורים שגם ילדיהם אובחנו, מידת ההשפעה מעט גבוהה יותר - 27% מתקשים בארגון סדר היום, 32% מתקשים בקשרים חברתיים ו-38% מתקשים בניהול משק הבית. בעבודה להורים קשה יותר ו-46% שאובחנו ויש להם לפחות ילד אחד שגם הוא מאובחן, דיווחו על קשיים בעבודה ובקרב הורים שאובחנו אך ילדיהם לא, 34% דיווחו שהלקויות שלהם משפיעות על תפקודם בעבודה.



אגודת ניצן הינה עמותת הורים, שהוקמה ע"י הורים לילדים עם ליקויי למידה, ופועלת למענם ולמען ילדיהם, מזה למעלה מ- 50 שנה. מנכ"לית האגודה, ד"ר מלי דנינו, התייחסה לסקר ואמרה כי "לפני כעשור הקימה אגודת ניצן מרכזי הדרכה והעצמה אשר נותנים מענה להורים עם ליקויי למידה ולילדיהם בגיל הרך. התנהלות ההורים בתוך המשפחה הינה בעלת משמעות מרכזית ודומיננטית בהצלחת ילדיהם. העבודה עם ההורים נעשית מתוך ראיה הוליסטית ומערכתית והיא מתמקדת בהעצמת ההורה ע"י חיזוק תחושת המסוגלות והדימוי העצמי".