כבר משעות הצהריים היום (חמישי) נערכה רשות הטבע והגנים לכל תרחיש בשמורות הטבע הרבות שבאזור חיפה, לרבות כוננות לפינוי של חיות בר בהן גם יחמורים ועופות דורסים נדירים מהחי-בר ביערות הכרמל. צוותים מתוגברים של פקחי הרשות עם רכבים לפינוי החיות, הוצבו גם בשעות הערב בכוננות בשמורה בעקבות השריפות באזור חיפה



גם חיות המחמד שנקלעו ביחד עם בעליהם לזירות האש הרבות הסבו את תשומת לבם של ארגוני בעלי החיים. בעמותת "תנו לחיות לחיות" אמרו כי "בדומה לבני אדם גם בעלי חיים יכולים לסבול מבעיות נשימה ונזקי נשימת עשן, וכן מכוויות או מפגיעת חפצים שנופלים. בשל רגישותם הרבה הבעיה הנפוצה במצבי שריפה היא כלבים וחתולים אשר בורחים מבהלה וגם כאלה שבבהלת הפינוי נשכחים מאחור. אנו מבקשים מכל התושבים באזורי הסכנה שברשותם בעלי חיים - הם באחריותכם אנא ודאו שבעלי החיים נמצאים אתכם במקום סגור ובטוח, ואם אתם מתפנים קחו אותם אתכם. את הכלבים החזיקו חזק ברצועה כי הם עלולים לברוח בבהלה".



גם השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות פרסמו הנחיות לטיפול בחיות המחמד בשעת שריפה: בשעת שריפה ובעת פינוי, יש לדאוג לפנות גם את בעלי החיים. בעלי הכלבים יקפידו לקחת עמם רצועת הולכה קצרה ואת החתול יישאו בכלוב נשיאה. את הכלוב יש לסמן באמצעות קרטון עטוף בניילון, המחובר לכלוב. על הקרטון יש לרשום פרטים מזהים רבים ככל האפשר (שם הבעלים, מספרי טלפון ומספר שבב).



מטוס כיבוי בשמי חיפה. צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90
מטוס כיבוי בשמי חיפה. צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90



בשעת הפינוי יש לפעול על פי הוראות מוקדי ההצלה והכוחות שבמקום. ניתן לפנות למוקד הרשותי, לווטרינר הרשותי או המטפל. במקרה של אי מענה במוקד הרשות המקומית, מוקד יחידת הפיצו"ח (פיקוח על הצומח והחי) במשרד החקלאות זמין בכל עת במספר הטלפון: 03-9559911 ויסייע ביצירת קשר עם המוקד במקום האירוע.



"השריפות מאיימות על כולנו"



שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) הוסיף: "השריפות מאיימות על כולנו, כולל בעלי החיים, ולכן מחובתנו לדאוג להם. חשוב להקפיד ולמלא את ההנחיות שהוציאו אנשי המקצוע בשירותים הווטרינריים. ובכל מקרה חירום אל תהססו לפנות למוקד יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות".



יו"ר שדולת בעלי החיים בכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) מסר: "אני קורא ומבקש מהציבור המתפנה מאזורי הסכנה לפקוח עיניים ולוודא כי אנשים או בעלי חיים חסרי ישע לא נותרים מאחור באזורי הסכנה. רבע מהקשישים חיים לבדם ויש צורך שהציבור סביבם יוודא כי ביכולתם להתפנות".



ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מציע לתושבים שנאלצים לפנות את הבית בגלל השריפות לארח את הכלבים שלהם ללא תשלום בכלביות עירוניות. תושב שמבקש מקום לכלבו מוזמן לפנות לטלפון 036312222.